Sproeiers voor in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Sproeiers voor in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:27

Ik ben even met de zoekfunctie gaan spitten, maar kan over mij vraag niet veel ontdekken. Mochten er hier meer onderwerpen over bestaan, dan hoor ik dat graag!

Wij hebben op stal een mooie buitenbak van 20 x 40 m. De bak is supergoed met regenachtig weer, maar als het erg droog wordt (in de zomer dus) dan moet er wel gesproeid worden. Wij hebben daarvoor een sproei-installatie met 6 sproeiers. Deze zitten aan de randen van de bak en zijn in principe geschikt om het water 10 m ver te sproeien, maar jullie raden het al, dat redt 'ie eigenlijk net niet goed, waardoor de middenlijn niet helemaal meegesproeid wordt. Daardoor blijft dit stukje van de bak muller dan de rest. Zeker niet het einde van de wereld, we koppelen wel losse sproeiers aan zodat dit gedeelte meegesproeid wordt, maar die gaan toch minder vaak aan dan de rest, die netjes vast zitten op de rand van de bak.

Heeft iemand een suggestie hoe we de sproeiers zo efficient mogelijk kunnen laten werken? Is het een kwestie van een zwaardere pomp, zwaardere sproeiers, dunnere slangen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben relatief een leek, maar we doen veel zelf op stal en daarom wil ik toch at informatie inwinnen.

En waar zou ik verder informatie kunnen inwinnen, hebben jullie suggesties? Alvast bedankt.

vaatwasser

Re: Sproeiers voor in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:35

Wij hebben precies hetzelfde probleem... Dus wij spuiten 2/3x in de week met een dikke slang zelf het midden nat... Niet ideaal maar het werkt wel!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:45

hier hetzelfde probleem, wij gaan dit voorjaar een zwaardere pomp erop zetten en dan hopen we dat hij het wel haalt..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:46

Meer druk zou wel moeten helpen om verder te kunnen sproeien.

Weten jullie toevallig ook wat de kosten zijn van zo'n soort sproeiinstallatie?
je vind er inderdaad maar weinig over, en als je iets vind is het vaak professioneel en erg prijzig...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:59

ik weet het niet precies, wij hebben zelf een dikke waterleding gekocht (niet zo'n flexiebele) en die vanaf de pomp (die er al zat) langs de bak bevestigt. daar bij iedere spoeier een kraan geplaatst zodat we bijv ook maar een kant kunnen sproeien om meer druk te hebben

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:10

Ik gebruik 2 losse sproeiers met bijbehorende dikke, gele slangen.
Deze halen met gemak 15 meter rondom, dus ik heb mijn hele bak met 2 sproeiers klaar.
Het enige nadeel is, dat ik ze wel op moet ruimen voor het rijden. Maar goed, ik kan sproeien en dat is heerlijk.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:34

cheyentic schreef:
ik weet het niet precies, wij hebben zelf een dikke waterleding gekocht (niet zo'n flexiebele) en die vanaf de pomp (die er al zat) langs de bak bevestigt. daar bij iedere spoeier een kraan geplaatst zodat we bijv ook maar een kant kunnen sproeien om meer druk te hebben

Dat leek ons ook een idee, wij hebben zes sproeiers en kunnen ze allemaal uit en aan doen. Maar ons werd verteld dat het niet slim is om ze niet aan te doen omdat ze dan heel snel verstoppen....ik snap dat persoonlijk niet, maar misschien dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen...ik zou ook zeggen, minder sproeikoppen is meer druk en uit is uit ;) Als je ze maar wel om en om aan zet zou ik zeggen....

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:43

Ik zou eens informeren bij bedrijven die bronpompen plaatsen.
Vaak kunnen die je een goed advies geven over de sproeiers, slangen e.d..
Met 6 sproeiers zou het goed te doen horen te zijn, mits goed geplaatst (niet recht regen over elkaar) en goed afgesteld.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:12

Je zou ook eens kunnen kijken naar sproeiers voor een kas. Wij hebben zelf een flinke kas (uit de hand gelopen hobby zeg maar) en die buizen die we daar hebben lopen zouden ook nog geschikt kunnen zijn voor de bak. Je moet dan wel een gesloten route hebben voor het water, maar dat is zelfs met een passende dop al op te lossen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:07

Ik ga deze es onthouden fjordina....het is gewoon jammer dat ik niet veel kennis heb van waterdruk enzo....maar wat niet is kan nog komen ;)