bodem rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:16

Hallo,

Wij zijn van plan om hier bij huis een rijbak te gaan maken.
We willen hier niet al te veel geld aan uitgeven.
We hebben zandgrond en water loopt snel weg. er staat bijna nooit water in het land. heel af en toe als het heeel erg hard geregend heeft, maar het is dan met een paar uurtjes weer weg.

ik was van plan om van het weiland ongeveer 15 a 20 centimeter af te halen.
dan de grond ploegen.. en daarna wit zand erover.
maar welk zand?? het moet niet te zwaar worden en water moet ook goed weg kunnen
bij ons zeiden ze leem zand erdoor mengen maar dat laat weer geen water door...

heeft er iemand ervaring met het maken van een goede rijbodem??!

Faruba

Re: bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:59

Ik zou zand en vilt snippers mengen. Bevalt ons prima en bevriest niet zo snel als alleen zand.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:06

Ik denk dat je je bak moet laten omzetten. Dus uitgraven, zwarte grond onderop en het zand (dat je dus hebt opgegraven) bovenop. Dat is bij ons ook gedaan. Bijkomend voordeel is dat daar geen vergunning voor nodig hebt, je legt immers geen bodem er bovenop en ook heb je straks geen gedonder met hoge afvoerprijzen mocht je de bak willen opruimen.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:46

Wij laten deze week een bak graven (wij zitten ook op zandgrond). Alleen graven we de zwarte bovengrond naar onder en halen het zand naar boven. Eerst kijken we hoe het bevalt is het toch nog te zwaar, kunnen we altijd nog wat extra schoon zand aanbrengen. Misschien is dat een idee. Volgens de loonwerker is die hier een dag met een mobiele kraan mee bezig (ca. 550 euro). Misschien is dat een ideeetje

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:55

Wij gaan zelf binnenkort ook een rijbak laten aanleggen, ik heb nu veel in verschillende bakken mogen rijden en weet dat ik in elk geval de grond niet wil laten omzetten. Mijn ervaring daarmee is dat de bak dan veel te zwaar wordt.

Ik heb veel naar andermans bak gekeken en als ik een bak zag waarvan ik dacht dat dat perfekt naar mijn idee was heb ik gewoon gevraagd hoe zij dat hadden aangepakt.

Wij zitten ook op zand grond en heb in overleg met ons grondverzetbedrijf besloten om de grond tot ca 80 cm te "roeren". Misschien wordt er nog wat wit straatzand toegevoegd tijdens het roeren, is afhankelijk van de diepte van het gele zand. Waarschijnlijk is dit niet nodig. De rijbak van onze rijvereniging is ook zo door hem gedaan en dat is een perfekt voorbeeld van hoe een mooie bak moet zijn, niet te hard en niet te zwaar.
En ook zonder drainage bijna altijd perfekt te rijden.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:03

Je zegt dat je niet teveel geld uit wilt geven. Ik zou dan toch eerst uitproberen hoe het naar boven halen van je zandgrond bevalt. In ieder geval heb je dan een superonderlaag. Misschien bevalt het je en ben je voor alleen de kraankosten klaar. Zo niet kan je altijd nog een speciaal zand of mix (wij hebben tapijt en kunstgrassnippers er doorheen) er overheen leggen. Je onderlaag draineert tenminste en dat scheelt al veel in de kosten.
Laat er wel vooraf anders even een deskundige naar kijken, met grondboor enzo. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:47

ik wou het eerst ook om laten gooien dat het witte zand boven komt. maar op deze plek zit het witte behoorlijk diep. we hebben er al een keer een gat en gespit. maar zit toch wel minimaal 80 cm zwart zand boven.

mijn vader wil het ook niet omspitten hij zegt dat hij er dan niet meer wat op kan bouwen. schuur o.i.d.

en wat betref afval zand. het zand wil mijn broertje nog weer gebruiken voor een motorcros baan aan de andere kant van ons huis.

bedankt voor jullie reactie :D!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:51

Laat je adviseren door een goede loonwerker. Deze kennen meestal de grond waar je je bevind. Anders moet je een paar proefmonsters laten nemen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:41

Wij hebben het ook om laten keren, zand zat op 50 cm diepte. Maar 80 cm is wel een heel eind om het om te zetten.
Enne, dat zand gebruiken voor een crossbaan, daar zou ik me licht eerst maar eens over opsteken, want dit is veelal niet toegestaan ;)

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:26

mag dat niet dan :O
het is ons eigen terrein en er word verder niks op gebouwd.
het is alleen een baan waar hij alleen op crosst en misschien nog wat kameraden van hem.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Veel mag niet, maar als je het gewoon doet en je weet zelf dat je buren er geen bezwaar tegen hebben, lijkt het me geen probleem. Denk als je de aanleg van een crossbaan bij de gemeente gaat aanvragen dat je gezeur krijgt, maar dat was je vast niet van plan ;-)

Paardenbakken zijn ook niet in elke gemeente zomaar toegestaan en hekwerken en lichtmasten al helemaal niet.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:15

buren hebben geen bezwaar, die willen zelf ook komen crossen,,, en ze wonen van beide kanten ongeveer een kilometer bij ons vandaan, en de lichtmasten komen achter een hele grote schuur. dus daar hebben ze geen last van vanaf de weg :D hier doen ze geloof ik niet zo moeilijk. vergunningen voor huis en stal bouwen ook niet verwacht er geen problemen mee eerlijk gezegt

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:05

Wij hebben eerst schelpen dan volgens mij van dat zee zand en dan nog wat spul er over heen (echt supper goed),, bevriest nooit en je kunt er altijd in rijden
Hier de link www.buitenbak.nl