pro/contra stro vs. vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

pro/contra stro vs. vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:24

vorige winter toen we de weide en stallen kochten kregen we er een volledige stal mooi stro bij zodat ik nog de rest van de winter verder kon met dat stro voor de paarden. in de zomer stonden ze op vlas omdat de stallen gewoon als loopstal gebruikt werden.

momenteel staan de paarden nog tot eind van de maand op pension (op stro) tot de examens gedaan zijn, per 1 februari staan ze weer thuis.

nu ben ik hard aan het twijfelen of ik opnieuw voor stro of toch maar voor vlas zou gaan. De paarden staan in principe enkel 's nachts op stal, of bij stormweer, je kent het wel, en overdag op een klein stuk weide dat kapotgelopen mag worden.
Stro kan ik bij de boer halen, vlas kan ik voor 5,5€/pak halen in de paardenwinkel. Die prijs valt dus mee. De boer/buurman wiens maisveld naast mijn weiland ligt komt rond februari maart gratis mijn mesthoop ophalen als bemesting voor zijn land, omdat ik bij hem hooi gekocht heb. Leuke deal vind ik zelf.

stro vind ik een grote mesthoop hebben, in vergelijking met vlas. En moet je dagelijks uitmesten.
's nachts hebben we wel iets extra om aan te knabbelen. Mijn ruin eet er sinds ie op de pensionstal staat meer van omdat hij daar maar 2x per dag hooi krijgt.
vlas heeft een veel kleinere mesthoop en kan je langer in de stal houden. Mijn ene ruin heft wel zn voeten niet op en sleept alles naar achter op een bergje, zowel bij hooi als stro. Vaak strooit ie het hooi overal rond in de stal waardoor het mengt met het vlas en het dus verloren gaat. Aangezien ik met school vaak pas om half 8 in de avond thuis ben is het wel handig dat ik niet zo vaak hoef te mesten, hoewel de karweitjes me niet tegensteken.

welke vinden jullie de betere en waarom?

gerano

Re: pro/contra stro vs. vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:28

Ik had vroeger stro en nu vlas, en ik verkies toch vlas. zijn stal is veel properder plus hij at al het stro op waardoor hij 's morgens op de beton stond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:29

Persoonlijk vind ik het bijde niets. Als ik moet kiezen ga ik toch voor vlas omdat stro veel troep geeft. Maar het fijnste vind ik tot nu toe Strokorrel. In het stro korrel topic kun je daar meer over lezen !

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:32

Ik zou vlas met stro doen, dan hebben ze altijd iets te knabbelen. In mijn uitloopstal heb ik een dikke laag zaagsel (en een goede ondergrond) en daarover heen 1 pak stro. Dan hebben ze in ieder geval altijd iets en ze kunnen er heerlijk in liggen. Als dat mengt met hooi eten ze het ook nog gewoon op :) .

Maakt het voor de ophaal van de mest verschil of je vlas hebt of stro? Verder mest ik alsnog iedere dag en als ik echt geen tijd heb lijd mijn stro daar niet onder hoor.. :)
Vlas doe ik nooit erin omdat ze dat bij mij eten en mijn merrie erg gevoelig is voor koliek. Zaagsel vind ik wel erg fijn, houd goed vocht vast en je krijgt er een heerlijke onderlaag van :) .

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:47

Wat de nadelen zijn met de grote van het mestafval met stro of vlas heb ik zelf geen ervaring mee.

Maar vooralsnog kies ik boven alles stro. Omdat ze lekker wat te knabbelen hebben. Ik vind het ook gewoon schoon ogen en als een mooi bed. Ik pot mijn stal, dwz ik haal 1x in de 2-4 weken pis eruit. Drollen doe ik wel elke dag en dan heb ik ook maar een halve krui, nou heb ik wel een rdelijk schoon paard. Een dagje niet uitmesten met stro kan ook makkelijk imo. Dat wordt bij ons op stal ook wel eens gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:50

@rebeltje : nou zo veel uitmesten als jij doe ik ook met mijn strokorrel maar ik hoef er maar eens in de maand wat bij te strooien en mij stal blijft droog ! ( integensteliing tot een potstal)

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:54

Bij de paarden die ik verzorg ligt vlas of zaagsel met daarover heen wat stro zodat ze wat te knabbelen hebben. Een ander paard dat ik verzorg staat op stro en mijn voorkeur gaat eigenlijk toch wel uit naar zaagsel of vlas.
Is makkelijker met uitmesten (vind ik zelf) als je het bijhoudt doe je er vrij lang mee en dan is het ook wel schoner.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:59

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar vlas:
* schonere stal
* je paard staat niet in de ammoniaklucht
* makkelijk drollen uit te halen
* je verbruikt weinig
* stofvrij (dus beter voor de luchtwegen)

Voor het knabbelen... Mijn paard krijgt extra hooi, dus knabbelen kan ze toch wel ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:10

Anoniem schreef:
@rebeltje : nou zo veel uitmesten als jij doe ik ook met mijn strokorrel maar ik hoef er maar eens in de maand wat bij te strooien en mij stal blijft droog ! ( integensteliing tot een potstal)

Ik heb het voordeel dat er gaten in mijn stalbodem zitten waardoor mijn stal lang niet zo nat is als bij de meeste stallen :) Ik heb het topic met die korrels even gevolgt, het zag er netjes uit. Maar ik mis nog steeds het extra vermaak wat stro mijn paard geeft, niet omdat ze te weinig hooi/kuil zou krijgen. Maar ik dnek dat het ook per paard verschilt wat het prettigste is en wat het dier het prettigste vindt, wat imo ook belangrijk is. (vlas/haksel/zaagsel heb ik allemaal ook gehad)
Kan je die korrel ook combineren met stro zoals er ook vaak met zaagsel gedaan wordt?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:18

Ik vind vlas ook fijner...

De mestbult blijft ook veel kleiner..... En de stallen stinken niet.

Wel wordt hier elke dag uitgemest (drollen eruit) en het bed weer rechtgetrokken. Op de vrijdag wordt het hele bed netjes rechtgemaakt en eventueel een laagje nat eruit (zodat er geen grote bulten ontstaan) en dan gaat er weer een hele baal vlas bij in.

Ik probeer 3 maanden op te potten (al lijkt elke vrijdag of ze gewoon een helemaal nieuwe schone stal hebben want het wordt niet echt hoog oid) en daarna worden de hele stallen leeggetrokken en maak ik ze schoon zodat de stallen weer helemaal fris zijn en daarna weer 3 balen vlas als begin.

Alleen ik betaal wel veel voor vlas (7euro) dus als iemand een adres hier in de buurt weet die goedkoper heeft?
5,5 euro klinkt als een betere prijs...

De paarden eten het hier niet, maar die krijgen ook voldoende hooi.

Verder kan je altijd nog een half plakje stro of een schep luzerne geven om extra te knabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:22

rebeltje schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb het voordeel dat er gaten in mijn stalbodem zitten waardoor mijn stal lang niet zo nat is als bij de meeste stallen :) Ik heb het topic met die korrels even gevolgt, het zag er netjes uit. Maar ik mis nog steeds het extra vermaak wat stro mijn paard geeft, niet omdat ze te weinig hooi/kuil zou krijgen. Maar ik dnek dat het ook per paard verschilt wat het prettigste is en wat het dier het prettigste vindt, wat imo ook belangrijk is. (vlas/haksel/zaagsel heb ik allemaal ook gehad)
Kan je die korrel ook combineren met stro zoals er ook vaak met zaagsel gedaan wordt?

ja ik denk het wel ! allen als je een afvoer onder je stal heb liggen scheelt dat idd toch een helehoop !

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:12

Ik heb de oplossing: gewoon allebei :)* Ik heb een onderlaag van vlas met daaroverheen stro. Zo blijft de stal veel schoner én hebben de dieren wat te knabbelen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:14

ik heb beetje schrik dat het ze het helemaal onder elkaar gaan mengen en het zo een boeltje wordt dat ook nog eens extra moeilijk is om uit te mesten.
of heb ik nu zo'n fout beeld?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:28

Bij mij mengt het niet. Iedere dag wip ik de drollen van het stro en eenmaal per week haal ik de (vlas)onderlaag weg en gooi er weer nieuw in.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

Ik heb zaagsel, erg makkelijk in onderhoud en geef als extra een plakje stro bij. Veel minder werk dan alleen maar stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:51

Vlas bevalt beter dan stro en zaagsel.
Nu sinds vorige week de vieze merrie op koolzaadkorrels en dat is vele malen beter dan vlas! blijft tot nu toe schoner en zeker droger dan vlas. De stal hier was na 3 dagen bruin en plakkerig bij vlas en nu na 6 dagen nog mooi droog.

Korrels zijn te combineren met stro maar het uitmesten wordt daardoor een stuk moeilijker. Ik heb dat in het begin geprobeerd maar het is niet echt handig.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:39

Mijn pony staat op vlas omdat het niet anders kan.
Als ik kon ging ik over op stro!
Mijn pony eet vlas dus moet per twee dagen een schoon laagje erin gooien en mengen.

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:51

vlas is idd makkelijker

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:55

Vlas is makkelijker en net wat je zegt een kleinere mesthoop.
Het hooi kan je eventueel ook voeren in een hooizak/hooinet waardoor je paard het niet zo door de stal kan lopen.
Voordeel van vlas is idd dat de stal droger blijft, voordeel van stro is dat ze nog wat te knabbelen hebben als het hooi op is.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:00

Ik heb ze s winters op stro staan,omdat ze gewoon wat langer op stal staan dan en dan wat te knabbelen hebben.
Zomers staan ze op zaagsel of vlas.
Voor mij is stro ook vele malen goedkoper omdat ik het van een vriend krijg.Vlas en zaagsel is vrij prijzig hier.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:06

Het alternatief:strokorrel,al de voordelen van vlas en van stro,zonder koliekgevaar.zie ook topic stro-korrels

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:11

Op de pensionstal vroeger hadden wij steeds stro in de stallen. Het was best leuk maar ik vond het ook enkele nadelen hebben. Onze paarden vreten de helft van hun stro op waardoor ze maar een dun laagje stro hadden op het einde van de dag en dan gingen ze liggen en vaak had ik toch wel hier en daar een schaafwonde. Ook vond ik dat stro niet echt absorbeert en snel vuil werd.

Nu de paarden op onze eigen weide staan hebben wij gekozen voor vlas. Ten eerste hebben wij niet voldoende opslagruimte voor stro. DUs dit zo willen zeggen dat er tijdens de winter verschillende keren met de tractor over de weide moet gereden worden met enorme beschadiging tot gevolg. Vlas haal je en draagje tot de stal en wij bewaren hem zelf op paletten onder een waterzeil achter de stal. Vlas is dus makkelijk in opslag. Maar de prijs van vlas hier is wel veel duurder dan stro. Nu vind ik persoonlijk dat vlas veel beter absorbeerd, de stal blijft dus langer schoon en het vormd een heel zachte ondergrond voor de paarden. Dat vlas een kleinere mesthoop geeft is handig meegenomen maar voor mij niet belangrijk ;)

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:38

wij gebruiken stro, we hebben 2 haflingers en een grote shet, de shet staat in pricipe het hele jaar buiten met s,winters de mogenlijkheid om te schuilen in een mooi hok, de 2 haffen staan s,winters snachts in de stal en als het een beetje goed weer is overdag lekker in de bak, wij maken dus 2 pot stallen, dat wil zeggen alleen de drollen er uit, even egaliseren als ze aan het vroeten zijn geweest en een plak stro er op en mooi verstrooien, , de paarden liggen heerlijk schoon en droog en we gebruiken voor de hele winter 3 hele grote pakken stro, we betalen dit jaar 42 euro per baal van rond de 400 kilo, onze 2 paarden kosten dus aan stro totaal per winter 126 euro , dat vindt ik een koopje , aan het eind van de winter spit ik de hokken leeg en gaat de boel het land op, niks geen hok leeghalen om de 2 of 3 weken, lekker makkelijk toch ?

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:24

me pony stond op stro nu vlas vlas is erg goed spul

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:31

Die van mij staat op stro. Ook heb ik in t verleden met vlas en houtkrullen gewerkt. Stro vind ik er persoonlijk toch het lekkerst uit zien en idd ze hebben wat te knabbelen. Die van mij krijgt onbeperkt ruwvoer en toch zie k m nog regelmatig tussen het stro uitpluizen. Hij is wel erg schoon op zijn stal, dus meestal hoef ik maar 1 keer in de week uit te mesten en de drollen gaan er om de dag uit. Bevalt mij toch het best.