Hoe 1000liter vat schoonkrijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

Hoe 1000liter vat schoonkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:11

Weet niet zeker of het hier goed staat.
Maar wij hebben een 1000 litervat zo'n mega jerryken. En deze heeft 2 / 3 jaar ongebruikt gestaan. Daarvoor hebben wij er zelf water in gehad.
Maar nu zit er dus allemaal groen aan de binnenkant. En ook vuil weet niet precies wat t is maar iig echt vies.

We kunnen m niet met de tuinslang uitspuiten want heb daar verder geen water.
Zou er schoonmaak middel in kunnen ? Zoja wat kan geen kwaad voor de paarden.

Iemand toevallig ook nog een tip hoe je hem van binnen goed kan schrobben :P bezem past er niet in..

Nibbit

Re: Hoe 1000liter vat schoonkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:13

Water er in en dan met een ragebol schrobben.
Schoonmaakmiddel zou ik niet doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:21

schoonmaakmiddel lijkt me ook niet erg handig, als het aangekoekt is zou ik het eerst goed in laten weken, en iets van een ragebol gebruiken, of heb je een hoge drukspuit?
anders van de buurman oid?

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:27

Gebruik een afwasmiddel, dat kan geen kwaad en vervolgens een aantal x goed uitspoelen.... Er is geen manier om dit schoon te krijgen zonder water. Eventueel slootwater of regenwater opvangen. Neem een aantal jerrycans water mee.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:30

We hebben wel water maar niet uit de kraan. Dus water kunnen we wel gebruiken :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:35

Ons vat staat onder de regenpijp van de stal, na een buitje is ie zo weer vol

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:48

Even met 2 of 3 mensen in de trailer zetten. Thuis met de hogedrukspuit erin, en dan weer mee nemen naar stal en weer vol laten lopen :)
Je kan wel gaan schrobben en jezelf moe maken op het ding, maar even meenemen is gewoon veeeel makkelijker :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:56

Ik zou het inderdaad laten weken, als de optie van Mystic Tinker niet uitvoerbaar zou zijn.

Ik zelf maak de waterkannen altijd met een schoonmaakmiddel schoon wat in de voedselindustrie wordt gebruikt, waarvan ik dus zeker weet dat het niet schadelijk is voor mens en dier. Voordeel van dit spul is, dat alles ontsmet wordt en weer fris ruikt.
Maar ja, dan moet je wel goed kunnen naspoelen en dat gaat niet met een paar liter water uit een jerrycan.
Daarvoor moet je echt een waterslang gebruiken.
Ik zou dan ook niet met afwasmiddel gaan rommelen. Want dat krijg je er dan misschien niet goed uitgespoelt.

Dat idee van een ragebol is zo'n slecht idee nog niet. Das een hele goeie!
Ik heb nu ook een vat ca. 1 jaar ongebruikt staan met aanslag erin. Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen. Want ik heb wel water bij de stal, maar momenteel nog erg weinig druk erop. Dus uitspuiten gaat ook bij mij niet echt lukken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:05

Klinkt raar, maar in plaats van schoonmaakmiddel kun je ook zand gebruiken. De aanslag is puur biologisch en niet vettig, dus een zeepsoort is niet nodig. Zand zorgt voor een schurende werking en zorgt er voor dat de aanslag makkelijk met behulp van een borstel kan worden verwijderd.

Wel goed naspoelen, dat alle zand er weer uit is.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:11

We zullen het eens gaan proberen met de ragebol :D
In de trailer zetten gaat niet. Heb zelf geen trailer.
Hij stond we op een aanhanger maar die krijgen we de wei nu niet uit (zit je gelijk vast)

schoonmaak middel doen we maar niet dan..Zou azijn werken? Of is dat ook slecht?
Zal zou wel gaan maar of je dat makkelijk er uitkrijgt?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:20

In de dierenwinkel waar ik gewerkt heb maakten we de binnenkant van drinkflesjes schoon met water en kiezelsteentjes erin en dan goed schudden ('t is misschien alleen wat lastig om met zo'n grote bak te schudden)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:20

Als je toch een schoonmaakmiddel wilt gebruiken is soda is ook een goed middel, is niet schadelijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:01

Ik zou van dat speciale reinigingsspul gebruiken dat je ook voor de watertank van een caravan gebruikt.(volgens mij zijn het tabletten) Dat is een speciaal schoonmaakmiddel voor watertanks. Bij iedere kampeerwinkel kun je dat spul kopen.