Paard wordt snel mager, maar minderen in brok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Paard wordt snel mager, maar minderen in brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:17

Mijn haflingerhengst heeft nogal snel de neiging om mager te worden. Hij ziet er nu prima uit, maar als ik iets minder voer zie ik na een paar dagen meteen verschil. Het probleem is echter; hij is 3 (4 in maart) en hij wordt maar 1 a 2 keer per week gereden. Meer dan genoeg voor zo'n jong beestje. Nu begint hij de laatste tijd een beetje druk te worden, niet heel vervelend, maar het mag wel wat minder. Ik wil hem graag op wat minder brok zetten, maar daarvoor in de plaats moet dan wel wat komen waardoor hij op gewicht blijft.

Hij krijgt momenteel:
O: 1 kg muesli + hooi
M: 0,5 muesli + 0,5 merriebrok
A: 1 kg merriebrok + hooi

Daarnaast staat hij de hele dag in de wei, met redelijk wat gras.

Wat raden jullie aan?

Marigold

Re: Paard wordt snel mager, maar minderen in brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:21

minder krachtvoer en meer ruwvoer (1e of 2e snee omdat daar meer voeding in zit).
mais kan ook.
ik denk dat hij door het krachtvoer druk wordt, en daarmee energie verbrand die hij nodig heeft om in conditie te blijven.

waarom geef je eigenlijk merriebrok?

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:24

Ik raad aan om over te stappen naar maislijnzaadbrokken, heb namelijk zo'n drukke maar snel magere merrie. Hierbij wordt ze niet drukker maar blijft mooi vol ;)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:00

Meer ruwvoer hoef ik hem niet te geven, dat eet hij niet op. Ik geef hem al maximaal hooi, als ik meer geef laat hij het liggen.

Ik voer hem merriebrok, omdat het goed schijnt te zijn voor opgroeiende paarden. (ik vind hem nog steeds een opgroeiend paard).
Laatst bijgewerkt door Oliver op 18-01-09 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:03

Wat voor muesli heb je? Daar zit vaak veel suiker in, dus daar zou ik als ik jou was even naar kijken. En inderdaad mais of maismeel :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-01-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:03

cavalor struco 2kg, voer ik als ik een paard heb wat gauw mager word en meer ruwvoer. daarbij smorgens en savonds nog een schep maisvlokken erbij.

Merrie brok zou ik niet voeren.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:05

Hij krijgt muesli met kruiden van Sulbi.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:10

Hoe zit hij er nu uit en wat versta je onder 'mager'? Wij baasjes zijn nogal gauw geneigd te denken dat een paard te schraal is, terwijl dat intussen niet zo is.
Nou is die van jou een hengst, dus ik kan me voorstellen dat hij gewoon veel energie gebruikt. En dat zal je er dus ook in moeten stoppen. Dan maar in brokvorm.
Hoewel ik ook voorstander ben van meer ruwvoer. Wat voor ruwvoer geef je? En is de rest nagekeken? Misschien is hij aan het wisselen, of heeft hij wormen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:10

Die muesli ken ik niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Wat ik bedoelde is: kijk eens hoeveel suiker er in zit, en of je geen muesli kunt vinden met minder, aangezien ze er gewoon stuiterig van worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:11

probeer anders eens om voordroogkuil bij te geven?
zit toch vaak wat meer in waardoor dieren in gewicht beter aankomen.
de merriebrok is wel fijn,maar je zou hem ook veulenbrok kunnen geven.

of wat ik persoonlijk een heel goede muesli vind is de coolmix van havens.dat is een muesli zonder haver,maar wel met een dubbele hoeveelheid vitamines.
dus kun je daar net wat minder van geven terwijl ze dan wel op de benodigde hoeveelheid vitamines zitten die ze dagelijks moeten hebben.

dat hij mager word komt niet door medische oorzaken he?
tanden,wormen,stress..staat hij alleen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:14

ellepel schreef:
probeer anders eens om voordroogkuil bij te geven?

Dat werkt ook alleen maar als het tijdig is gemaaid en niet is uitgegroeid. In hooi kan soms meer zitten dan in voordroog... Hang helemaal af van het moment van maaien, en uiteraard van de manier waarop het land wel of niet wordt bewerkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:25

ja en toch worden ze bij ons allemaal dikker van voordroog .
stalhouder zoekt speciaal voordroog uit wat voor paarden geschikt is en ze worden er dikke van dan van het hooi.
maar ze krijgen dan onbeperkt he.

zit in voordroog toch meer suiker?
misschien dat het daardoor komt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:10

Probeer eens een andere soort ruwvoer.
Mijn tinker is ook erg kieskeurig. De ene baal heeft hij zo op, de andere baal eet hij met lange tanden en daar doet hij 2 of 3 dagen over.. Vooral hooi van weilanden die met paardenmest of schapenmest zijn bewerkt eet hij niet.
Nu heb ik een baal hooi die omwikkeld is in plastic, is wel bijna zo droog als hooi, maar ruikt veel frisser :) Dat eet hij dan ook heel graag.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:17

Oliver schreef:
Meer ruwvoer hoef ik hem niet te geven, dat eet hij niet op. Ik geef hem al maximaal hooi, als ik meer geef laat hij het liggen.

Ik voer hem merriebrok, omdat het goed schijnt te zijn voor opgroeiende paarden. (ik vind hem nog steeds een opgroeiend paard).

Als hij minder brokken krijgt zal hij normaal meer ruwvoer eten, doet hij dit niet dan zal hij geen honger hebben ;)
Ik zou de portie brokken op de middag weg laten en je brokken vervangen door een laag calorie voeding (vb recreatie mengeling). Een paard dat 4 wordt kan gerust op volwassen voer hoor. Mijn paarden krijgen geen merriebrok meer sinds ze 2 zijn geworden en ze zijn groot en sterk genoeg geworden hoor.

Ik voer mijn paarden 0,5kg recreatie mengeling op de ochtend en 0,5kg recreatiemengeling op de avond en 2 balen hooi per dag.

Cleo 5 jaar ;)
Afbeelding

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:25

Oliver schreef:
Mijn haflingerhengst heeft nogal snel de neiging om mager te worden. Hij ziet er nu prima uit, maar als ik iets minder voer zie ik na een paar dagen meteen verschil. Het probleem is echter; hij is 3 (4 in maart) en hij wordt maar 1 a 2 keer per week gereden. Meer dan genoeg voor zo'n jong beestje. Nu begint hij de laatste tijd een beetje druk te worden, niet heel vervelend, maar het mag wel wat minder. Ik wil hem graag op wat minder brok zetten, maar daarvoor in de plaats moet dan wel wat komen waardoor hij op gewicht blijft.

Hij krijgt momenteel:
O: 1 kg muesli + hooi
M: 0,5 muesli + 0,5 merriebrok
A: 1 kg merriebrok + hooi

Daarnaast staat hij de hele dag in de wei, met redelijk wat gras.

Wat raden jullie aan?

welke muesli geef je? Ik kan je bv Cornmuesli aanraden, zitten vetten in, en mijn hengst ziet daar mooi van uit. ik heb ook merriebrok gegeven,maar merkte daar niks van.

toen de mijne heel erg mager was, ben ik zelf gaan voeren en kwam uit op brok voor paarden op rust (energie had ik niet nodig) en gerst en onbeperkt ruwvoer. Hij is daar mooi van opgeknapt.

Peerdje moet wel rust hebben/krijgen.daarmee bedoel ik niet het rijden.maar een voorjaar en/of te veel merries kunnen sommige hengsten heel erg gek maken. en dat kost veel energie.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:24

Sientje schreef:
Hoe zit hij er nu uit en wat versta je onder 'mager'? Wij baasjes zijn nogal gauw geneigd te denken dat een paard te schraal is, terwijl dat intussen niet zo is.
Nou is die van jou een hengst, dus ik kan me voorstellen dat hij gewoon veel energie gebruikt. En dat zal je er dus ook in moeten stoppen. Dan maar in brokvorm.
Hoewel ik ook voorstander ben van meer ruwvoer. Wat voor ruwvoer geef je? En is de rest nagekeken? Misschien is hij aan het wisselen, of heeft hij wormen..

Dan bedoel ik gewoon mager. Ik vind dat zo'n jong beestje niet te dun moet zijn.

Hij krijgt echt goed hooi, van mooie weide waar geen paarden of schapen oid in hebben gelopen. Toen hij een tijdje op een pensionstal stond kreeg hij ook 3 keer per dag veel kuil, maar dat at ie ook nooit helemaal op. Hij heeft gewoon geen honger meer. Deze week worden zijn tanden nagekeken, maar denk niet dat daar iets mee is. Hij eet ook wel goed verder, maar het is precies in evenwicht nu zeg maar.
Hij wordt alleen wat te druk met rijden, dus voer met minder energie, maar waar hij wel lekker dik van blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:27

de muesli zonder haver (coolmix) van havens is dan wel heel geschikt,zonder haver,laag energie,maar wel veel vitamines

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:30

3 kg brok voor een haflinger vindt ik erg veel. Breng het terug naar 0,5 kg merriebrok en 0,5 kg maisgrutten en onbeperkt aanbod van ruwvoer.

Ook al eet hij het ruwvoer nu niet direct, ook dat kan meer worden zolang hij het maar aangeboden krijgt.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:19

ik vind dat je veel brok voert dat en merrie brok voor een 3-jarige vind ik niet nodig.
ik zou in iedere geval meer ruwvoer an bieden en voor een andere brok/meusli ik zou meer gaan kijken voor voer met laag energiewaarde maar wel vetten om hem op gewicht te houden.

ben zelf ook een tijdje aan het wisselen geweest met voer voor ik het idiaale voor mijn peerd gevonden had.