verplichtingen pensionstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda2B

verplichtingen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:33

Ik weet niet of ik bij het juiste topic zit, maar ik vroeg me de laatste dagen iets af... en ik ben helemaal niet thuis op het juridische vlak hoor, maar misschien dat jullie me antwoord zouden kunnen geven.

Ik sta op een pensionstalling waar je betaald voor de stal en de bijbehorende faciliteiten, waaronder een buitenbak, paddocks, weidegang in de zomer etc.
Wij dienen apart voor het hooi, stro en krachtvoer en voor het buitenzetten in de winter te betalen.
We hebben een stalreglement ontvangen en daarvoor getekend. Ook een maand stalling vooruit betaald, dus een maand opzegtermijn voordat je gaat.

Op het moment dat ik naar de stal kwam kijken werd door de eigenaren gezegd dat de bak vrijwel het hele jaar door te rijden was en dat ze deze 3x per week zouden onderhouden, zo ook de paddocks, waarin ook gelongeerd dient te worden.

Ik sta hier sinds half oktober op stal, en alles bijelkaar heb ik ongeveer 3 weken onafgebroken kunnen rijden in de bak, de rest van de tijd was deze nat, ongelijk, is er een nieuwe bodem ingelegd (kokosvezel) waardoor de bak nog slechter is geworden, daarna de vorst erover (4 weken lang niks kunnen doen) en nu is de bak weer ontdooid, maar nog ongelijker, natter, plassen etc.
Ik heb inmiddels besloten naar een andere stal met betere faciliteiten te gaan, maar heb dus nog een maand opzegtermijn hier, waardoor ik het tot 1 maart met deze ongelofelijk slechte bak moet doen.
Belangrijk vind ik zelf dat de eigenaren er sinds het kokos erin ligt, niks meer aan de bak hebben gedaan, dus niet los gesleept of gelijk getrokken omdat dat niet zou gaan met de kokos.

Nu is mijn vraag of je als pensionklant gerechtigd bent om minder stalgeld te betalen omdat je een gehele maand niet kan rijden, er niet gelongeerd kan worden en er geen alternatieven door de eigenaar geboden worden. Ik zat er laatst over na te denken, en je betaald toch voor bepaalde diensten, ik moet me aan regels houden, maar de pensioneigenaar dient toch ook te zorgen dat zijn klanten "waar" krijgen voor het geld dat ze moeten betalen. Ik vind € 160,-- voor alleen de stal namelijk best een hoop geld.

Of ben ik gerechtigd mijn geld van die maand opzegtermijn terug te krijgen als ik eerder ga doordat ik niet kan rijden in de huidige bodem, of kan longeren in de losgooipaddocks, omdat daar de bodem ook ontzettend slecht is.

Wie weet hoe dit juridisch in elkaar steekt of heeft hier wel eens mee te maken gehad?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:56

Heb je het hierover al met je stalhouder gehad?
Je staat er nog maar kort, eigenlijk zou je het eerst bij hem/haar moeten neerleggen voor je overgaat op drastische maatregelen als korting op stalgeld. Daar wordt de sfeer nl ook niet beter op en als het hier alleen gaat om de bak en je wel tevreden bent over de rest lijkt het me erg grof om direct maar met de botte bijl te gaan hakken.

Het paardenwereldje is klein, en met elkaar communiceren zou al een hoop kunnen oplossen.
Kennelijk is de kokos voor de stalhouder ook een nieuwe ervaring en moet hij/zij ook nog uitvogelen hoe de bak dan het beste onderhouden moet worden. Het feit dat hij kokos toevoegt geeft in elk geval aan dat hij wel degelijk bezig is met de bak en ook geld uitgeeft aan onderhoud.

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar ik denk dat je niet zomaar stalgeld in mindering mag brengen. Als je het zo officieel wilt spelen zul je denk ik eerst een brief moeten sturen met de mededeling dat hij in gebreke blijft en hem de kans geven om e.e.a. te herstellen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:05

Ik denk ook niet dat je kan zeggen; de bak is niet goed dus ik betaal minder! Zo werkt het niet! Waarom niet proberen het samen op te lossen ipv te wijzen? Onze bak is ook nat, onze bak was ook bevroren (evenals de paddocks) ik kan dit toch niet mijn staleigenaar aanrekenen..hij baalt er zelf ook genoeg van dat de paarden niet naar buiten konden! als je dit wel bespreekbaar hebt gemaakt ben ik benieuwd wat er dan door je staleigenaar is gezegd..mensen die alleen een buitenbak hebben zijn nou eenmaal afhankelijk van het weer en dat heeft helaas niemand in de hand!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:47

je stalhouder heeft door de kokos inderdaad getracht de bak te verbeteren. Momenteel is de bak bij ons ook zo slecht/nat dat het slepen op dit moment de bak alleen maar zou verslechteren. Waardoor er bij ons ook al weken niets aan de bak gedaan is. Overmacht en hier kan je pensionhouder wellicht ook mee te maken hebben.
Indien in het verleden de bak wel regelmatig gedaan werd zou ik als ik jou was ervan uitgaan dat zodra het zin heeft deze werkzaamheden weer gewoon verricht zullen worden.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:53

ja dat klopt ook allemaal wat jullie zeggen, het was ook niet zo dat ik meteen stappen wil ondernemen ofzo, en ik heb al helemaal geen woorden met mijn pensionhouder hierover gehad. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik naar een stal ga met een binnenbak omdat ik gewoon wil kunnen rijden. Maar het was meer dat ik me afvroeg hoe zulke dingen eigenlijk in elkaar steken. Huurders hebben bijvoorbeeld veel rechten in Nederland, hoe is dit in het algemeen bij stallen eigenlijk geregeld en is daar wettelijk iets van bekend.

Misschien dat ik het niet zo handig omschreven heb, maar dan stel ik bij deze dus de vraag anders. In hoeverre heb je als stalhuurder rechten? En is dat in Nederland ergens omschreven? Ik heb er namelijk eigenlijk nog nooit iets over gehoord!
voorbeeld: Of te wel, stel, ik heb problemen met de bodem van de rijbak, wanneer dan ook, in hoeverre is de pensionhouder dan verplicht hier iets aan te doen. In hoeverre kun je iets terugleggen op weersomstandigheden etc. etc.

Mogelijk dat ik nu wat duidelijker ben. Sorry :o