welk gras inzaaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loffy

welk gras inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 09:01

Als jullie een wei inzaaien, welk graszaad gebruiken jullie of wat is aan te raden voor sobere paardjes?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:39

Er zijn diverse leveranciers die graszaad voor paardenweides leveren - je voorkeur zou moeten utigaan naar grassoorten met laag eiwit en laag fructaan. Verder is de keuze van het graszaad ook verbonden met de grondsoort - er is nogal een verschil tussen bv klei en zandgrond. Als je het echt goed wilt doen laat je ook een bodem-monster nemen om te bepalen of de grond wellicht toevoegingen nodig heeft.

Hier is een linkje: http://www.barenbrug.nl/holland/NL/veehouderij.php

PAVO verkoopt ook speciaal paardenweidegraszaad maar da's erg duur - bij de gewone handel kun je hetzelfde krijgen maar voor veel minder.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:20

Hey Martine!

Ik ga dit even volgen..........erg handig aangezien ik in maart al graszaad moet gaan kopen :P

Waar kan je in Belgie zo´n bodemmonster afgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:50

De BoktWiki heeft er al een paar leuke artikelen over :
- http://www.bokt.nl/wiki/Wei
- http://www.bokt.nl/wiki/Weidebeheer
- http://www.bokt.nl/wiki/Grasmengsel

Wat handige topics :
- [VSW] Weidebeheer
- [VSW] Onderhoud weiland, tips graag!
- [VSW] Wat voor gras voor weide gebruiken?
- [VSW] Welk graszaad kan ik het beste nemen?
- [VSW] Nieuw weiland aan (laten) leggen!
- [VSW] Welke grassoorten voor een paardenwei?

Een stuk goed literatuur : Managing Grass for Horses by Elizabeth O'Beirne-Ranelagh. ISBN : 978-0-85131-856-1

Overigens hangt fructaan niet van bepaalde grassoorten af. Fructaan heeft meer met omstandigheden te maken zoals weersinvloeden, te intensief beweiden (teveel paarden op een stuk land bijv.). BG 5 en 11 zullen voor jou best geschikt zijn.

Best kun je ook eens je loonwerker contacteren of boeren / mensen in de omgeving om hun raad en ervaring te vragen. Zij weten wat er op jouw omgeving goed doet en waar je op moet letten. Daarnaast willen ze je wellicht ook helpen met arbeid en materieel :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:47

Citaat:
Overigens hangt fructaan niet van bepaalde grassoorten af.

Ik vrees dat dit geen juiste informatie is - er zijn wel degelijk grassoorten die een hoger fructaangehalte produceren dan andere grassen.
Je hebt wel gelijk dat het produceren van fructaan op zich te maken heeft met weersomstandigheden, gestressed gras door te intensieve beweiding etc. Er is onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de verschillende grassoorten en het fructaan - ik zal 's even snuffelen om te zien of ik het ergens terug kan vinden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:13

Jannepauli schreef:
Citaat:
Overigens hangt fructaan niet van bepaalde grassoorten af.

Ik vrees dat dit geen juiste informatie is - er zijn wel degelijk grassoorten die een hoger fructaangehalte produceren dan andere grassen.
Je hebt wel gelijk dat het produceren van fructaan op zich te maken heeft met weersomstandigheden, gestressed gras door te intensieve beweiding etc. Er is onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de verschillende grassoorten en het fructaan - ik zal 's even snuffelen om te zien of ik het ergens terug kan vinden.

Klopt. Fructaangehalte hangt wel degelijk af van het soort gras. Engels Raai is o.a. daarom ook minder geschikt voor paardenweides (dus ligt niet alleen aan hoog eiwitgehalte). BG11 wat het meest gebruikt wordt voor paardenweides heeft o.a. het nadeel dat het voor 69% uit Engels Raai bestaat.
De 'speciale' mengsels voor paardenweiden die in Nederland worden aangeboden zijn over het algemeen van matige tot slechte kwaliteit wat betreft levensduur van de zode. Ze bevatten nl grassoorten die slecht uitstoelen, wat in de praktijk betekent dat je na 2 tot 3 jaar de wei volledig opnieuw moet inzaaien omdat het oorspronkelijk mengsel volledig verdwenen is: slimme marketing truuk dus van de ontwikkelaar van 'paardenweimengsels'. Ze zijn dus in verhouding ook veel te duur. Er bestaan wel zeer goede mengsels voor paardenweiden maar die zijn niet zomaar in Nederland te verkrijgen; moeten speciaal besteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:21

Ben erg benieuwd naar dat onderzoek Jannepauli voor de resultaten :) Weet je anders nog wie of wat of waar het uitgevoerd is?

Jullie hebben gelijk dat het niet juist is om te stellen dat het (geheel) niet van grassoorten afhangt. Maar bedoelde meer dat dat imo verwaarloosbaar is.

Ben namelijk van mening dat fructaan net wat meer afhankelijk is van weersomstandigheden en andere stress-situaties, dan van de grassoorten. Het zal er allicht mee te maken hebben, zoals bijvoorbeeld ook het groeipunt van de grassoorten. Paarden hebben namelijk de neiging om gras kort af te vreten, dus voorbij het groeipunt : gras raakt gestresst en schiet omhoog in fructaan om weer bij te groeien.

Ik raad bijvoorbeeld juist wel Engels Raai aan, omdat je imo meer hebt aan een stabiele weide. Ook geloof ik niet zo in het 'kort en schraal' is het beste. Een volle weide, gewoon normaal bewest, zeker niet overbeweid, dat gras zal het minst gestresst raken, en dus ook het stabielst blijven in fructaangehalte. En Engels Raai heeft wel als voordeel dat het een enorm sterk gras is, goed meerjarig blijft.

Best is eigenlijk gewoon om een aantal sterke en goede basisrassen te hebben. Vervolgens is weidebeheer en onderhoud zeer belangrijk. Niet te intensief, eerste paar jaren paarden er ook alleen bij goed en droge situaties op laten, de winter er geheel af. Geregeld bemesten / kalken / onkruid bestrijden wat nodig is.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:57

Graszaad voor paardenweide is o.a. verkrijgbaar van het merk pavo