Hoeveel betalen voor mest afhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoeveel betalen voor mest afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:46

Met ingang van 1 Februari neem ik de pacht over van een stuk land met stal. Nu moet ik zelf de mestafvoer regelen. Ik heb reeds een aanhanger, waar de mest opkomt en een stuk land van een boer, 1,5 km verderop, waar we de mest mogen afladen. Nu zoek ik iemand, die 2x per maand de mest van 3 paarden (zonder stro) komt ophalen en naar het stuk land brengt en daar aflaadt. Dit betekent dat iemand met eigen auto de aanhanger met reeds geladen mest naar het land brengt, aflaadt, terugrijdt, andere mest op de aanhanger laadt en nog een keer rijdt en aflaadt en de aanhanger leeg terugbrengt. Ik woon in de buurt van Keulen in Duitsland en 'paarden' prijzen zijn vergelijkbaar met de randstad. Wat is een goede prijs per maand om te vragen voor iemand, die dit werk doet?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:12

Ik woon ook in Duitsland, regio Ost-Friesland bij Aurich in de buurt.....hier kun je gewoon de buurt vragen en ze doen het voor je een kleinigheidje, borrel of gewoon een keer bijstaan volstaat dan al.

Heb je niet iemand in je sociaal netwerk waar je dit kunt vragen in Duitsland? Het ligt er ook aan waar ze mee rijden, diesel beninze....? Benzine is weer goedkoper in nederland, Diesel ietsje duurder. Ik zou gewoon iemand vragen en je weet zelf wat je eraan kwijt wil....vraag aan diegene wat ie ervoor wilt hebben en dan keuze maken.

friesiszwart

Re: Hoeveel betalen voor mest afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 07:32

Het is niet zon leuke klus en zwaar werk daarbij al snel enkele uren werk. Zorgen dat je je BE rijbewijs gaat halen en het zelf ga doen tot die tijd iemand zoeken en tegen een vergoeding.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:49

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:21

Patsy: misschien een rare vraag: maar is het niet slecht om eigen mest weer op het land te gooien ivm wormen e.d. Paardenmest van 3 paarden is best wel veel per maand en jaar

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 07:47

patsy1983 schreef:
Waarom composteer je de paardenmest niet gewoon? Het is makkelijk en je kan de compost achteraf gewoon op je land gooien ;)

Meer info op http://www.clickertrainingmetpaarden.be/composteren.html

Dat is leuk voor als je 1 paard hebt.
Overigens staat op de genoemde site nogal wat onjuiste info: de Eisenia foetida is de mestworm, geen compostworm. Compostwormen komen uit de familie Dendrobena. Heb je houtmot als strooisel, dan is het afhankelijk van de kwaliteit van het houtmot of de Eisenia hier iets mee kan; deze is nl gevoelig voor abietinezuur die in houtmot veel of weinig voorkomt. Daarnaast staat paardenmest bekend om de bacteriën die enorm veel hitte produceren (broei); wormen kunnen een temperatuur aan tot 28 C, dus moet je je hoop zo inrichten dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verse mest en 'uitgebroeide mest'. Dit neemt nogal wat ruimte in beslag, zeker als je weet dat een gemiddeld paard zo'n 15 tot 20 kilo poept per dag en ongeveer 5 tot 6 liter urineert. Daarnaast ontbreekt het aan nog veel meer info over composteren maar dat ter zijde.
@ TS: gewoon rondbellen naar mestophaalbedrijven en loonwerkers, dan weet je de prijzen.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:41

jwoltmanelp schreef:
Patsy: misschien een rare vraag: maar is het niet slecht om eigen mest weer op het land te gooien ivm wormen e.d. Paardenmest van 3 paarden is best wel veel per maand en jaar

Hey jwoltmanelp,

Wat je weer op je land gooit is compost ;) Je eigen mest op de weide gooien is niet ok maar als deze gecomposteerd is dan is dit geen enkel probleem. Wij hebben 4 paarden en 1h80 weide. Hier wordt het ondertussen al een aantal jaren gedaan en het gaat super. Als je voldoende compostwormen gebruikt dan is de mest na ongeveer 1 jaar gecomposteerd?
De compost is niet gevaarlijk voor de paarden en de paardenweide en compostwormen zijn niet gevaarlijk voor paarden. (Dit is bevestigd door de dierenarts van de paardenkliniek waar ik eerst advies heb ingewonnen)

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:45

madamX schreef:
patsy1983 schreef:
Waarom composteer je de paardenmest niet gewoon? Het is makkelijk en je kan de compost achteraf gewoon op je land gooien ;)

Meer info op http://www.clickertrainingmetpaarden.be/composteren.html

Dat is leuk voor als je 1 paard hebt.
Overigens staat op de genoemde site nogal wat onjuiste info: de Eisenia foetida is de mestworm, geen compostworm. Compostwormen komen uit de familie Dendrobena. Heb je houtmot als strooisel, dan is het afhankelijk van de kwaliteit van het houtmot of de Eisenia hier iets mee kan; deze is nl gevoelig voor abietinezuur die in houtmot veel of weinig voorkomt. Daarnaast staat paardenmest bekend om de bacteriën die enorm veel hitte produceren (broei); wormen kunnen een temperatuur aan tot 28 C, dus moet je je hoop zo inrichten dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verse mest en 'uitgebroeide mest'. Dit neemt nogal wat ruimte in beslag, zeker als je weet dat een gemiddeld paard zo'n 15 tot 20 kilo poept per dag en ongeveer 5 tot 6 liter urineert. Daarnaast ontbreekt het aan nog veel meer info over composteren maar dat ter zijde.
@ TS: gewoon rondbellen naar mestophaalbedrijven en loonwerkers, dan weet je de prijzen.

Wij doen het hier met de mest van 4 paarden hoor ;) de Eisenia foetida is de compostworm en deze komt van nature al voor op de mesthoop. Deze wordt dus zowel compost als mestworm genoemd. (en is niet gevaarlijk voor paarden zoals ik al eerder vertelde).

Hier nog een stukje info:

De allerbelangrijkste vorm van leven in dit systeem is de mest- of compostworm (Eisenia foetida).
Het is dus een andere soort worm dan de regenworm die wij doorgaans aantreffen in de grond. De compostworm komt voor in mest; in mest is het lekker warm en er is veel voeding voorhanden, hij voelt zich daar dus prima in thuis.
U treft ze dikwijls aan in rijpe mestcompost, deze mestcompost is niet meer zo heet (van het broeien) als verse mest. Ze komen er dus vanzelf in terecht!
De mest en grond waar de compostwormen mogen vertoefen moet wel aan bepaalde eisen voldoen.
Zij veroorzaken, net als vele andere organismen in de bodem, een afbraakproces, waarbij de C/N-verhouding een belangrijke factor vormt. De relatieve stikstofwaarde van de grond moet liggen tussen de 15 tot 20:1, dan kunnen de diertjes zich goed voeden en vermeerderen!
Ze houden niet van sterk zuurhoudende materialen; de optimale pH-waarde (zuurgraad) moet ergens tussen de 6,5 en 8 liggen. Door kalk toe te voegen aan het te composteren afval en niet aan de mest zelf, kunt u de pH-waarde vergroten. Als de verhoudingen goed zijn, zullen de ijverige grondwroeters uitstekende resultaten laten zien; ze eten dan dagelijks meer dan de helft van hun eigen lichaamsgewicht weg en ze vermeerderen zich zeer snel.
Dat lijkt overigens maar weinig, hun eigen gewicht weg eten...maar een compostworm leeft niet alleen, hij heeft duizenden collega-wormen in de buurt en die eten allemaal mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:26

Ik ben mij daar eens in gaan verdiepen, maar ik vind het een goed idee. Ik denk dat ik 3 bakken ga maken van hout en dan een paar kilo mestwormen in doe. Als de bak goed staat, dus niet in fel zonlicht en goed vochtig, niet nat is, kan je in 2 maanden al goede compost hebben en dat kan je gewoon op je wei strooien.

Je hebt al voor 10 euro een kilo mestwormen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 10:24

Patsy1983: ik heb me wat verder verdiept in je idee en ik ben steeds enthousiaster aan het worden. Heb je nog een paar andere sites, waarover ik hier informatie kan vinden. Ik heb ongeveer een plak van 4 bij 5 meter, waar ik de mest heen kan doen. Deze plek is met bomen beschut. Zelf zou ik de grond dan willen volleggen met paletten en aan de zijkanten dan ook. Kan je me ook sites geven, waar ik wormen kan vinden? Wij hebben alleen paardenmest zonder stro. Moet ik dan ook nog op andere dingen letten? Hoe meer tips, hoe beter.

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:12

Kijk eens op www.levendetuin.be. Daar staat zeer veel info over compostwormen en composteren.
En je kan er ook berekenen hoeveel wormen je ongeveer nodig hebt.