Hoeveelheid hooi,stro,vlas shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

Hoeveelheid hooi,stro,vlas shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:54

Hallo,
per 1 februari ga ik verhuizen met mijn pony (grote maat shetlander) naar een andere stal. voorheen heb ik alleen maar op stallen gestaan waar hooi,vlas/stro bij de prijs inbegrepen zat, maar waar ik nu ga staan moet je dat zelf kopen. het is wel op die stal te koop, maar nu probeer ik dus een beetje een schatting te maken van de hoeveelheden die ik per maand nodig zal gaan hebben. weten jullie misschien hoeveel balen hooi ik gemiddeld nodig zal hebben? waar hij nu nog staat krijgt hij ongeveer je armen vol hooi en de rest van de dag staat hij op het land. hier komt hij op een klein stukje land te staan waar nou niet bepaalt echt wat groeit, en 's avonds binnen in de stal. ik dacht aan 2 a 2 1/2 plakken hooi per dag? en qua stro weet ik het ook nog niet echt. als onderlaag ga ik vlas gebruiken en dan stro eroverheen. dus eigenlyk dagelijks natte plekken/mest wegscheppen en vlas bijvullen als het heel vies is. ik heb echt geen idee hoeveel strobalen dat gaan worden. kan iemand mij helpen? vind het wel fijn om vooruit een schatting te hebben namelijk. lang verhaal, maar vraag is wel duidelijk lijkt mij.
Alvast bedankt!

brennie75

Re: Hoeveelheid hooi,stro,vlas shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:01

hoi ik heb ook een grote shet en nu zat bij mij het voer in de prijs maar ik kwam niet toe met het voer omdat het erg koud is geweest en ik vind dat ik meer moet voeren als dat de landeigenaar zelf wilt voeren , dus koop ik nu ook maar zelf bij!
ze kregen eerst kuil dat is natuurlijk rijker aan eiwit dus daar moet je wel mee uitkijken, ik geef liever hooi, ik geef ze sòchtends ongeveer 1,5 plak en s`vonds ook , het gras is nu te schraal dus daar hebben ze niets aan, mijn shet staat dus met een mini shet!
en altijd vers water, ik geef ook nog altijd een lekker happie dat kan zijn fruit of een beetje slobber , en of musley mt lijnzaadolie!
ook hebben zij een schuilstal met stro wat ik op laat oppotten en elke dag de poep eruit haal en als het vies is dan strooi ik weer schoon stro eroverheen!
ik hoop dat je hier wat aan hebt!
groetjes van brenda!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:02

oja met hooi geef ik wel wat meer 2 plakken

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:05

met vlas denk ik dat je 2 per maand nodigd hebt
ligt eraan hoe groot de stal
stro denk ik 2 balen ? weet niet heb geen flauw idee :+
en stro als je 2/3 per dag rekent plakjes(als je tenminste kleine baaltjes neemt )

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:35

oke bedankt hier schiet ik wel wat meer mee op! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:18

Vlas denk ik wel meer als je pony op stal staat. In een standaard stal gaan eerst een aantal balen en daarna moet je bijvullen. Ik gooide er iedere week een pak bij, maar dat ligt idd aan de grote van de stal en of je een nette of een smerige pony hebt. Ik voer een baal per dag en dat is voor 2 shetten en een rijpony, dus ik denk dat een shet ongeveer 2 dagen met een baal doet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:22

Onze shetten staan 's nachts op stal en overdag in de wei. heb aan 1 baal vlas per maand voldoende. 2x over een halve baal erin, dus om de 2 weken.
Hooi is wat lastiger te schatten (wij hebben balen voordroog), in de zomer (volop gras) dan krijgen ze 's avonds een beetje. In de winter krijgen ze 3 a 4x daags een beetje. 's Morgens krijgen ze een kopje muesli en 's avonds een halve pavo koek.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:41

Ik zou minstens 3 keer per dag een plak hooigeven,ik denk dat je dat 2,5 a 3 dagen met een baal doet(hangt van de grote van de baal af).
Vlas denk ik 2 pakken per maand,er vanuit gaande dat je al een beginlaag hebt en niet te vaak de natte plekken verwijderen maar gewoon bijvullen.
Stro denk ik ong. 1 baal per week,ook ervan uitgaande dat je al een beginlaag op je vlas hebt liggen,zodat je er na het uitmesten elke dag een plak bij kan strooien.
Je stro wordt veel minder snel vies als er vlas onder ligt,zou je alleen stro gebruiken dan red je het niet met 1 plak per dag.

Dus per maand:ong.12balen hooi
2balen vlas
4 balen stro.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:52

ik heb een mini shet[je].
deze is niet vies op stal en staat overdag buiten.
ik ben op een grote box [bijna 4x4] begonen voor haar met 3 balen vlas,bij een groot zwaar paard begin ik normaal met 4 balen.
elke dag haal ik even de mest weg en slechts 1x in de 2 weken de plasplekken,en dan moet ik ze nog zoeken. :+
na het echte uitmesten gebruik ik een halve baal vlas en dat is voor deze echt genoeg. 1 baal per maand dus.
stro zou ik er niet overheen strooien,word echt een smeerboel en verpest je vlaslaag.
ik zou of wat meer hooi geven of zomaar een plakje stro waar ze aan kunnen knabbelen.
over hooi durf ik niets te zeggen omdat deze met de rest meegaat,hou het in balen niet zo bij....
ik weet wel dat als de mijne 2 dagen met een baal hooi zou doen dat ik haar kan rollen,maar ik heb dan ook een mini.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:56

mariska32 schreef:
ik heb een mini shet[je].
deze is niet vies op stal en staat overdag buiten.
1 baal per maand dus.
over hooi durf ik niets te zeggen omdat deze met de rest meegaat,hou het in balen niet zo bij....
ik weet wel dat als de mijne 2 dagen met een baal hooi zou doen dat ik haar kan rollen,maar ik heb dan ook een mini.

Hier dus net zo (ook minishetten), zoals gezegd 1 baal vlas/mnd en indien 1 baal hooi in 2 dagen kan ik ze ook de wei in rollen ;)