Ik open dit topic niet om iemand zwart te maken, maar om te vragen of ik mij misschien aanstel en wat jullie in mijn geval zouden doen!
Het gaat over de bodembedekking die hij aanbiedt, namelijk zaagsel van een bedrijf waar trappen worden gemaakt. Dit zaagsel bestaat uit kleine krulletjes van verschillende houtsoorten, maar helaas ook heel veel stof. Hij verplicht niemand om het te gebruiken, maar zelf gebruikt hij het wel (i.c.m. stro) en twee stalgenootjes ook. (Een laatste stalgenootje gebruikt hemparade, wat ze zelf koopt.) Ik deed zelf steeds een beetje van dat zaagsel op de bodem en dan veel stro er overheen, omdat het zo stoffig is. Vandaag wilde ik dat ook weer doen, maar blijkbaar had ik een verkeerde zak, want de tranen schoten me meteen in de ogen toen ik wat uit de zak haalde. Het bleek dat er alleen bovenop wat krullen lagen, de rest was puur stof. (Ik overdrijf echt niet!) Uiteraard deed ik mijn best om zo min mogelijk stof te doen opwaaien, maar ik heb er toch flink wat van ingeademd. Het smaakt erg bitter en ik heb het er nog steeds benauwd van.
Ik was er al niet zo weg van, maar ik ga het nu dus helemaal niet meer gebruiken.Eigenlijk zat het me al langer dwars, maar nu helemaal. Ik ben bang dat het erg ongezond is, zowel voor mij (ik ben voor veel dingen allergisch en heb sowieso al gevoelige luchtwegen) als voor mijn pony. Zelf heb ik al weken last van een verstopte neus, zonder dat ik verkouden ben. Ik heb zelf het idee dat dat (mede) door het zaagsel komt. Zoals ik al schreef verplicht hij mij niet om het te gebruiken, maar mijn pony staat naast de opslagplaats en aan de andere kant staan de twee stalgenootjes die het ook gebruiken, zonder stro er overheen. Het was mij al eerder opgevallen dat er na het vegen veel stof in de lucht hangt, wat helaas ook niet snel neerdaalt. Ik vrees dus voor gezondheidsproblemen, terecht of niet denken jullie?
Ik heb het meteen aangekaart bij de stalhouder die mij vriendelijk uitlegde dat hij het goed spul vind omdat het zoveel vocht opneemt. Dat laatste ben ik met hem eens, maar ik vind het dus ongeschikt omdat het zo stoffig is. Hij vindt zelf ook dat het stoffig is, maar dat het wel meevalt als het eenmaal in de stal ligt en dat het geen kwaad kan. Hij is niet van plan om het niet meer te gebruiken omdat hij het dus goed spul vindt en omdat hij het gratis kan krijgen. Ik heb hem toen gezegd dat ik dan misschien toch op zoek ga naar een ander plekje, ondanks dat ik het daar zo goed naar mijn zin heb. Het zal echter nog niet zo gemakkelijk zijn om een plekje te vinden dat even goed zal zijn, zeker niet voor deze prijs. Ik zou met liefde elke maand wat meer betalen als hij dat zaagsel niet meer zou gebruiken, maar ik vrees dat dat er niet in zit. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Een box op een andere plek is geen optie want het is maar een kleine stal en het stof zit overal. Ik weet ook al wat ik ga doen want ik werd vanmorgen wakker met een bloedneus. Geen denken aan dat ik op een nog duidelijker signaal ga zitten wachten. Ik hoop trouwens niet dat het hout voorbehandeld is zoals tamary zei want een paar dagen terug is de mesthoop over het land gegaan en dat lijkt me dan ook niet gezond.
Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat de donkere, roodbruine krullen van hardhout zijn. Op zoek naar iets anders dus, zal nog niet meevallen vrees ik.