Wat te doen met pony die vroegtijdig op 'pensioen' moet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Wat te doen met pony die vroegtijdig op 'pensioen' moet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:25

Hallo,

Sinds Augustus heeft mijn pony een blessure,ze heeft tot nu rust gehad,met de nodige veeartsen en kosten.
Nu loopt ze weer wat meer op de weide maar haar been is nog steeds warm beneden. Ik hoop dat het nog goed komt,
maar ik ben mij al aan het oriënteren moest het niet meer gaan voor te rijden ...

Nu hebben wij voldoende weiland + schuilstal + aparte stalling voor haar te houden. In mei zal mijn
vader zijn friesse merrie een veulentje krijgen en dat houden we.

Het veulen zouden we dan als het oud genoeg is 'spenen' en dan bij mijn pony zetten op de wei,daar is een zeer grote schuilstal + afdak.

Nu in de winter zou mijn pony en het veulen dag 24/7 buiten lopen.
Maar nu had ik enkele vraagjes :

[*]Zou mijn pony het erg vinden om zo 'op vervroegd' pensioen te zetten ?
[*]Is het dan het beste voor hun dag en nacht hooi tot hun beschikking te geven ?
[*]Zijn er nog mensen met dezelfde situatie,en hoe doen die dat dan ?

groetjes

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:41

Maak je geen zorgen; je pony vindt vervroegd pensioen niet erg. Als ze van aandacht houdt en jij blijft haar die gewoon geven, hoor je haar niet mopperen. Strakjes samen met het veulen in de wei, zal vast goed gaan. Da's vooral afhankelijk van het karakter van je pony. Zo lang ze voldoende gras hebben (ze van april tot september) hoef je niet bij te voeren. Als dat wel moet (en dat merk je snel genoeg), doe dat dan bij voorkeur onbeperkt. Moeilijk is wel dat het veulen 1e klas hooi nodig heeft en je pony vast toe kan met wat minder voedzaam hooi. Zorg wel voor een schuilgelegenheid, bijvoorbeeld een inloopstal of hooiberg. Super trouwens dat je je pony gewoon houdt en met pensioen stuurt.

Unseen

Re: Wat te doen met pony die vroegtijdig op 'pensioen' moet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:50

Nee, je pony vindt vervroegd pensioen niet erg. Als hij/zij in het land staat met een vriendje (of meerdere), te eten krijgt (hooi/gras) en een afdak heeft tegen de ergste stormen (waar hij in en uit kan lopen), dan hoor je hem echt niet klagen!
Mensen denken altijd maar dat je een paard tevreden houdt door elke dag te rijden/werken, maar dat is echt grote onzin.
Ik heb een 8 jarige merrie, die al vanaf haar 4e slechts weinig bereden wordt, en die heeft het geweldig naar haar zin in de wei met haar kudde hoor. :Y)

Succes ermee! Al hoop ik natuurlijk voor je dat je pony helemaal opknapt en goed beter wordt. :)

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:58

Ik zou me idd geen zorgen maken over het feit of ze het wel of niet leuk vind. Wie vind het nou niet leuk niet meer te hoeven werken en te doen waar je zin in hebt ;)

Wij hebben 2 paarden die op pensioen zijn (ondertussen 18 en 28 jaar) Wij hebben dan een ruin van 5 en een merrie van 3 ze lopen allemaal op dezelfde weide 24/7. Er zijn stallen aanwezig voor alle paarden, daar hebben we de deur uitgehaald om een soort van inloopstal te maken. Zowel oud als jong hebben er geen last van hoor!

Wij voederen als volgt:

Begin van de winter 1 x per dag 1kg recreatiemengeling en 2 x per dag hooi
Van zodra de temperatuur onder 5°C gaat 2 x per dag 1kg eten en 2 x per dag hooi. (Mijn paarden krijgen samen 2 botten hooi per dag)
Wanneer het weer weide tijd wordt bouwen we eten en hooit voorzichtig af en bouwen we grazen op tot de paarden dag en nacht kunnen grazen. Vanaf dat moment krijgen ze ook geen eten meer.
Naar de winter toe wordt weer grazen afgebouwd en hooi en korrel opgebouwd.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:16

mijn vorige paard is ong 2 maanden geheel afgekeurd voor de sport, ook recreatieve ritjes kan hij niet meer.
nu is het niet mijn paard, maar deze mensen hebben besloten dat hij ook mag blijven en bij hun met pensioen mag.
wegens stallen tekort staat hij nu bij vrienden. hij komt elke dag in de wei en s'avonds weer naar stal. het is de bedoeling dat wanneer de nieuwe stallen klaar zijn, meneer ook weer terugkomt en dan zn oude dag mag slijten tot hij niet meer kan.

wij krijgen niet de indruk dat hij het zo erg vind. hij is vrolijk in de wei en op stal niet sagarijnig. en dat terwijl hij voorheen elke dag aandag kreeg en dat is nu natuurlijk een stuk minder.
hij krijgt veel hooi, het maakt immers nu niet meer uit als hij niet meer een strak buikje heeft.
24/7 per dag buiten was nu geen optie, omdat hij onder 2 dikke dekens staat.