Hoeveel wei nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

Hoeveel wei nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 11:11

Hoeveel wei heb je nodig voor 3 pony's ? Officieel 1 hectare per pony toch ?
Nu zie ik hier in de buurt een aantal pony's en die weitjes blijven altijd mooi.
1 shetje staat op den een stuk van 25 x 80 en die heeft gewoon altijd gras. Stukje verder staan 2 pony's die hebben ook altijd gras. Dus vroeg me af hoeveel je eigenlijk nodig zou hebben.
Hoeveel grond hebben jullie per pony?

ZusJacobs

Re: Hoeveel wei nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:20

Wij hebben ong. 3 kwart hectare weide voor 2 pony's en 1 paard. En een enorm grote paddock. En dat is ruim genoeg! paarden hebben veel ruimte om te rennen en precies genoeg gras, als ze meer zouden hebben zouden ze stikken in het gras :+

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:34

ik heb voor mijn 5 (verzorg) shetten ( binnekort een eigen )
6 hectare.
dus voor 6 shetten 6 hectare.

sorry.
het is 7 hectare.
heb het nog even goed nagevraagd.
astuu
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-01-09 03:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Je kan nog Editten vlak na het plaatsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:54

Mijn paard staat samen met een shetlander op 60 are. Ruimte genoeg om te lopen en te spelen, in de zomer non-stop gras (weide is in stukken gedeeld), maar in de winter moeten we wel hooi bijvoeren want dan is er niet genoeg gras.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:01

ik heb 1ha en daar liepen deze zomer 2 paarden en 2 pony's op. Ik heb dit stuk land nog maar een jaar en was niet goed onderhouden geweest, het gras groeide niet super, veel hoopjes waar niet aan gegeten werd en heb niets tekort gekomen. Paarden zagen er súper uit en goed in hun vel. Ze hebben van maart tot december 24/7 buitengelopen, hooi bijgevoerd van oktober tot december. Gaat perfect. :)

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:00

macc ('ll) schreef:
sorry.
het is 7 hectare.
astuu

wij hebben er 8.

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:39

anoukkk. schreef:
macc ('ll) schreef:
sorry.
het is 7 hectare.
astuu

wij hebben er 8.

oh dat is soieso mooi.
waar woon je dan?
mischien kunnen we x samen met de pony's lopen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:14

Het is wat anders of dat je wil dat je niet hoeft bij te voeren en dat er altijd voldoende gras blijft enz. dan wat een paardje nodig heeft om zich te bewegen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:39

Er wordt altijd gezegt 2 paarden per hectare echter indien je het land goed onderhoud met bemesten en draadbeweiding kun je wel 5 paarden per hectare laten lopen zonder bij te hoeven voeren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:48

en of je ze in de winter wil bijvoeren of niet maakt ook nog uit...

Als je zomer en winter ruwvoer bij kan/gaat voeren heb je ook minder land nodig.
Het is echt maar net wat je wilt en wat je tot je beschikking hebt!

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:03

Het liefst zodat ze somers niet bijgevoerd hoeven te worden met hooi en swinters ook dat t geen modderzooi gaat worden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:07

de modderzooi is afhankelijk van wat voor grond het is.
Als je in de zomer consequent blijft omweiden elke 3 weken (en dan verdeeld over 3 stukken bijvoorbeeld) dan hebben ze sneller altijd te eten.

Kan voor de winter wel aanraden om niet het hele land "open te gooien" maar ze maar een klein stuk te geven. Dan trappen ze niet het hele land kapot en hebben ze in de zomer ook nog een goede wei om in te staan

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:07

de vuistregel was altijd : 3 a 4 paarden per hectare voor volledig onderhoud..ik had er altijd 4 op staan in stukken opgedeeld smorgens 6 uur naar buiten en savonds 8 uur weer naar binnen (zomers, s winters heb ik ze niet op het land) en dan maaiden we ook nog een keer het hele stuk...

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:22

Ik heb 2 paarden op 1.5 ha grond. Kan uitbouwen, aangezien we meer hebben, maar niet nodig qua voldoende gras en ruimte. Van de zomer kopen we 2 ha bij voor alleen het hooi.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:08

waar me paard staat krijge ze elke keer stuk er bij ze staan met stuk of 10 op de wei

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:11

Ik heb voor 2 pony's omg.1.5 hectare, en daar zit nog een bak bij waar ze ook in staan.
In de winter mogen ze niet in de wei, omdat ze dan weer alles kapot trappen.
Dus kunnen ze in de 2 stallen,(4x4 per stal), bak en tussen stuk tussen weiland en stal.

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:23

ik heb ongeveer 5 hectaren voor 2 schets en 2 pony s en een paard en dat gaat echt super .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:58

Ik lees hier 6, 7 en 8 ha voor een paar ponies. Weten jullie wel hoe groot een ha is? Die beesten kunnen dat van zn langs van hun leven niet opvreten.

Normaal gaat men uit van 0,25 ha weide per paard. Vind ik wel wat krap als is het ook afhankelijk wat voor een grond en weide het is. Zelf heb ik 5 ha voor 11 paarden. We halen hier ook de wintervoorraad af.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:59

Wij hebben maar 2000 meter :))
En het gaat SUPER zo :D , ik heb niet meer nodig alles lekker dicht bij huis en ze hebben altijd gras en hooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:30

Het ligt er helemaal aan wat voor land het is , hoe het onderhouden en gebruikt wordt....

Lopen de paarden er maar een paar uur per dag op , als het nat is helemaal niet , en heb je goede grond , dan kunnen er gerust 2 op 2000m2 :P

Heb je een minder goede ondergrond dan heb je toch echt wel die hectare voor 2 beestjes nodig , wil je ze dag en nacht erop laten lopen...

Overigens als je genoeg ruimte hebt , maar wel kleigrond , dan kun je imo. de wei juist beter helemaal open laten in de winter dan een klein stukje af te zetten.

Dat kleine stukje lopen ze helemaal naar de blubber , maar dat grote stuk daarin verspreid het lopen zich zo dat het nog acceptabel blijft. ZEKER als je ook een flinke paddock o.i.d. hebt waar ze lekker op uit kunnen razen.

Maargoed dat is natuurlijk ook weer helemaal afhankelijk van de preciese situatie.

Er zijn mensen die 5 paarden houden op 2000m2 (of zelfs maar op 50 m2 want die paarden komen hun stal niet uit tenzij ze gaan rijden ;) ) maar er zijn er ook zat die aan 1 hectare nog niet genoeg hebben voor 2 ponies....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:33

Mijn paarden staan 24/7 op de wei :j (met een grote uitloopstal), maar het wordt zeer goed onderhouden en het is een zeer fijn stuk grond :) . Niet te snel je conclusie trekken pmarena ;) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:50

Ehm , waar trek ik conclusies over jouw situatie dan :?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:51

pmarena schreef:
Lopen de paarden er maar een paar uur per dag op , als het nat is helemaal niet , en heb je goede grond , dan kunnen er gerust 2 op 2000m2 :P

Ik dacht dat dit voor mij bedoelt was ;) . Maar dan heb ik dat verkeerd gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:00

Neee hoor , niet speciaal voor jou , gewoon een vaststelling.

Die 2000m2 is voor mij gewoon een weergave van : te weinig voor full-time weidegang , ook niet echt heel relaxed qua grootte , maar mits het goede grond is en goe gebruikt wordt , dan is het best te doen.

Ik zou het niet willen in ieder geval , wordt snel zo prutserig :o
Als je daarnaast nog gebruik kunt maken van een "echt" weiland is het al een heel ander verhaal , maar om dag-in-dag-uit 2 paarden erop te hebben...daar zou ik niet heel blij mee zijn.

Zet je 2 paarden op een simpel weilandje van die afmeting dan is het op onze kleigrond hier binnen 2 maanden helemaal vertrappeld... dus dan moet je er al 1 grote paddock van maken , of alleen een klein strookje gras overhouden waar ze dan amper op mogen zodat het niet kapot gelopen wordt... dat vind ik geen fijne manier van paarden houden.

Heb je nu 2 ponietjes dan kun je ook al meer ermee :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:25

Ik heb 1 shetlander en 1 welsh, 1000m thuis en 1000m aan het einde van mijn straat (helemaal vol gras) thuis staat er in 1 weiland nog een klein beetje en de rest is gewoon grond, maar met 4x per dag hooi hebben ze de hele dag lekker te eten. Verder ga ik iedere dag met ze naar de bak om te spelen en te trainen, dan mogen ze ook nog in de tuin staan waar altijd gras is en ze kunnen heerlijk door de wei racen zonder gehinderd te worden :) . Ze hebben niks te klagen als je het mij vraagt, ik heb mijn weiland wel zo gemaakt dat het hun niet kan hinderen in hun 'gespeel'. Verder heb ik 1 stal van 6x3 en daaraan een veranda van 9x3 en nog een stuk betegeld ervoor van 5x2 ze kunnen dus altijd op droge voeten staan.

Maar ik heb het geluk dat ik geen kleigrond heb. En in de zomer is alles helemaal begroeid en hebben ze full- time gras en hoeven ze niet bijgevoerd te worden.

Edit: Ik heb periodes gehad (toen hadden we nog een groot paard en grote hoeven) dat ik het niet redde, maar gelukkig hebben we een boer als kennis en wonen we tegen de dijk en dus kreeg ik 2 ha te leen, ook heb ik nog kennissen hier in de straat waar ik zeker altijd een stuk land van mag lenen ongeveer 3 ha. :) maar tot nu toe hebben we het deze winter er goed vanaf gebracht met mijn 2000m.