Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
friesiszwart schreef:Voor een stalhouder kan dit denk ik lastig zijn als er door de eigenaren gemest wordt. Niet iedereen ruimt een knoeispoor op en veegt de stal aan. Indien alle stallen op hetzelfde moment gedaan worden wordt het gangpad en terrein geveegd en is het heel de dag netjes (hoop je dan). Ook het onderhoud aan een mesthoop (optassen) doet natuurlijk niet iedereen. Dus ik denk dat je als stalhouder vaak meer ergernis en werk heb om het netjes je houden als er gemest word dan dat je het zelf doet.
(natuurlijk zijn er wel stallen waar ze het goed doen, maar toch doe ik t liever zelf ) madamX schreef:friesiszwart schreef:Voor een stalhouder kan dit denk ik lastig zijn als er door de eigenaren gemest wordt. Niet iedereen ruimt een knoeispoor op en veegt de stal aan. Indien alle stallen op hetzelfde moment gedaan worden wordt het gangpad en terrein geveegd en is het heel de dag netjes (hoop je dan). Ook het onderhoud aan een mesthoop (optassen) doet natuurlijk niet iedereen. Dus ik denk dat je als stalhouder vaak meer ergernis en werk heb om het netjes je houden als er gemest word dan dat je het zelf doet.
En dat is 1 van de redenen waarom hier zelfmesten verboden is. Als mensen hier lukraak op willekeurige tijdstippen gaan mesten, wordt het 1 grote onoverzichtelijke, onveilige en onrustige puinhoop. Als stalhouder vind ik dat het mijn verantwoording is dat het paard, de stal en het erf er fatsoenlijk, veilig en netjes bij ligt/staat. Pensionklanten betalen daar immers voor. Bijkomstigheid is dat er op deze manier ook overzicht behouden blijft qua onderhoud van het gereedschap. Het scheelt ook ontzettend veel werk en tijd voor mij als ik alles zelf doe en niet achter andere mensen aan hoef te lopen 'ter controle'.