Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ellepel schreef:probeer anders eens om voordroogkuil bij te geven?
Dat eet hij dan ook heel graag. Oliver schreef:Meer ruwvoer hoef ik hem niet te geven, dat eet hij niet op. Ik geef hem al maximaal hooi, als ik meer geef laat hij het liggen.
Ik voer hem merriebrok, omdat het goed schijnt te zijn voor opgroeiende paarden. (ik vind hem nog steeds een opgroeiend paard).
Oliver schreef:Mijn haflingerhengst heeft nogal snel de neiging om mager te worden. Hij ziet er nu prima uit, maar als ik iets minder voer zie ik na een paar dagen meteen verschil. Het probleem is echter; hij is 3 (4 in maart) en hij wordt maar 1 a 2 keer per week gereden. Meer dan genoeg voor zo'n jong beestje. Nu begint hij de laatste tijd een beetje druk te worden, niet heel vervelend, maar het mag wel wat minder. Ik wil hem graag op wat minder brok zetten, maar daarvoor in de plaats moet dan wel wat komen waardoor hij op gewicht blijft.
Hij krijgt momenteel:
O: 1 kg muesli + hooi
M: 0,5 muesli + 0,5 merriebrok
A: 1 kg merriebrok + hooi
Daarnaast staat hij de hele dag in de wei, met redelijk wat gras.
Wat raden jullie aan?
Sientje schreef:Hoe zit hij er nu uit en wat versta je onder 'mager'? Wij baasjes zijn nogal gauw geneigd te denken dat een paard te schraal is, terwijl dat intussen niet zo is.
Nou is die van jou een hengst, dus ik kan me voorstellen dat hij gewoon veel energie gebruikt. En dat zal je er dus ook in moeten stoppen. Dan maar in brokvorm.
Hoewel ik ook voorstander ben van meer ruwvoer. Wat voor ruwvoer geef je? En is de rest nagekeken? Misschien is hij aan het wisselen, of heeft hij wormen..