Stof tot nadenken: stalhouder gebruikt stoffig zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Stof tot nadenken: stalhouder gebruikt stoffig zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:57

Sinds kort heb ik een eigen pony. Ze staat op een pensionstal waar ik het erg naar mijn zin heb. De eigenaar is een aardige man die veel voor de pensiongasten en de paarden over heeft, maar nu hebben we helaas toch een meningsverschil. ;(

Ik open dit topic niet om iemand zwart te maken, maar om te vragen of ik mij misschien aanstel en wat jullie in mijn geval zouden doen!

Het gaat over de bodembedekking die hij aanbiedt, namelijk zaagsel van een bedrijf waar trappen worden gemaakt. Dit zaagsel bestaat uit kleine krulletjes van verschillende houtsoorten, maar helaas ook heel veel stof. Hij verplicht niemand om het te gebruiken, maar zelf gebruikt hij het wel (i.c.m. stro) en twee stalgenootjes ook. (Een laatste stalgenootje gebruikt hemparade, wat ze zelf koopt.) Ik deed zelf steeds een beetje van dat zaagsel op de bodem en dan veel stro er overheen, omdat het zo stoffig is. Vandaag wilde ik dat ook weer doen, maar blijkbaar had ik een verkeerde zak, want de tranen schoten me meteen in de ogen toen ik wat uit de zak haalde. Het bleek dat er alleen bovenop wat krullen lagen, de rest was puur stof. (Ik overdrijf echt niet!) Uiteraard deed ik mijn best om zo min mogelijk stof te doen opwaaien, maar ik heb er toch flink wat van ingeademd. Het smaakt erg bitter en ik heb het er nog steeds benauwd van. := Ik was er al niet zo weg van, maar ik ga het nu dus helemaal niet meer gebruiken.

Eigenlijk zat het me al langer dwars, maar nu helemaal. Ik ben bang dat het erg ongezond is, zowel voor mij (ik ben voor veel dingen allergisch en heb sowieso al gevoelige luchtwegen) als voor mijn pony. Zelf heb ik al weken last van een verstopte neus, zonder dat ik verkouden ben. Ik heb zelf het idee dat dat (mede) door het zaagsel komt. Zoals ik al schreef verplicht hij mij niet om het te gebruiken, maar mijn pony staat naast de opslagplaats en aan de andere kant staan de twee stalgenootjes die het ook gebruiken, zonder stro er overheen. Het was mij al eerder opgevallen dat er na het vegen veel stof in de lucht hangt, wat helaas ook niet snel neerdaalt. Ik vrees dus voor gezondheidsproblemen, terecht of niet denken jullie?

Ik heb het meteen aangekaart bij de stalhouder die mij vriendelijk uitlegde dat hij het goed spul vind omdat het zoveel vocht opneemt. Dat laatste ben ik met hem eens, maar ik vind het dus ongeschikt omdat het zo stoffig is. Hij vindt zelf ook dat het stoffig is, maar dat het wel meevalt als het eenmaal in de stal ligt en dat het geen kwaad kan. Hij is niet van plan om het niet meer te gebruiken omdat hij het dus goed spul vindt en omdat hij het gratis kan krijgen. Ik heb hem toen gezegd dat ik dan misschien toch op zoek ga naar een ander plekje, ondanks dat ik het daar zo goed naar mijn zin heb. Het zal echter nog niet zo gemakkelijk zijn om een plekje te vinden dat even goed zal zijn, zeker niet voor deze prijs. Ik zou met liefde elke maand wat meer betalen als hij dat zaagsel niet meer zou gebruiken, maar ik vrees dat dat er niet in zit. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:00

Gezondheid gaat natuurlijk ook voorop ,heb het er is met je dierenarts over.

ikenindi

Re: Stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:04

ik stem ook voor gezondheid. kan paard wel frisse neus halen door bijv met zijn hoofd naar buiten te kunnen kijken?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:09

Dniez schreef:
Gezondheid gaat natuurlijk ook voorop ,heb het er is met je dierenarts over.

Ja, dat ben ik ook van plan, volgende maand komt hij om te enten. Ik denk echter dat ik het antwoord wel weet want hij hamert altijd heel erg op frisse lucht.

ikenindi schreef:
ik stem ook voor gezondheid. kan paard wel frisse neus halen door bijv met zijn hoofd naar buiten te kunnen kijken?

Nee, overdag gaan ze meestal wel naar buiten, maar de paarden kunnen niet naar buiten met hun hoofd als ze op stal staan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:24

Tja ik zou toch maar gaan kijken naar een andere stal. Het feit dat er mensen op stal zijn die het wel gebruiken zorgen er toch voor dat ook jij en jou pony in de stof rond lopen!

Hij (staleigenaar) bezuinigd naar mijn idee op een verkeerde manier!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:26

Waarom zou hij het niet accepteren als je evenveel betaald, en zelf ander strooisel regelt? Ik zou dat zeker nog even bespreken, als de stal verder wel goed bevalt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:29

Chonelly schreef:
Waarom zou hij het niet accepteren als je evenveel betaald, en zelf ander strooisel regelt? Ik zou dat zeker nog even bespreken, als de stal verder wel goed bevalt.

Ondanks dat ze het zelf niet gebruikt gebruiken andere (naast haar pony) het wel. Dan zit je toch nog met de stof.
Het spul zou door de hele stal gebannen moeten worden! Dan pas is het nuttig. Niet als zij als enig het spul niet meer gebruikt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:31

Wat zit er in dat "zaagsel" behalve hout? Trappen worden behandeld met middelen die voor een paard behoorlijk giftig zijn. Dat spul wil je echt niet als stalbedekking hebben. Er wordt ook niet voor niets tegen gewaarschuwd als je als bodembedekking zaagsel van een houtzagerij bv afneemt om te controleren op verf/lak/etc. en giftige houtsoorten zoals walnoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:33

Het zal wel super goedkoop zijn dat hij het heeft. Je krijgt er problemen mee in de toekomst, is slecht voor je paard zijn gezondheid. Ik zou verkassen, want als een pensionhouder dit inkoopt, heeft hij zilt verstand van paarden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:35

russel schreef:
Het zal wel super goedkoop zijn dat hij het heeft. Je krijgt er problemen mee in de toekomst, is slecht voor je paard zijn gezondheid. Ik zou verkassen, want als een pensionhouder dit inkoopt, heeft hij zilt verstand van paarden.

Beetje bot gezegd misschien maar heeft wel gelijk!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:41

tamary schreef:
Wat zit er in dat "zaagsel" behalve hout? Trappen worden behandeld met middelen die voor een paard behoorlijk giftig zijn. Dat spul wil je echt niet als stalbedekking hebben. Er wordt ook niet voor niets tegen gewaarschuwd als je als bodembedekking zaagsel van een houtzagerij bv afneemt om te controleren op verf/lak/etc. en giftige houtsoorten zoals walnoot.

Ik weet niet of dat hout behandeld wordt, maar ik denk dat dat na het zagen en schuren gebeurt. Volgens mij is het (deels) hardhout en het is net alsof dat veel scherper op je luchtwegen inwerkt. Het prikt in elk geval in je ogen en je neus.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:56

vertrekken, helaas, want dit is verkeerde zuinigheid. Als het zulk goed spul was zou het op veel meer stallen gebruikt worden. Nou echt niet

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:02

Ik denk dat jij uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt. Hij is de baas en kan doen wat hij wil...

Ik zou gewoon weg gaan daar. Dan weet je in elk geval dat jouw gezondheid en dat van jouw pony niet in gevaar komen.

En misschien dat als jij de reden opgeeft bij de eigenaar waarom je weggaat hij toch stopt met het spul.

Succes ermee!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:03

Is er geen box op een andere plek?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:13

Ráp op zoek naar wat anders, dit is héél ongezond! Nooit van stoflongen gehoord? Waarom denk je dat mannen op zo'n zagerij mond/neuskappen dragen en er in een zagerij een super afzuiginstallatie moet hangen.
Als je de enige was zou je nog kunnen sproeien over het verse zaagsel, iets vochtig maken, maar aangezien het door de hele stal stuift is er geen ontkomen aan.
Hoe vervelend ook, toch maar rap op zoek naar wat anders, hier ga je op de lange termijn écht problemen mee krijgen met je pony (én met jezelf).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:17

Ik dnek dat je beter naar een andere stal kan verhuizen die mensen die hemperade gebruiken is daar tussen niet nog een box vrij en dat je dan samen met hun hemperade bestelt. Wat de boer zegt over dat t veel stof opneemt dat klopt, wat ie er niet bij vertelt is dat je bij een houtzagerij vaak 5 euro betaalt per zak tegenover 17 euro voor hemperade. Maar dit is zeker weten de verkeerde bezuiniging kan giftige stoffen voor je pony bevatten. En wat je anders zou kunnen doen is het met plantenspuit beetje nat maken, maar dit kost wel veel tijd en iedereen die met dit zaagsel staat zou het moeten doen. En anders blijft er maar 1 optie over en dat is gewoon een andere stal zoeken.
Veel sucses

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:52

Dit is idd héél ongezond om je paard op te zetten, zo kun je wachten op een paard met longproblemen (COPD).
Ik weet niet of er alleen gewerkt wordt met grenen hout, maar als er ook donkere krullen inzitten dus ook met hardere houtsoorten. Deze zijn dus nog giftig ook !!
Buiten dat er houtkrullen en veel stof in zitten kunnen er ook spaanders tussen zitten. Deze kunnen in de witte lijn komen, afbreken en daar voor een fikse ontsteking zorgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:55

Zaagsel met stof van hardhout is ongezond. Wij hebben een schaverij en inderdaad, een hele goede afzuiginstallatie!

Edit: zie net de post van Dubbeldun. Klopt: splinters van hardhout gaan bijna altijd ontsteken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:00

Er zit in houtzaagsel iets van looizuur wat funest is voor de longen. Daarnaast hebben paarden die op zaagsel staan sneller last van losse wanden. Nooit gebruiken dus.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:37

Bedankt voor al jullie reacties. :) Een box op een andere plek is geen optie want het is maar een kleine stal en het stof zit overal. Ik weet ook al wat ik ga doen want ik werd vanmorgen wakker met een bloedneus. Geen denken aan dat ik op een nog duidelijker signaal ga zitten wachten. Ik hoop trouwens niet dat het hout voorbehandeld is zoals tamary zei want een paar dagen terug is de mesthoop over het land gegaan en dat lijkt me dan ook niet gezond. -O- Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat de donkere, roodbruine krullen van hardhout zijn. Op zoek naar iets anders dus, zal nog niet meevallen vrees ik.

DubbelFun

Re: Stof tot nadenken: stalhouder gebruikt stoffig zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:06

'Iets anders' in de zin van een andere pensionstal?? Want als jij je paard op andere bedding zet zal er vanuit de andere stallen die wel op dit spul blijven staan nog genoeg jouw paard zijn kant op komen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:40

Ja, een andere pensionstal dus.

Edit: Ze staat al op stro.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 27-01-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:44

ik heb ook op een stal gestaan, waar ze dit gebruikten. het is echt rotzooi!! en zeker niet goed voor je paardje. ik ben dan ook van stal veranderd. ik kreeg het er zelf al benauwd van!!

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:09

Als het bruin zaagsel is dan zit er vast hardhout door heen Merantie enz... dit is enorm slecht voor de longen zowel voor mensen als dieren...wss kan hij dit gratis krijgen...jaren terug werd het ook gebruikt in melkstallen ... daar waren ze snel van genezen, de koeien begonnen veel minder melk te geven...

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:23

Ja wij hebben het ook een tijdje opgehaald van een orgelmakerij. Wat een stoffige rommel zeg. Daar waren we snel vanaf. Ze wilden het op den duur zelfs komen brengen, zodat ze er vanaf waren. Maar vooral met de hardhoutsoorten is er soms niet eens sprake van krullen, dat is echt puur (fijn)stof. Ontzettend ongezond dus!