Slecht hooi als bodembedekking ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Slecht hooi als bodembedekking ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:04

Momenteel staan mijn beessies op een boerderij, en omdat de boer in het ziekenhuis ligt ben ik verantwoordelijk voor zijn varkens. Mijn paarden staan er ook gratis, hoewel ik wel iets ga geven als dank. We mochten van hem zoveel hooi nemen als we wouden, maar nu hebben we een bot opengesneden en die stinkt. Een wat zure geur en de paarden eten het niet. Ik vind het jammer om dat hele pak op het mest te gooien en zit er aan te denken om het als bodembedekking te gebruiken.
Kent er iemand de contra's ?? Ik kan alleen bedenken dat het wat stinkt, maar nu ook niet om dood te vallen. In de stal is voldoende verluchting dus ze zullen niet vergassen. En de pro: dan gebruik ik wat minder stro van de boer.

geerke

Re: Slecht hooi als bodembedekking ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:06

niet doen...gooi het maar gewoon op de mesthoop.
Als paarden liggen kan die schimmel in dat hooi voor een allergische reactie zorgen in de luchtwegen...dan ben je verder van huis..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:39

Het is dus ingepakt hooi wat je mag voeren? Is het niet toevallig gewoon (koeien)kuil? Dat ruikt ook heel sterk.
Als kuil echt slecht is staat er schimmel op. Een groen/blauwige kleur. Dan moet je het sowieso weg gooien.
Als er verder geen schimmel op zit dan zou ik het niet voeren, maar ook niet weggooien omdat de boer het misschien wel voor iets anders gebruik. Boeren willen meestal zo weinig mogelijk weggooien en proberen alles te hergebruiken, dus misschien wil hij het nog wel voor de varkens of koeien gebruiken :)
Als bodembedekking zou ik het niet gebruiken want als de paarden er (bv uit verveling) toch van gaan eten kunnen ze koliek krijgen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:44

Er staat witte schimmel op. Verveling is bij hun momenteel niet het geval, omdat ze met hun gedrie in een stal staan en ze krijgen s' avonds elk een hele dikke kruiwagen hooi en gerstestro. Ik heb nog nooit koeienkuil gezien denk ik, normaal botten wij zelf ons hooi, zonder plastic rond, maar nu mochten we zijn hooi gebruiken. Het is verpakt in witte plastic.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:09

Verpakt hooi ruikt altijd heel sterk, dus het hoeft niet te schimmel te zijn die je ruikt. Maar als er witte schimmel op staat dan is het uiteraard niet meer goed.
Ik zou het voor de zekerheid toch maar niet gebruiken.
Je hebt kans dat ze er toch een hapje van gaan proeven en buikpijn krijgen. En daarnaast lijkt schimmel aan de hoeven me niet echt gezond. Ik weet niet zeker of het kwaad kan, maar schimmel gaat wel broeien en het stikt er van de bacteriën, het lijkt me niet gezond..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:14

Je kunt het wel als bodembedekking gebruiken. Doen wij ook als we er een slecht pak tussen hebben. En ze hebben echt wel door dat het niet te eten is. Die van ons hebben er nog nooit last van gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:35

dat het verpakt zit in plastic is voordroogkuil
dat is net wat natter dan hooi en daardoor ruikt het ook wat zuurder,door de bacterien die er in zitten.

schimmel is niet goed, je kunt ook gewoon de stukken met schimmel er uit halen,die wel weggooien en de rest gewoon opvoeren.

dus schimmelstukken eruit halen en anders voer je dat pak aan de varkens als die dat normaal ook eten?
die kunnen volgens mij alles verteren zonder er ziek van te worden.

kun je ook met de boer overleggen?
het is zijn voer en als je dat kan zou je beter aan hem vragen wat hij wil

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:53

ik zou het niet als bodembedekking gebruiken..
vooral niet als er schimmel in zit ..

en mijn mening is dat je beter eerst wat kan overleggen voor je zelf onderhandeld.. voor er problemen ontstaan :) ..

succes met je besluit!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:59

De boer vindt dat ik het maar op het mest moet gooien als het slecht is, maar ik vind dat zo zonde :) Ik heb de ergste schimmelplekken al weggegooid, nu ga ik nog even kijken wat ik met de rest doe.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:03

Persoonlijk vind ik het nogal raar dat je hier over twijfelt! :oo Weg met die beschimmelde rommel zou ik zeggen! Ik mijd schimmelig voer zo veel mogelijk en zou het dan ook nooit als bodembedekking gebruiken.. Ook vanwege het broeien van de schimmels, bovendien neemt hooi van geen meter vocht op..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:33

Dan gaat het maar de mesthoop op :)
kan ik nog es met die gave tractor rijden :+

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:37

Weg gooien die rotzooi en niet als bodembedekkig gebruiken, het gaat schimmelen en ziektes veroorzaken!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:24

bovendien is het vrijwelniet meer uit te mesten als het soort hooi/kuil laag mest gaat vomen, hangt heel erg aan elkaar en wordt berezwaar

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:19

Gewoon op de mesthoop dus!!.. Neem het zekere voor het onzekere ;)

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:02

Ja, weg ermee, straks zit jij met een ziek paard. Ik zou het niet gaan proberen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:05

weg ermee en dankbaar zijn met een boer waar je gratis mag staan en die slecht voer weggooit, zo hoort het ook