Welke manier van drainage is het beste ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

Welke manier van drainage is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:47

Omdat het steeds natter wordt ieder jaar en de 2 drainage buizen die er al in zaten voor wij er op kwam niet super werken, Wil ik iets anders proberen om het droger te krijgen.

Optie 1 : Om de zoveel meter een gat boren met een palenboor en dat vol doen met grind.
Maar hoe diep moet dat zijn en hoe dicht op elkaar?

Optie 2 van die drainage slangen in de grond leggen met grind erover.
Hoe diep moeten deze liggen en hoeveel meter afstand?

Over een deel ervan komt ook nog zand te liggen als paddock/rijbak.

Ook iemand een idee hoeveel je nodig hebt van grind en buizen evt ? En wat kost het ongeveer?

Heb al naar 2 bedrijven gemaild maar tot nu toe nog steeds geen antwoord . Dus is wss niet interessant vanwege dat het geen mega groot stuk is.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:29

Ik heb vorig een nieuwe buitenbak van 20m bij 40m aanlaten leggen met drainage.De buizen liggen om de 2,5 m en heb er dus 8 liggen in de lengte.
Deze buizen liggen ongveer 1 m onder grond en de sleuven zijn opgevuld met maaszand.Maaszand is zeer grof en laat het water goed door.Daarboven heb ik fijn zand.

Kosten van de buizen enz. weet ik niet want heb het door een loonberijf laten doen en die heeft alle spullen gehaald.

Hoelang liggen die andere buizen erin??Heb je ze wel eens schoon laten spuiten??Het kan zijn dat er grond in is gekomen en dan lopen ze niet meer.

Rayatje

Re: Welke manier van drainage is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:36

Hoe lang die andere buizen liggen zou ik niet durven zeggen. Iig al een jaar of 10 en zover ik weet hebben ze er nog nooit wat aan gedaan. Je ziet wel dat er water uit loopt maar toch blijft t nat
Is ook kleigrond en ze zitten om de 10 meter zoiets 2 liggen er maar.

Hoe duur is laten leggen ongeveer?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:00

Mijn bak met zand en buizen kwam aanlegd en wel op ongeveer €8000 uit.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:58

Optie 1 heb ik toegepast in onze tuin en vorige weide.
Ik heb gaten geboord met een handboor diameter 10 cm en diepte 120 cm op een afstand van ongeveer 1.5 meter, gevult met grint en steenslag tot +/- 10 cm onder het gras en verder met zand. Dit systeem werkt in onze tuin na +/- 10 jaar nog steeds, op de weide weet ik het niet want we zijn verhuisd ondertussen. Als je veel gaten moet boren kan je dit vragen aan een boer of loonwerker, zij hebben soms een boormachine dat ze op een tractor zetten. Dit zijn wel grotere gaten en dan is het misschien interessant om een laag worteldoek tussen kiezel en zand te leggen.
Deze optie is vooral interessant als je in de ondergrond lagen hebt die geen water doorlaten : klei of vastgereden door verkeer of vastgelopen door de paarden. Het water kan dan verticaal weg naar de onderliggende droge lagen. Niet vergeten om na enkele weken de putten even bij te vullen, in het begin zakken ze een beetje in.

Rayatje

Re: Welke manier van drainage is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:03

We hebben idd kleigrond + dat de paarden het wss behoorlijk vast hebben gelopen in die jaren.
Ik zal eens even navragen of er hier in de buurt ook iemand zit met z'on boor. dat gaat vast een stuk sneller dan met de hand.