Zoë los in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Mariekee

Zoë los in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:25

Heehee,

Ik had Zoë gisteren los in de bak even lekker laten rondrennen, maar ik vroeg me af of dit eigenlijk wel goed is?
Ze heeft vanaf november niet meer in de wei gestaan omdat haar stalmaatje iets aan zijn been heeft en die onrustig wordt als Zoë er niet is.
Ik laat haar wel vaker los in de bak, maar zijn er meer mensen die dat doen?

Filmpje van gisteren:
http://www.youtube.com/watch?v=OCe8099oJrY

xx
Laatst bijgewerkt door Annetje op 20-01-09 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic verplaatst naar BEH

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:33

Waarom denk je dat dit slecht is? Je paard staat dus 24uur per dag op stal wat ik begrijp? Dat is pas slecht..je paard geniet duidelijk dat ie even zijn benen kan strekken!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:35

Waarom zou het niet goed zijn om je paard beweging te laten krijgen in de bak? Zeker als ze niet op de weide komt is dat een must! Enige waar je wel op moet letten is dat er geen gevaarlijke dingen in de bak staan of iets dergelijks. Zorg dat alle deuren dichtzijn, eventuele spiegels liefst afgedekt en dat ze niet over een keerwand kan springen. En verder... zo vaak mogelijk los laten en de kans op beweging geven!

Ik herken het stalmaatjes probleem wel, wij hadden er ook twee zo, toen mijn paard een wond had. Die draaide ook door als de ander wegging. Wellicht laat de situatie het toe dat je de ander aan de hand meeneemt zodat die niet te gek wordt, of dat ze samen een paar vierkante meter weide/bak kunnen hebben om buiten te staan?

Verder is dit geen HAW-topic, dus tem ik even

Roos_s

Re: Zoë los in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:56

hmmm wat een vraag... Ieder paard heeft toch wel de nodige beweging iedere dag nodig?? Neem toch niet aan dat je anders je paard hele dagen op stal zal laten staan?? Een dag op stal is niet erg natuurlijk....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:10

Tuurlijk is dat niet slecht, juist fijn voor haar.. even beentjes strekken en gek doen
Alleen uitkijken met obstakels, maar zo te zien is de bak gewoon leeg

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:18

Staat hier niet goed, maar nátuurlijk is het goed voor een paard :j!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:20

tuurlijk is het fijn voor het dier,waar ik me een beetje over verbaas is dat je hem gewoon los mag gooien in de binnenbaan,als ik dat zou doen op stal dan krijg ik echt op mn donder hoor

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:25

Ik snap niet wat er fout aan is ;) Het is juist hel goed !
Moniek21:
Als je het nou eens afspreekt met de mensen en de eigenaar van de stallen ? Je kunt in die tijd rijden of hem gewoon lekker losgooien :)
( ps; hij staat verkeerd.. heb getemd )

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:26

Nou mijn paard heeft lichte artrose en komt op het moment ook niet veel buiten. Maar ik longeer altijd even voordat ik hem losgooi. Eerst lostappen 10 min daarna draven en galoperen. En daarna los en gek doen want dan zijn zijn spieren warm en gewrichten gesmeerd. Een warming-up dus. Voor een jong paard maakt het niet zo veel uit maar als ze ouder worden is een warming-up wel aan te raden voor behoud van gezonde gewrichten.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:30

wij hebben alleen een buiten bak en als het slecht weer is, of als er geen tijd is om te rijden of longeren gooien we de paarden ook altijd twee aan twee los in de bak. maar dan niet zo. met zun tweeen of drieen in het midden met longeerzweep en dan een kwartiertje flink laten rennen aan bijden kanten, dan zweetdekens op of in de zomer eerst afspuiten en een kwartier droog stappen in de stapmolen. het werkt goed, ze krijgen goed beweging.

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:38

Het is juist goed als ze even de benen kan strekken. Ik zou wel mn hart vasthouden, omdat ze de rest van de dag op stal staat. Kans dat ze helemaal gek gaat doen en een hele verkeerde beweging maakt is groter.

maar het lijkt me superbelangrijk dat ze op welke manier even beweging heeft!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:47

doe ik ook altijd op school.. die paarden thuis staan altijd buiten maar mijn schoolpaard (vuurfee) moet altijd op stal staan, behalve als hij word gereden... dus doe ik hem af en toe ff los in de padock:p en gek dattie dan word:P zou wel peesbeschermers, springschoenen en strijklappen omdoen!!! je weet maar nooit;)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:29

Wat een rare vraag.. als je paard zoveel op stal laat is het niet raar hoor dat hij even lekker uit zijn dak gaat.. ben blij dat hij dat doet :P anders zou er toch echt iets niet goed zijn.. ter bescherming miss wel bescherming aanschaffen haha .. je weet nooit ;)!

Ildiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:37

jaa ik doe dat ook heel vaak hoor! is heel normaal. kan hij teminste lekker zijn benen strekken!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:27

Dat is juist heel goed!! Kan hij even doen en laten wat hij zelf wil. Maar wel belangrijk, vooral in de winter, eerst even opwarmen en niet recht uit de stal onmiddellijk laten rondvliegen. (gevaar voor kwetsures, zeker bij koud weer)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:38

Mitchall schreef:
Ik snap niet wat er fout aan is ;) Het is juist hel goed !
Moniek21:
Als je het nou eens afspreekt met de mensen en de eigenaar van de stallen ? Je kunt in die tijd rijden of hem gewoon lekker losgooien :)
( ps; hij staat verkeerd.. heb getemd )

sorry dan mag het nog niet wij hebben paddocks waar ze in kunnen maar in de binnenbaan is echt een doodzonde bij ons

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:22

ik wou dat de mijne zo rustig waren met losgooien, dan had ik het ook gedaan!! Maar volgens mij staat dit hier niet helemaal goed hoor..

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:08

Ik vind haar nog rustig, die van mij doet af en toe veel gekker.
Maar het is toch juist lekker als ze even de benen kunnen strekken...
Die van mij laat ik elke dag even in de bak lopen... ook al heeft ze een stal met uitloop.

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:11

Het is heel belangrijk voor een paard dat ie zo nu en dan z'n benen kan strekken. Het is dus ook absoluut niet fout om haar even te laten rennen, dat wordt met de pony's van onze stal ook gedaan.

jamieblont1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:00

waarom zou dit slecht zijn ik denk dat ze het juist fijn vind vooral als ze niet op de wei komt is dit even fijn de benen strekken :D

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:35

Het is goed dat je paard even dr benen kan strekken :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:46

Verplaatst BEH --> VSW.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:55

Ik vind het juist raar, dat ts vraagt of dat wel goed is?

Tuurlijk moet een paard lekker los kunnen, en dr benen en lijf kunnen strekken en lekker losgaan, almaar stilstaan op stal is juist slecht.

Natuurlijk wel ervoor zorgen dat alles veilig is zoals geen uitsteeksels en zo in de bak, en dat hij al dagelijks eruit mag, want als een paard een paar dagen niet uit is geweest en dan mag het ineens los, tja dat lijkt me niet gezond en dan bestaat de kans dat er wat gebeurd doordat ie totaal flipt, helaas zie ik dit maar al te vaak op de manege, fff vlug vlug paard losgooien en dan weer op stal en dan lekker naar huis.

En toen ineens ging een paard uit dr dak en steigerde zoooo hard omhoog vanuit de galop dat hij achterover is gevallen op de rug en nek, en bleef versuft liggen en toen stond ie op, gelukkig had het niks ernstigs, het zag er heel raar uit.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:22

Als je het mij vraagt vond ze het juist leuk ze los was kan je gelijk zien aan het manier van rennen.

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:00

toch prima om je paardje zo lekker beweging te geven?