Weide-onderhoud, zaaien, ploegen, rollen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mental11

Weide-onderhoud, zaaien, ploegen, rollen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:42

Hoihoi,
Ik beheer een weiland van iets minder dan 2 ha. Omdat de voorste helft erg kaal is geworden, wil ik daarop zaaien. Het is deze winter de plek waar de paarden wonen, dus ook waar ze poepen. Het is nu een troosteloze modder-mest-hooi boel. Ik dacht erover om het 20 cm diep te laten ploegen en in te zaaien. Dat ploegen is dan om wat lucht te geven. Het is 15 jaar niet behandeld geweest, afgelopen jaar bestrooid met zeeschelpenkalk, kleimineralen en lava en 3x gesleept (daar zag je erg weinig van, trouwens).
Mij is door de grondverzet-meneer/boer aangeraden dat in april te doen, zodat het gras snel kan opkomen, in maart schijnt soms het onkruid op te komen terwijl het voor het gras dan nog net wat te koud is. De paarden wonen dan een paar maanden op het achterste deel.
Moet ik het dan vóór of na het zaaien laten rollen? Of moet het op een andere manier ge-effend worden? Diezelfde meneer raadde mij aan om het eerst te effenen met een soort platte plaat achter een trekker, en daarna in zaaien. Dat lijkt mij onlogisch.
En klopt het dat het nieuwe gras eerst een keer gemaaid moet worden voor de paarden erop gaan?
Omdat het een huur weiland is, kan ik er geen bakken geld aan uitgeven. Wat is het meest efficiënt? Iemand ervaring? Tips?

edit: spelfutoje eruit (bb)
Laatst bijgewerkt door mental11 op 26-01-09 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:44

Pfoew zover ik weet kan je zo rond april wel doorzaaien en rond de herfst helemaal opnieuw zaaien. Maar verder zou ik 't zo niet weten :+ ik zal 't straks even aan m'n vader vragen die is ook boer enzo (maar hij is er nu niet)

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:45

JA graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:24

Je zal in elk geval eerst de grond moeten egaliseren voordat je gaat zaaien. Anders kost het je een hoop zaad, omdat een deel te diep komt te liggen om te ontkiemen. En er kuilen in je wei ontstaan waar een paard zich gemeen in kan verstappen.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:50

Okay, klinkt logisch. Dat zal dan zijn waarom die meneer me dat aanraadde.
Denk je dat het dan nóg beter is om het erna ook nog eens te vlakken?

Want anders liggen die zaadjes daar maar zo kwetsbaar en onbeschermd op de koude grond, ten prooi aan vogels van allerlei pluimage (excuseer mijn taalgebruik; was even lyrisch gestemd).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:57

Oei, dat wordt een duurder grapje dan je denkt. Ook tijdrovend trouwens. Ff de offerte opsnorkelen van de loonwerker die ik in 2007 heb gevraagd. Hebbes!
Oogt waarschijnlijk een beetje rommelig. Heb je een beetje een idee. Het een viel wat duurder uit, het andere wat goedkoper.
Qua tijd: we hebben het laten ploegen in november, toen sloeg het weer om en konden we het pas in het voorjaar inzaaien. De eerste keer is het gemaaid half juli, eind juli konden de paarden erop. Van het gras dat je de 1e keer maait, kun je alleen voordroogkuil maken, hooi krijg je nooit droog. Ook al lijkt het op het land nog zo droog, aldus de boeren hier in de buurt.

# Slotenfrezen rondom het land 2 uur x € 67,50/uur € 135,=
# Ploegen 4,5 ha x € 85,=/ha € 382,50
# Graszaadzaaien 4,5 ha x € 64,50/ha € 290,25
# Graszaad BG 11 190 kg x € 3,94/kg € 748,60
Alles excl. BTW

suuzepuus

Re: Weide-onderhoud, zaaien, ploegen, rollen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:01

ik wil graag even meelezen. wij gaan in februari de boel gladmaken en inzaaien. het moet idd eerst een keer gemaait worden voor ze erop kunnen!

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:19

Nu heb ik wel een boer in de buurt die het het voor €50 per uur doet.

Ik moet even grinniken om de vorige zin. Maar ik laat het lekker zo staan, gniffel :=

Maar ik weet niet of hij 20 cm kan ploegen, sloten frezen rondom het land en vlakken...
Zeker wel inzaaien, gewoon met een kunstmest strooier.

Wat is sloten frezen precies? Is dat dat je de kanten van het weiland lager maakt en de grond daarvan weer ergens middenin lost?

En wat mag maaien in inkuilen dan kosten?
Niet bij stil gestaan dat dat dan ook moet. :\
Kan ik het gras anders gewoon op het land laten liggen (lijkt me niet, verstikkend voor de nieuwe scheuten)?

Ik vind het echt geweldig om een landje te mogen beheren, ik leer vreselijk veel. Wel lastig, alles kost al gauw veel centjes. Maar nu staan ze tenminste geen opgedroogde schilfers varkensgier van het land af te eten, die niet goed geïnjecteerd is, of iets dergelijks. :r

Kan ik dan beter verticuteren dan ploegen? Wanneer doe je het ene en wanneer het andere?
Het wordt nog een korte cursus 'boer'!
En zit er iets bij dat je ehmm, met de hand kunt doen ofzo?
Nou dat is dan een mooie afsluiter na die gekke eerste zin :+ .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:31

ja dat is wel een leuke zin!! hihi als je m anders leest hebben we hier in de buurt vast nog wel een boer die het voor minder doet hoor!

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:34

:D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:19

mental11 schreef:
Wat is sloten frezen precies? Is dat dat je de kanten van het weiland lager maakt en de grond daarvan weer ergens middenin lost?
En wat mag maaien in inkuilen dan kosten?
Kan ik het gras anders gewoon op het land laten liggen (lijkt me niet, verstikkend voor de nieuwe scheuten)?
Kan ik dan beter verticuteren dan ploegen? Wanneer doe je het ene en wanneer het andere?
Het wordt nog een korte cursus 'boer'!

Gezien je vele vragen wordt het zeker geen korte cursus; kan ook niet want een beetje weidebeheer gaat gepaard met enkele jaren studie. Bodemkunde, plantkunde, scheikunde, bemestingsleer, techniek, etc. moet je in je vingers hebben wil je een weide goed beheren. Aanleggen is meestal geen punt, wordt vaak gedaan; onderhoud is een ander verhaal. Als je dat niet allemaal zelf kan word het een dure aangelegenheid....

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:13

Hoi MadamX, daarmee beantwoord je mijn vragen niet, maar meld mij dat het enkele jaren studie plus het in de vingers hebben vergt, en veel geld als ik het niet allemaal zelf kan. Dat is wel erg demotiverend, zeg! -O- |(
Nu heb ik je profiel even ingekeken, zo kwam ik op DHP Dieren Health Plan. Dat is allicht wat jij je voorstelt bij weidebeheer? Tja, natuurlijk is elk weiland anders, elke grassoort, elk paard, ja elke zandkorrel is ook verschillend van de volgende. :j Prima hoor, in een ideale wereld waarin ik een eigen weiland had en dan ook nog geld over om het op zo´n manier te onderhouden :z -dreaming--
Maar er zijn meer wegen naar Rome en de mijne is over water, waarbij ik moet roeien met de riemen die ik heb. :+ Dus: bedankt voor de waarschuwing, maar heb je ook nog tips? :)*

Het betreft dus een gehúúrd weiland. Het is genoeg grond voor het aantal paarden, er is een grote variëteit aan grassen en kruiden (geen JKK), er is jaren niet mee gerommeld, er zijn organische mineralen (zeeschelpenkalk, kleimineralen, lava) op gestrooid in het laatste jaar, er is een natuurlijke bron. Het weiland heeft wat onderhoud nodig. Het is ondermeer aan de voorkant heel drassig, er groeien veel boterbloemen en biezen, langs de randen waanzinnig hoge kerngezonde brandnetels. De eerste helft is in de winter nogal stuk gelopen, verder is het deel waar de mensen rondscharrelen erg modderig. :list:
Bij het onderhoud/beheer streef ik naar een organische, duurzame, milieuvriendelijke, ecologische, biologische werkwijze. Dit te realiseren moet wel uitvoerbaar en financieel haalbaar zijn. :$
Ik zoek naar tips en praktische oplossingen om het zo goed mogelijk voor elkaar te maken voor mijn paardjes. :+:
Deze vragen kwamen in dit topic op:

[list=]Wat is sloten frezen?
Is dat dat je de kanten van het weiland lager maakt en de grond daarvan weer ergens middenin lost?
En wat mag maaien en inkuilen kosten?
Wat is het verschil tussen verticuteren dan ploegen? Wanneer doe je het ene en wanneer het andere?
Moet ik vóór of ná het zaaien laten rollen, of beide? Of kan het beter op een andere manier ge-effend worden?
Zit er iets bij dat je zelf met de hand/met gehuurd materiaal kunt doen?[/list]

Ik ben benieuwd naar alle tips waar ik mee aan de slag kan! :Y)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:29

Ik heb toen 6 jaar geleden in Friesland 2.5 ha zware klei weidegrond 30cm diep laten omploegen, alles egaliseren, 2km (rondom) sloot uitgraven, graszaad. Dit alles was 5000euro. Heb verschillende loonwerkers toen offertes laten maken.
Even een tip! Vraag om graszaad voor paarden....over het algemeen voor koezaad gebruikt....hier zit vele eiwitten en groeit binnen een week tot over je paarden bij wijze van.

Ik heb er veel pelzier van gehad dat het weiland goed is aangepakt....ieder jaar heb je wel stukken die je bij moet houden met zaaien.....het is en blijft een onderhoud.

Nu in Duitsland sta ik op veen/zandgrond en is het land hobbelig en ongelijk, ook hier gaan we alles aanpakken. Tot nu toe heb ik een boertje kunnen regelen die het voor een paar 100 euro wilt doen )omploegen, elagiseren. Het zaad zal ik dan nog even apart moeten doen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:11

Om nog even terug te komen op m'n vorige post. Ik heb 't nog even aan m'n vader (de boer :+) gevraagd (of beter gezegt hij staat nu naast mij) en hij zegt dat als er nog gras staat je het net zo goed kunt doorzaaien. Dat bespaart je de kosten van ploegen en 1 keer onkruid bestrijding en je hoeft niet te maaien. Paarden kunnen er vrij snel weer op. Maar dat gaat dus alleen als er nog gras staat als het echt modder is moet je 't echt laten ploegen.

Edit: mijn vader doet 't weiland wel af en toe blooten (als ik 't zo goed schrijf :+ vast niet) en dan blijft 't gras er gewoon opliggen (maar dat is dus iets anders als maaien!)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-01-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:38

mental11 schreef:
Ik ben benieuwd naar alle tips waar ik mee aan de slag kan! :Y)

Ja........ Sparen
Als ik het zo lees is het nu een best zootje; vraag me ook af wat het nut is van al die mineralen die er nu al op gegooid zijn....zonde.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:11

@MadamX: vooropgesteld je hebt gelijk, maar je brengt het wel demotiverend. Een boer is zeker niet dom, maar om nu te stellen dat hij zich jaren bezighoudt met plantkunde, bemestingsleer, etc is ook de andere kant. Wat je eigenlijk nodig hebt, is gezond boerenverstand. Daar moet je dus ook de kennis vandaan halen.

@Mental: het beste kun je je vragen aan een paar boeren in de buurt stellen. Zij kennen de grond goed en weten wat wel of niet nodig is. Een loonwerker zal in die zin altijd veel of weinig misbruik maken van je onkunde.
Dan antwoord op een aantal vragen. Sloten frezen is het weer gladmaken van de sloten in of om je wei, het wordt tot aan de wortels gemaaid en de bodem wordt uitgebaggerd, zeg maar. Als je geen sloten hebt, hoef je ze natuurlijk ook niet te frezen.
Het type graszaad waarvoor je kiest, is aan jezelf. Ik heb gekozen voor BG11, gewoon 'koeiengraszaad'. Als je bemest met mate valt de groei best mee en daar komt bij dat ik ook graag de wintervoorraad bij elkaar wil krijgen (als je alles moet laten doen, kun je goedkoper hooi of kuil kopen). De prijs van het zaad is ook veel lager dan paardengraszaad. Veel grassen in dat speciale zaad zijn ook 1 of 2 jarig en dus moet je elke keer de ontbrekende grassoorten bijzaaien. Doe je dat niet, dan hou je alleen de sterkste soorten en veel onkruid over. Paardengraszaad is wel sterker in de zin van dat het beter tegen kort begrazen kan. Ik wil toch geen kale weide en dus maakt dat in mijn geval niet uit. Als je krapjes in je wei zit, moet je dat natuurlijk wel meenemen in je keuze. Als je kunt doorzaaien, moet je daar zeker voor gaan. Veel goedkoper, veel sneller een goede zode, geen gedonder met eerst maaien en dus veel sneller de paarden er weer op. Met de kunstmeststrooier zie ik niet zo zitten. Graszaad is heel licht en verwaait in no time. De loonwerker duwt de zaadjes onder de grond (let erop dat hij er langzaam overheen rijdt, zeg stapvoets), kunstmeststrooier legt het er bovenop. Waarschijnlijk hebben de buren meer graszaad dan jij. 50 euries per uur zo in het handje vind ik stevig. Hier doen de boeren het voor 30 (hij blijft leuk).
Nog meer vragen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:20

de overige vragen....
Wat is het verschil tussen verticuteren dan ploegen? Wanneer doe je het ene en wanneer het andere?
Moet ik vóór of ná het zaaien laten rollen, of beide? Of kan het beter op een andere manier ge-effend worden?
Zit er iets bij dat je zelf met de hand/met gehuurd materiaal kunt doen?[/list]

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:30

Als het gras niet te lang is en is gemaaid met een bloter, kun je het laten liggen. Het jonge gras duwt het gemaaide omhoog en je hebt gratis bemesting. Een bloter kneust het gras (anders kwam die vraag weer terug :D ) en versnippert het. Verticuteren is de grond losmaken, ploegen is echt op de kopgooien. Als je de bodem los wilt maken (altijd goed om te doen) kun je verticuteren, ploegen doe je als er geen andere mogelijkheid is. Voordat je ploegt moet je de oude zode eerst doodspuiten, tenzij er gewoon niks meer staat. Ik heb niet laten rollen, maar voor het zaaien laten kilveren, ook gladmaken, maar dan zonder de druk van de roller. Afhankelijk van hoe groot je wei is, kun je delen zelf (met de hand) doen. Denk dan aan het doodspuiten en zaad zaaien. Vraag je van tevoren af of je dat wilt. Je bent er uuuuuuren mee bezig, een boer of loonwerker is bij wijze van spreken in een kwartier klaar. Nog meer?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:41

kilveren??= met een bakkie achter de trekker gladtrekken?

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:38

Wow Suuzepuus en Marion! Daar steek ik wat van op!
Overigens is het geen zootje op mijn weiland. :(
Dierenartsen, paardentandarts (tevens dierenarts), bekapper (tevens voormalig hoefsmid) en andere deskundigen complimenteren mij regelmatig met de manier waarop ik de paarden houd, hun welzijn en hun welvaren. Die dieren staan er florissant bij. Ik wil het nog beter maken. *\o/*

Keuzes voor wat betreft nattigheid:
Ik kan helemaal niks doen want ik heb geen fortuin om in andermans land te steken: er blijft meer dan genoeg wei en grasland over voor ze, zelfs met biezen, boterbloemen en brandnetels en al. Eén stuk (10 meter de wei in, breedte ongeveer 25 m, gok ik) is vrij kaal en bij nat weer modderig, en het voorstuk (waar de paarden NIET staan) is voor ons mensen een soepie. Maar met niets doen, doe ik mijn dieren zeker niet tekort. Dat is wat ik met de inbreng van MadameX kan. :\

Als de offertes redelijk zijn en ik heb het geld, dan kan ik zoals Hogeboom laten omploegen, alles egaliseren, sloot uitgraven, slootranden frezen. Daar heb ik korter plezier van dan de eigenaar, maar het is wel de ideale aanpak. Natuurlijk kan ik daarbij consult in roepen van min of meer commerciële derden. 8-) Ik neem iig Hogebooms voorbeeld over: zal verschillende offertes vragen, er zitten hier volop loonbedrijven/grondwerkbedrijven, bouwbedrijven. Ik zal ook met de verhuurder overleggen hoe hij het verhuren de komende jaren ziet, het onderhoud.

Als de drastische aanpak inderdaad niet zo betaalbaar is, kan ik bijvoorbeeld al een paar terpen laten storten. Daarmee is het weiland niet opeens hoger dan het omliggende land, daarmee is het deels nog nat, maar de paarden kunnen er voor kiezen droog te staan (dat kunnen ze sowieso al op het achter deel vh eerste stuk).

Ik ga verder beslist in de buurt rondvragen hoe de boeren het hier doen, goede tip Marion! Ze zijn hier wat gesloten (behalve voor 50 euro/uur...), maar ik moet me er maar eens overheen zetten. Zo is er hier een fouragehandel, die man vindt het geweldig om colleges te geven. Hij is ook wel erg rechtlijnig en lacht om mijn eco-inslag, maar een babbeltje met hem (zeg maar babbel) is niettemin altijd wel informatief en leuk. :9k

Wat betreft zaaien/ploegen etc.
Als ik het zo lees is ploegen heel drastisch voor een stuk van ongeveer 10x25. Dus nu lijkt het het verstandigst het eerste weiland te verticuteren. Dan kilveren of rollen. Goed uitzoeken welk zaad het meest geschikt is. Vervolgens zaad laten zaaien, maar niet met de kunstmeststrooier.
Blijkbaar is een loonwerker ook een soort machine om te zaaien?
Eén keer maaien, weer op laten komen en het cluppie kan er weer op.

Misschien laat ik dan het tweede weiland in de herfst, of volgend jaar verticuteren en doorzaaien.
Fijn dat jullie je kennis en ervaring willen delen. Ik ontdek steeds meer en krijg weer nieuwe aanknopingspunten voor vervolg. +:)+ Als anderen nog een andere aanpak hebben of andere tips, andere ervaring: ik lees er graag over.
Nu ga ik maar eens naar bed, anders doet mn gezonde verstand het straks niet meer! :wave:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:43

een loonwerker een soort machine om te zaaien? :') wel ik weet niet wat een loonwerker is in andere delen van 't land dan limburg maar een loonwerker is iemand die je betaald om je land te bewerken, inderdaad met een machine ja en als je wil een zaaimachine :Y) Bij ons heb je 2 bedrijven loonwerkers.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 00:03

Citaat:
De loonwerker duwt de zaadjes onder de grond (let erop dat hij er langzaam overheen rijdt, zeg stapvoets), kunstmeststrooier legt het er bovenop.
Het was om deze uitspraak van Marion dat ik even in de war raakte.
Bij ons is een loonwerker ook iemand die agrarisch werk doet, een persoon dus. Maar ik zag hem (meestal niet een vrouw) de zaadjes één voor één de grond in duwen. Dus ik dacht, misschien is dat een specifieke machine. Beetje te ver gezocht van me. Er is dus behalve een kunstmeststrooier ook een zaaimachine.
De kosten lijken wel mee te gaan vallen. Er zijn hier best veel bedrijven die dit doen, dichtbij ook, wie weet scheelt dat in prijs. Ze zullen het landje ook wel kennen.
Bedankt iedereen voor de input!
En wie nog een duit in het zakje wil doen, (ken je handige links/boeken): welkom!

edit: laatste zin toegevoegd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:17

Ons land wordt al jaren in de winter naar de knoppen geholpen. Vanaf april doen we eerst rollen, dan doorzaaien (met een mengsel van http://www.paardenwei.nl) en dan komt alles weer prachtig op. Moet er wel bij zeggen dat het behoorlijk vette grond is, dus dat ergens anders bemesting misschien nog gewenst is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:41

Marion71 schreef:
Als het gras niet te lang is en is gemaaid met een bloter, kun je het laten liggen. Het jonge gras duwt het gemaaide omhoog en je hebt gratis bemesting. Een bloter kneust het gras (anders kwam die vraag weer terug :D ) en versnippert het. Verticuteren is de grond losmaken, ploegen is echt op de kopgooien. Als je de bodem los wilt maken (altijd goed om te doen) kun je verticuteren, ploegen doe je als er geen andere mogelijkheid is. Voordat je ploegt moet je de oude zode eerst doodspuiten, tenzij er gewoon niks meer staat. Ik heb niet laten rollen, maar voor het zaaien laten kilveren, ook gladmaken, maar dan zonder de druk van de roller. Afhankelijk van hoe groot je wei is, kun je delen zelf (met de hand) doen. Denk dan aan het doodspuiten en zaad zaaien. Vraag je van tevoren af of je dat wilt. Je bent er uuuuuuren mee bezig, een boer of loonwerker is bij wijze van spreken in een kwartier klaar. Nog meer?

Verticuteren doe je dus zonder je grasmat naar de k* te helpen, is puur om de worstels meer lucht te geven, bij ploegen gaat echt de bovenste laag onder de onderste/

Suuzepuus; Kilveren wordt in de volksmond ook wel slepen genoemd als ik het goed heb, is om te egaliseren zonder de grond weer in elkaar te drukken. Als je eerst ploegt maak je de grond los en komt er lucht in, ga je daarna rollen dan druk je de boel weer in elkaar, soms is dat gewenst maar vaak ook niet en kun je dus beter slepen om de boel egaal te maken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:19

Juist, Annelies. Grond losmaken. Voor je gazonnetje heb je daarvoor speciaal verticuteerharkjes te koop. Overigens doe je met een goede weidesleep hetzelfde alleen wat oppervlakkiger. Een verticuteermachine gaat dieper.