mangaan filteren uit grondwater?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

mangaan filteren uit grondwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:39

Omdat onze paarden grondwater drinken, heb ik dat laatst laten testen om te zien of dat in orde was. Nou waren alle waardes van drinkwaterkwaliteit (voor mensen), behalve de mangaanwaarde. Die is veel te hoog! Nou moet er sowieso nog een filter tussen de pomp en het expansievat waarvanuit het water naar de drinkbak gaat, maar een standaard filter doet niks met mangaan heb ik al begrepen. Nou heb ik online zitten zoeken en veel sites gevonden van waterzuiveringsinstallaties en die spreken allemaal over zandfiltratie voor mangaan ... vraag is: hoe ga ik dat in mijn huis-tuin-en-keukensituatie toepassen?? Iemand enig idee?? Of kent iemand een filter die op de markt is die in HTK situaties mangaanfiltratie kan bewerktstelligen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:51

Ten eerste kan je ook kijken naar de diepte van je bron: misschien is dit probleem al op te lossen door de bron dieper te maken. Lukt dat niet dan kan je een bezinkvijver aanleggen (goedkoopste methode maar neemt veel ruimte in beslag) Vraag is dan wel wat je met je slib doet (eens per jaar uitbaggeren). Verder heb je nog ionenwisselaars....
Denk dat je moet inventariseren wat je met het water wilt en hoe groot het verbruik is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 15:07

Bron dieper maken had ik nog niet aan gedacht. Komt mangaan voornamelijk voor in de hogere lagen dan?

Bezinkvijver kunnen wij niet kwijt.

Ionenwisselaars (straks even uitgebreid googlen) ... is dat een methode die goed toepasbaar is voor particulieren? Met welk verbruik is dat gunstig? Het gaat om het water voor 4 paarden, dus grofweg zeg 160 liter per dag, plus bewatering van bak en tuin, douche voor de paarden plus dingen als hooi weken ed ...