hoofdstel moeilijk in krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda2312

hoofdstel moeilijk in krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:44

hoi,
ik heb een vraag
ik heb een paard nitania.
als we willen rijden krijgen we het hoofdstel moeilijk in, want ze gaat telkens met haar hooft omhoog.
heeft u een tip zodat het wat makkelijker gaat?

alvast bedankt...!

linda *D

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:51

1 iemand lokt haar hoofd omlaag met brokjes en de ander doet snel het hoofdstel om, nou heb je vaak het probleem dat het paard het meteen omhoog doet als ie dat hoofdstel weer ziet aankomen....Maar altijd zorgen dat de aanhouder wint

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:54

Waarom heeft ze zo'n hekel aan het hoofdstel? Zit het wel lekker? Is het wel het goede bit? Of doet ze dit misschien om je uit te testen?

Doe het in elk geval rustig en neem er de tijd voor. En als het gelukt is natuurlijk goed belonen...

Probeer het is alleen, zonder dat iemand erbij is... van veel mensen kunnen ze alleen maar nerveuzer worden.

Als ze met d'r hoofd omhoog gaat en je kan er niet meer bij kan je van het hoofdstel een lus maken (bovenkant) en dat om d'r neus doen zodat je d'r hoofd weer naar beneden kan halen.

Succes ermee!!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:00

ga op een verhoging staan,krukje ofzo.Je paard weet waarschijnlijk precies dat als hij/zij haar hoofd omhoog doet dat jij er dan niet bij kan.Succes.groetjes...

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:40

Je doet een suikerklontje op je hand met het bit ervoor en zodra ze wil happen schuif je vanzelf het bit naar binnen.
Als ze dan nog met haar hoofd omhoog gaat moet je gewoon het bit op z'n plek houden en waarschijnlijk doet ze haar hoofd dan toch wel omlaag. Na dit enkele keren te hebben gedaan weten ze het vaak en doen ze het niet meer.
succes ;)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: hoofdstel moeilijk in krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:53

Ik zou inderdaad ook even na gaan denken over waarom ze het hoofdstel niet om wil ... Meestal is er wel een reden voor, misschien tandarts een controle laten uitvoeren ?

In ieder geval : Ik doe altijd mijn rechterarm onder het hoofd door en over de neus, op deze manier lukt het mij vrijwel altijd. PAard kan het hoofd dan niet goed omhoog doen.

suc6 ermee :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:03

even het bit insmeren met iets lekkers als honing. of je doet er wat zonnebloem-olie op en dan in de suiker dompelen werkt heel goed. Doet ze dit ook bij het halster. Zoja kijk dan eerst even wat het probleem is!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:47

bij mijn paard was het ook altijd een gevecht!
De paarden tandarts laten komen, was verder niets afwijkends.
Nu doe ik het (al 1,5 jaar lang) gewoon altijd met brokjes het bit in, tegelijk zegmaar. Nu hapt ie ook zonder brokjes, maar dat vind ik zo sneu wanneer ie denkt dat ie brokjes krijgt :P
Dus hij krijgt van mij standaart brokjes bij zijn bit. nooit geen probleem meer gehad!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:22

Het klinkt alsof ze last heeft van d'r gebit? Ik zou sowieso eerst een tandarts laten komen voordat je al deze andere tips gaat gebruiken. Dat heeft bij mij nl ook geholpen, en veeeel geluld + belonen. En juist niet zo gaan pushen, daar wordt t alleen maar erger op.