Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. mental11 schreef:Wat is sloten frezen precies? Is dat dat je de kanten van het weiland lager maakt en de grond daarvan weer ergens middenin lost?
En wat mag maaien in inkuilen dan kosten?
Kan ik het gras anders gewoon op het land laten liggen (lijkt me niet, verstikkend voor de nieuwe scheuten)?
Kan ik dan beter verticuteren dan ploegen? Wanneer doe je het ene en wanneer het andere?
Het wordt nog een korte cursus 'boer'!
Prima hoor, in een ideale wereld waarin ik een eigen weiland had en dan ook nog geld over om het op zo´n manier te onderhouden
-dreaming--
Dus: bedankt voor de waarschuwing, maar heb je ook nog tips?
) gevraagd (of beter gezegt hij staat nu naast mij) en hij zegt dat als er nog gras staat je het net zo goed kunt doorzaaien. Dat bespaart je de kosten van ploegen en 1 keer onkruid bestrijding en je hoeft niet te maaien. Paarden kunnen er vrij snel weer op. Maar dat gaat dus alleen als er nog gras staat als het echt modder is moet je 't echt laten ploegen.
vast niet) en dan blijft 't gras er gewoon opliggen (maar dat is dus iets anders als maaien!)
) en versnippert het. Verticuteren is de grond losmaken, ploegen is echt op de kopgooien. Als je de bodem los wilt maken (altijd goed om te doen) kun je verticuteren, ploegen doe je als er geen andere mogelijkheid is. Voordat je ploegt moet je de oude zode eerst doodspuiten, tenzij er gewoon niks meer staat. Ik heb niet laten rollen, maar voor het zaaien laten kilveren, ook gladmaken, maar dan zonder de druk van de roller. Afhankelijk van hoe groot je wei is, kun je delen zelf (met de hand) doen. Denk dan aan het doodspuiten en zaad zaaien. Vraag je van tevoren af of je dat wilt. Je bent er uuuuuuren mee bezig, een boer of loonwerker is bij wijze van spreken in een kwartier klaar. Nog meer?
Ik neem iig Hogebooms voorbeeld over: zal verschillende offertes vragen, er zitten hier volop loonbedrijven/grondwerkbedrijven, bouwbedrijven. Ik zal ook met de verhuurder overleggen hoe hij het verhuren de komende jaren ziet, het onderhoud.
wel ik weet niet wat een loonwerker is in andere delen van 't land dan limburg maar een loonwerker is iemand die je betaald om je land te bewerken, inderdaad met een machine ja en als je wil een zaaimachine
Bij ons heb je 2 bedrijven loonwerkers. Het was om deze uitspraak van Marion dat ik even in de war raakte.Citaat:De loonwerker duwt de zaadjes onder de grond (let erop dat hij er langzaam overheen rijdt, zeg stapvoets), kunstmeststrooier legt het er bovenop.
Marion71 schreef:Als het gras niet te lang is en is gemaaid met een bloter, kun je het laten liggen. Het jonge gras duwt het gemaaide omhoog en je hebt gratis bemesting. Een bloter kneust het gras (anders kwam die vraag weer terug) en versnippert het. Verticuteren is de grond losmaken, ploegen is echt op de kopgooien. Als je de bodem los wilt maken (altijd goed om te doen) kun je verticuteren, ploegen doe je als er geen andere mogelijkheid is. Voordat je ploegt moet je de oude zode eerst doodspuiten, tenzij er gewoon niks meer staat. Ik heb niet laten rollen, maar voor het zaaien laten kilveren, ook gladmaken, maar dan zonder de druk van de roller. Afhankelijk van hoe groot je wei is, kun je delen zelf (met de hand) doen. Denk dan aan het doodspuiten en zaad zaaien. Vraag je van tevoren af of je dat wilt. Je bent er uuuuuuren mee bezig, een boer of loonwerker is bij wijze van spreken in een kwartier klaar. Nog meer?