Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn paardje Suevo. Mijn probleem is dat er hier geen zadelmakers of zadelpasservice is, dat kennen ze hier niet. De enige paardenwinkel die er is, is een uur hier vandaan en daar hebben we alle dressuurzadels en VZs al gepast en nix ligt goed. Al het tweedehands spul hier is TROEP. Dus nu moet ik een zadel vanuit Nederland mee gaan nemen, min of meer op de gok
Het probleem is dat de kussens van achteren omgaan gaan "wippen" zodra hij zich gaat bewegen. Dan heb ik het over zadels die los of los aangesingeld zonder dekje op zijn rug liggen. Hij heeft een vrij rechte, beetje bollende rug waarop tot nu toe bij alle gepaste zadels hier (lees een aantal zaldi's en een passier paxton vd) de kussenpartijen gewoon niet mooi aansluiten en zeker niet goed dragen. Ook heeft hij een hoge schoft dus het is niet makkelijk

Het is een andalusier van net 5 jaar, volop aan het ontwikkelen en verbreden. Ik ga zo'n diagram van zijn rug maken op papier, mbv een ijzerdraadje, en ik ga foto's meenemen van zijn rug. Als het goed is komen we eind deze zomer weer NL wonen, paardje gaat dan mee, dus dan kan ik wel een zadel op maat laten maken. Maar ja in de tussentijd heb ik toch iets nodig.
Nu zijn mijn vragen: wat voor zadel zou geschikt voor hem zijn? Ik heb met een wintec isabell CAIR gereden, die ligt tot nu toe het beste, maar die wipt wel van achteren ook een heeeel klein beetje op. Met een dekje eronder is het weg. Hij loopt daar verder goed op, merk heel duidelijk verschil met het vorige zadel. Verder moet het zadel ook bij mij passen: niet te hard omdat ik vrij uitstekende zitbeenknobbels heb, een diepe zit en omdat ik lange benen heb, een goede dikke wrong, zonder kussen op het zweetblad. Ik ben op zoek naar een dressuurzadel van 17,5" of 18" afhankelijk van het merk, met een normale kamerbreedte.
De eigenaresse van Sta-Rho Ruitersport vertelde dat ze met het diagram van zijn rug en de foto's al een heel eind kwam. En dat het een zadel moest zijn met een rechte kussenpartij zoals Wintec, Eurorider of Kieffer, met hoge achterkussens. Maar waar moet ik dan foto's van nemen en hoe, van de zijkant iig maar ook van boven en van voren?
Verder zit is dus nu met een bijna nieuwe passier paxton vd opgescheept, is misschien 5x mee gereden. Die wipt dus ook en zou ik het liefste inruilen. Of zou ik daar wel mee kunnen rijden met een gelpad eronder? Het zadel zit echt superlekker en ik zou het zonde vinden, maar ja wat niet past, past niet. Ik kan hier mijn geld niet terugvragen, alleen een tegoedbon (jaja van bijna €1500)
Anders moet ik het zadel mee naar NL gaan slepen en het daar inruilen.En ook: hoe groot is de kans dat een zadel wat in NL onder deskundige begeleiding is gekocht, wel goed past? Want als het niet past, kan ik het wel met mijn ouders mee teruggeven naar Nederland, maar hoe krijg ik het volgende zadel dan in Spanje?
WAT IS VOOR MIJ DE BESTE OPLOSSING?
En wie zouden jullie mij aanraden om mij te helpen met dit probleem en welk zadel? En heeft iemand ervaring met een gelijksoortig probleem en wat hebben jullie toen gedaan?Vast bedankt!

Ik ben op het moment meer aan het uitzoeken over de Wintecs en Bates aangezien je met deze zadels de kamerbreedte kunt veranderen. Ik heb net als jou een jong paard wat ook nog verder zal ontwikkelen in bespiering.