lastig stal kiezen -> zin om mee te denken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

lastig stal kiezen -> zin om mee te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 00:17

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken zijn wij hard op zoek naar andere stalling. Inmiddels hebben we bij een aantal stallen gekeken, maar er is er geen 1 die álles biedt (wat logisch is, maar toch). Het liefst hebben we de paarden 24/7 buiten, maar dat is moeilijk te vinden, de enige die mogelijkheid we vonden is waarschijnlijk tijdelijk. De meeste stallen hier in de omgeving zijn 3x3 en dat vinden we zeker te klein (paarden zijn tegen de 1.70m).
Het gaat nu nog tussen 2 stallen. Ik ben benieuwd wat jullie belangrijker zouden vinden. Komt 'ie:

Stal 1:
- 24/7 op de wei met schuilhok (afgezet deel van een bredere schuilstal), aan 2 kanten dicht (3e wand is verder weg dus helpt niet veel)
- redelijke binnenbak en kleine buitenbak
- middelgrote pensionstal (ca 40 paarden, allemaal op stal en overdag in de wei)
- maart t/m okt, of ze daarna op het land kunnen blijven is niet zeker (normaal staan daar kalveren, tijdelijk kunnen die op een kleiner stukje tot ze het land op gaan, eigenlijk zouden ze in nov weer terug, de staleigenaar weet nog niet of hij ze dan het hele stuk geeft of misschien onze paarden daar het hele jaar door zou laten staan en zegt dat pas in de zomer te kunnen beslissen)
- zonder contract
- 200 euro

Stal 2:
- stal van 3.10x 3.50, overdag 8u de wei op (ook bij minder goed weer, bij erg warm weer 's nachts ipv overdag)
- smalle maar lange buitenbak, geen binnenbak
- kleinschalig (ca 10 paarden, allemaal op stal en overdag in de wei)
- contract (samen op te stellen) met afspraken
- 200 euro

Qua afstand en ligging (mooi landelijk) zijn ze vergelijkbaar (10 min., 8-10 km). Ook wordt op beide stallen het uitmesten en het voeren gedaan.
Stal 1 spreekt ons vooral aan vanwege het 24/7 op de wei en de binnenbak, die stal heeft de duidelijkste voordelen. Maar ook de duidelijkste nadelen, namelijk de kans dat we per november weer weg moeten (of daar op stal, maar we vinden de stallen klein dus dat is geen optie) en dat er toch vrij veel mensen staan.
Stal 2 lijkt vooral prettig omdat het zo kleinschalig is, maar dat de paarden dan op stal komen te staan is jammer, en 200 euro vinden we voor die voorzieningen een beetje veel (vergelijkbare stal, wel 3x3, kost meestal 175 euro namelijk).

Wat zouden jullie kiezen? En waarom?

friesiszwart

Re: lastig stal kiezen -> zin om mee te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 07:30

Stal 1 binnenbak en buitenbak zou mijn voorkeur hebben echter gaan stalling. Nadeel als het paard bezweet is en bij koud en nat weer. Hier zou ik om die reden dan ook niet gaan staan.

Stal 2 lijkt mij goed kun je in de bak wel fatsoenlijk rijden? En hoe houd deze rijbak zich bij slecht weer?
De paarden komen best veel buiten en een groot voordeel kleinschalig.

Ik zou nog verder kijken maar als je tussen beide opties wilt kiezen zou ik voor stal 2 gaan.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 13:17

Hmm nu zeg je eigenlijk 2 keuzes tegelijk. We hebben al een aantal stallen in de omgeving bezocht, dus heel veel andere opties zijn er niet (wel een paar, maar die zijn om andere redenen weer niet zo handig). Moeilijk hoor...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:46

Het is zo lastig kiezen als je op zoek bent naar een nieuwe stal..
Ben zelf ook een aantal maanden op zoek geweest, en uiteindelijk uitgekomen bij een stal die mijn paard en mij kunnen bieden waar we tevreden mee kunnen zijn.

Ik vind beide stallen niet verkeerd klinken, alhoewel je bij stal 1 misschien wel weer weg moet, dat lijkt mij wel een groot nadeel.

Zet de voor en tegens eens op papier, je bent bij beide stallen geweest, hoe was je gevoel?

Zijn er niet nog meer stallen in de buurt die meer kunnen bieden in wat jij zoekt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:51

Ik zou toch voor stal 2 gaan. 8 uur buiten staan is weliswaar minder van 24/7 maar toch een behoorlijke tijd en als de buitenbak zich goed houd in de winter kan je ook prima rijden.

Bij stal 1 moet je misschien over een paar maanden alweer weg, ben je net gewend, kan je weer kiezen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:51

Ik zou persoonlijk voor stal 1 gaan,ik vind 24/7 buiten heel belangrijk.
Maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe intensief je rijd.
Als je veel en intensief rijd is het misschien makkelijker als je een stal hebt.
Die van ons staan ook 24/7 buiten en als we rijden stappen we ze heel goed uit en gaan ze de wei weer in.
We hebben wel stallen maar daar staan ze nooit in met de deuren dicht, bij slecht weer gebruiken we ze wel als inloop stal.

Maar als ik moest kiezen tussen 24 uur buiten zonder(dichte) stal of meer binnen met stal dan kies ik voor het eerste.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:46

Normaal zouden wij ook meteen voor 24/7 gaan, zo staan ze al jaren, ook bij de huidige stal. Dat willen we ze ook niet afnemen. Maar het risico om na 8 maanden weer weg te moeten is niet fijn, je móet er dan ook uit (of ze in hele kleine stallen daar zetten, wat we geen optie vinden) en dan zullen ze niet alleen toch op stal moeten, dan is de kans groot dat het 3x3 wordt omdat haast niemand in de omgeving grotere stallen aanbiedt. Aan de andere kant staan ze dan die 8 maanden nog wel lekker buiten. We zouden liefst weer terug willen naar waar we vandaan kwamen (dat zou die staleigenaar ook wel willen), maar daar is geen plek. Ze denken nog na over een oplossing, maar de kans dat dat lukt is niet groot.

Stel dat we ze eerst op stal 2 zouden zetten (zonder deken), kunnen ze dan in najaar of winter weer zomaar de wei op (als onze oude plek vrij komt), of hebben ze dan niet genoeg vacht?

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:42

Ik zou voor stal 2 gaan...24/7 op de wei is natuurlijk fijner maar 8 uur op de wei klinkt toch ook redelijk..?
Het zou wel een groot nadeel zijn als je na een paar maand alweer bij stal 1 weg zou moeten.
Ik zou nog wel kijken hoe de buitenbak in de winter eruitziet, met regen enz.
Misschien valt er nog te overleggen bij stal 2 of de paarden bijvoorbeeld zomers 24/7 op de wei mogen?
Kleinschalig is vaak wel leuker!
Succes met je keuze!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:32

:D Ik weet wel voor welke stal ik zou gaan maar ja, je weet: mijn prioriteiten liggen anders ;)
Zonder gein: Als jullie vorige staleigenaar jullie terug wil maar er is nu nog geen plek dan weet je zowiezo dat jullie komende stal "tijdelijk" is want jullie willen eigenlijk het liefste daar terug. Niemand weet hoelang / hoe kort dat kan gaan duren: wie weet 1 jaar, wie weet 3 maanden? Met dit gegeven zou ik dus gaan voor stal 1 die uiteindelijk het meeste bij jullie wensen aan sluiten. Is er in nov. nog geen plek, kun je alsnog naar stal 2 gaan, b.w.v....
Je hebt 1 geluk nu: het rommelt weer goed op dit moment hier in paardenland :j
Succes!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:20

Ik zou ook voor stal 1 kiezen en helemaal als je eigenlijk het liefst naar de oude stal terug gaat zoals in de post boven mij gezegd wordt.

3.10 x 3,50m zou voor mij niet doorslaggevend zijn, voor mij zou de stal dan minimaal 3,50 x 3,50 moeten zijn om in aanmerking te komen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 01:58

Hmmm we neigen nu naar stal 2, omdat dat een stabiele situatie zou zijn. Wie weet duurt het nog jaren tot onze oude plek vrij komt, de kans dat dat gebeurt is niet zo groot want het gaat echt om precies die ene stal. En ook die is niet ideaal, daar zullen we eerst nog veel werk aan hebben (o.a. stalbodem goed maken). Wel jammer om de paarden het 24/7 af te nemen. Ik hoop dat ze kunnen wennen aan op stal staan. Maar het risico lopen dat ze in het najaar alsnog op stal moeten, maar dan in een kleinere stal en met minder weidegang, is ook niet fijn. En kleinschalig spreekt ons wel aan, dat je de rust en de ruimte hebt en er niet teveel "gedoe" is...

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:27

Zou voor stal 2 kiezen, bij stal 1 is het maar de vraag of je er kan blijven staan. Dan moet eventueel weer verkassen, je paard moet weer wennen aan een andere omgeving en jij ook.

Op stal 2 staan ze niet 24/7 buiten, maar ze worden wel voor je naar buiten gedaan.
Ze worden 's morgens ook al op tijd op het land gezet.
Je kunt altijd overleggen of je ze in de zomer 24/7 buiten kunt laten staan.

Als er geen binnenbak aanwezig is dan vind ik 200 euro persoonlijk wel duur.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:46

Ik zou kiezen voor stal 1 :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:00

Ok, ik herzie mijn eerste keuze ;) ! Ik zou voor stal 2 gaan :D

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:08

We hebben beslist! Bedankt voor het meedenken :)

Het is geworden... (tromgeroffel)... Stal 2 :D

Daar blijken ze vaak nog langer dan 8 uur buiten te staan, en het kleinschalige spreekt ons erg aan. 28 feb. gaan we verhuizen :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:23

ja kleinschalig is fijn, maar zoals daar de paarden 's avonds buiten als het warm is hoef ik met die van mij niet te doen schuurt zich dan helemaal open maar wel veel plezier op je nieuwe stal

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:30

Word je in Brabant niet dood gegooid met stallen?

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:14

heb je ook in waalre gekeken, net na de bult?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:20

Hee ik heb een vraagje, tussen welke 2 stallen (naam mag via PB) zat je te twijfelen?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:01

Ik heb je gemaild... Ben wel benieuwd waarom je dat wilt weten :)
We gaan trouwens naar stal 1 binnenkort, omdat stal 2 flink tegenvalt.