hoi, ik heb een paard gekregen di vroeger mishandeld is geweest. ze ziet er al een stuk beter uit alleen haar zwarte vacht is vaak dof. Hoe krijgen jullie de vacht glimmend zonder al de sprays??
-Goed poetsen met de rosborstel, dan komt het huidvet los wat voor glans zorgt. (Als ze heel stoffig is eerst even een keer goed wassen) -Goed voeren, bijv sportbrok. Of wat olie door hett voer
Bopje
Geplaatst: 18-01-09 15:27
een vitamineshotje misschien? verkrijgbaar in poeders, olie's enz.
met een glansborstel of een zachte doek wrijven werkt ook goed
jupio
Geplaatst: 18-01-09 16:01
ik denk dat het voornamelijk door goede voeding langzaam wel komt! Maar verder werkt zo'n poetshandschoen vaak heel goed (die van buiten van een soort schapenwol is!)
succes ermee!
monique4
Geplaatst: 18-01-09 16:03
Ik geef mijn paarden voer waar lijnzaad in zit, mijn donkere merrie blinkt ook als een spiegel
Ik doe haar ook met poetsen stofzuigen, zodat ik haar mooi schoon krijg, poets na met een zachte borstel.
grrr
Geplaatst: 18-01-09 16:05
Mijn paard dat altijd buiten in de modder/zand/wei staat glimt ook heerlijk! Gewoon even wachten, met gezonde voeding en een paard dat straks goed in haar vel zit komt het vanzelf!
Gezonde voeding (en evt Pavo Summerfit bijvoeren als lekkernij..) en elke dag goed poetsen.. Wat ook goed wil helpen is elke dag slobber geven.. hierin zit lijnzaad (olie) en dit is goed voor de darmflora en de vacht..
Megamutsj
Geplaatst: 18-01-09 16:08
Klein beetje bier wil wel is helpen heb ik gehoord, maar het belangrijkste is dat je haar goed voert, verzorgt en dat ze goed in haar vel zit.
Ik poets mijn paard gewoon heel veel. 's Winters ros ik niet meer. Mijn paard staat zonder deken en anders ben ik bang dat ik de vetlaag helemaal weghaal. Een zachte borstel en een glansborstel doen altijd wonderen bij mij.
Mijn paard gaat glimmen door zo'n poetshandschoen met aan de buitenkant schapenwol. Je hebt ook een borstel met geitenhaar. Dat werkt ook heel goed en kun je zo wat overal halen. Je kunt ook echt schapenwol gebruiken. En zoals velen al zeiden werkt het juiste eten en de zon goed.
elise t.
Geplaatst: 18-01-09 18:00
Gun het wat tijd,straks met het verharen zal het er al beter uitzien,paard heeft het misschien slecht gehad maar nu krijgt het toch de juiste verzorging.Je kan inderdaad lijnzaadolie door het voer doen,vinden ze lekker en ze gaan er mooi van glimmen.groetjes...
goede en gezonde voeding zal denk ik wel helpen. Ook natuurlijk goed poetsen. Als hij straks weer gaat verharen ziet het er misschien al wel stukken beter uit.
Hoeveel lijnzaadolie geven jullie dan per dag? ('s ochtends + 's avonds 1kg biks + hooi) En is het erg als je het de ene dag wel doet en de andere dag niet?
Lenie
Geplaatst: 18-01-09 18:13
Een scheutje zonnebloem olie elke dag door het voer doen. En wat ook helpt is een stukje echte schapenwol. Als je je paard daarmee poest komt het vet van de wol op je paardje en gaat lekker glimmen.
Lara_Silver
Geplaatst: 18-01-09 18:18
Goed voer, goede training, een gezond paard. Een paard wat niet goed in zn vel zit zal nooit glanzen, een gezond en gelukkig paard wel. Je kunt ze nog extra laten glanzen door een glansborstel, schapenvacht of een doekje gedrenkt in olie. Een beetje lijnzaadolie over het voer, 1 eetlepel, kan nog wel eens helpen. Maar je paard moet dit wel lekker vinden en er tegen kunnen. Ik geef die van mij het eigelijk alleen tijdens het verharen.
Lijnzaad olie door het voer een flinke scheut om de dag ongeveer hielp bij mijn haf goed!
annastasia
Geplaatst: 18-01-09 18:47
mijn paard glimt van zichzelf al erg Je kunt je paard eerst een vitamineshot geven. Daarnaast kun je lijnzaad bijvoeren, dit is er ook in gepofte variant, dus daar hoef je verder niets meer aan te doen. Verder kun je slobber geven, zit ook lijnzaad in.
Borstelen met een schapenvachtje helpt ook, maar ik neem aan dat je het in de voeding wilt zoeken.
Apocalatch
Geplaatst: 18-01-09 18:52
Goed voer geven en eventueel een scheutje (lijnzaad) olie door het voer doen. Zelf geef ik 's avonds gewoon een flinke scheut door z'n biks. Verder kun je natuurlijk na het poetsen nog een poetshandschoen gebruiken. Een gezond paard gaat vanzelf glanzen!
Ik gebruik ook een wollen handschoen,werkt prima. Een scheut zonnebloem olie over het voer doet ook wonderen en ik ros ook nooit. Ben eigenlijk helemaal niet zo,n poetser,maar de paarden glimmen wel.
senoritakimm
Geplaatst: 19-01-09 14:34
Lijnzaad werkt wel, maar niet ieder paard vindt het erg lekker. Maar echte vette schapenwol poetsen werkt goed! Misschien als je bij een schapenboer in de buurt woont eens een stukje vragen of een zak kopen ofzo.
In de zomer glanzen ze zowiezo al sneller (zonder dat lange winterhaar). Verder goede voeding, eventueel lijnzaadolie door het eten doen, en stevig poetsen. Na een poetsbeurt even met een "babydoekje" erover heen gaan, dat neemt het laatste stof weg.