Een zelf-opend hek/afrastering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Een zelf-opend hek/afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:09

Misschien een raar idee, maar omdat ik binnenkort een stal met stuk land kan pachten met verschillende kleine paddocks, die met een afrastering aan elkaar geschakeld zijn, denk ik over het volgende na. Momentaan moeten ik en mijn stalgenoot 2x per dag naar de stal en s'avonds eigenlijk alleen om hooi bij te voeren. De 3 paarden (nu nog 4) hebben een schuilstal en kunnen zelf heengaan, waar ze willen. Als we onbeperkt hooi neerleggen, wordt een paard kogelrond, dus helaas kan dat niet. Nu ben ik aan het denken, dat ik een 1 paddock kan afsluiten, daar al de hooinetten met hooi kan klaarleggen en wil een systeem hebben, waarbij de paddock (zeg maar zo om 18U) opengaat en de paarden bij het hooi kunnen. Het hooi is dan ebter over de dag verdeeld. Kent iemand zo een systeem, electiciteit mogelijkheden zijn aanwezig. Ik denk ook aan een touw, wat zich oprolt (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Het systeem moet wel paardenbestendig zijn, wat de heren hebben natuurlijk meteen door, waar eten te halen is. Dit kan mij en mijn stalgenoot veel tijd besparen. Misschien is dit wel een heel raar idee...... :D

palham

Re: Een zelf-opend hek/afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:23

Een kennis van mij, kwam net met de suggestie van een slagboom. Iemand ervaring daarmee?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:37

Het is helemaal geen raar idee hoor....vind het juist wel goed bedacht...
Ook in de paardenwereld komen er nieuwe snufjes en word geleund op de electricewereld.

Een slagboom is wel stevig, met een tijdschakelaar zou de tijd in kunnen stellen en verder houd het qua techniek voor mij op.....

Ben even benieuwd naar de oplossing.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:40

Een slagboom vind ik een ontzettend goed plan... Desnoods doe je er 2 boven elkaar...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:41

Mijn oom heeft 2 welsh pony's en niet zo heel veel land. Hij heeft 2 inloop stallen gemaakt met daar aan grenzend een paddock, daar staan ze dag en nacht in.
Dan heeft hij een hekje met inderdaad een tijdsschakelaar gemaakt naar een stuk wei. Elke dag om 12 uur gaat dat hekje dus automatisch open.
Elke avond gaat mijn oom de pony's weer terug zetten in de paddock.
Zo'n grappig gezicht, de pony's staan echt elke dag om 10 voor 12 keurig met hun snoetjes voor dat hekje te wachten tot het opengaat :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:43

Wat jij wilt lijkt erg veel op een hit-actief stal. Misschien kan je met dat systeem wat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 07:42

Zelf heb ik hier klaphekken, ook met tijdschakelaar; werkt perfect. Slagboom lijkt me minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 07:52

bij een slag boom heb je het gevaar dat dat ding weer naar beneden kan gaan (bij een stroomstooring) en als je paardje op dat moment net in de opening staat is dat minder prettig. Dan zou ik toch voor een klap hek gaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:07

Zelf heb ik hier klaphekken, ook met tijdschakelaar; werkt perfect. Slagboom lijkt me minder...

Wat een ideale uitvinding zeg.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:53

Als je besluit dat je iets electrisch wilt aanleggen, houdt er dan rekening mee dat er een beveiliging op zit. De kans op stroomuitval is hier erg klein maar desondanks zit er een beveiliging op de hekken; als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt, blijft het in de stand staan waarin het stond en beweegt niet wanneer er weer spanning op het net komt. Zonder stroom zijn de hekken met de hand te bedienen (en dus niet zoiets als een electronisch toegangshek, want als daar de stroom uitvalt blijft het hek muurvast). Wanneer er na een storing weer spanning op het net komt, moet ik hier eerst de hekken handmatig bewegen, voordat ze overgaan op de tijdschakelaar. Dergelijke beveiligingen inbouwen vind ik wel erg belangrijk, op die manier kan je de hekken nl altijd gebruiken, met of zonder stroom.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:43

Het is een heel goed idee! Volgens mij kan een electrieker wel wat voor je maken hoor. Of misschien lukt het met zo een stekker met een programmerknop? Mijn ouders hadden vroeger zo een stekker en dan ging de koffie zet aan om een bepaald uur.

Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houd hoe je hebt gedaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:09

iemand die ik ken heeft automatische voerbakken gemaakt.
savonds vult hij deze en smorgens rond een uur of 8 gaan deze automatisch open, misschien ook een idee?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:25

Friesiszwart, Madamx en Cruesli: dat idee van een klaphek vind ik een zeer goed idee. Zouden jullie me kunnen laten weten, hoe jullie dit gemaakt hebben of waar je zoiets kan krijgen. Liever kijk ik naar een systeem, wat ik zelf kan maken.