Vogels jatten voer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Vogels jatten voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:14

Hallo allemaal!! :)

Ik sta op een hele gezellige pensionstal, hier wordt vanuit de stal zelf biks gevoerd, maar aangezien mijn KWPN-merrie hier erg vet en ook ontzettend heet van wordt, staat zij enkel op muesli (Pavo Nature's Best). Maar het is echt een merrie-muts ;) en laat soms wat muesli liggen, dit omdat ik ook Equilin erbij voer en zij dit niet al te lekker vind.. Nu is dus het probleem, dat de duiven in de stal ook erg gek zijn op muesli, en van de zomer dacht ik dus zelfs dat er kinderen waren die muesli uit mijn voerbak pakte om dit aan de paardjes te geven :o ... dit bleken dus de duiven!! Nu zie ik overal weer vogelpoepjes liggen, zo ook in de voerbak van mijn merrie en begin dan ook ernstig te twijfelen of de vogels wellicht niet haar voer oppikken!
Lastig te controleren, want zij eet haar voer langzaam - eet ze het beetje voor beetje of pikken de vogels het op?

Wie kent dit en wie heeft er een oplossing? Als ik er ben, dan blijf ik er even bij staan om te kijken of ze het allemaal oppeuzelt, maar als ik er niet ben, dan kan de staleigenaresse er niet bij blijven staan :n ...en dan is dus de vraag, waar gaat mijn voer heen? >;)

Ik koop namelijk niet de muesli voor de vogels :o ...... :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:20

Ja, da's lastig. Je zou de box zo dicht moeten maken dat de duiven er niet meer in kunnen. Maar wil je dat? :n

Is het een idee om een muesli te zoeken die je merrie wel lekker vindt en dus sneller op eet? Een van mijn merries eet haar brok altijd traag op, gaat tussendoor hooi eten en knabbelt dan weer verder. In deze periode voer ik altijd brok en wortels. Nu eet ze wel alles in 1 keer op. Mss werkt dat ook bij die van jou?

Dabo

Re: Vogels jatten voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:48

Ik vind ook altijd wel wat vogelepoep in mijn voerbak, maar ik denk niet dat ze bij mijn merrie de kans krijgen om voer te pikken, ze eet al haar voer direct op als ze het krijgt. :) Ook Nature's best trouwens.
Wat is Equilin? en kun je dat misschien vervangen door iets wat ze wel lekker vindt?

In de (automatische) drinkbak van mijn merrie vind ik ook altijd wel wat poep, in de winter wat minder, maar in de zomer wordt die drinkbak wel als badhuis gebruikt door de mussen.. (geen duiven bij ons) :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:02

Ik vraag me af of de duiven echt zoveel wegeten dat je paard tekort komt.
Je zou ook kunnen overwegen om een soort slobber te maken waar de Equilin doorheen gaat (als dat kan, ik ken het niet), en de muesli zonder te geven zodat je merrie sneller dooreet en de vogels geen kans krijgen om een graantje mee te pikken.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:02

Er bestaan voerbakken met van die tralies boven dat je paard zijn neus er tussen kan steken, ik denk dat de vogels dan iets te veel moeite moeten doen om aan het eten te komen?

Hier eten de paarden altijd meteen de eetbak leeg maar wat op de grond is gevallen tijdens het eten dat laten ze liggen en daar komen idd alle sorrten vogels op af. Hier duiven, roodborstjes, mussen, kraaien, en zelfs kippen en fezanten.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:09

Duiven eten echt niet zoveel hoor. Ik denk dat ze de bak schoonmaken door uit de hoekjes en gaatjes het overgebleven voer weg te pikken. Dat deden de musjes altijd bij ons op stal, we maken er nooit zo veel problemen van. Die beestjes kunnen nu nauwelijks aan voer komen, ze moeten ook eten!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:18

wij hebben ook duiven opstal
elke dag wordt er voer voor hun neergegooit
oud brood en muesli verder pikken ze iets uit het paardenmest :9
ze zitten niet aan het voer van de paarden
ze schijten alleen de boel onder.. :o
misschien moet je die duiven dus gewoon beetje oud brood ofzo voeren denk dat ze honger hebben :Y)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:48

Shattered schreef:
Duiven eten echt niet zoveel hoor. Ik denk dat ze de bak schoonmaken door uit de hoekjes en gaatjes het overgebleven voer weg te pikken. Dat deden de musjes altijd bij ons op stal, we maken er nooit zo veel problemen van. Die beestjes kunnen nu nauwelijks aan voer komen, ze moeten ook eten!

Daar heb je ook wel weer gelijk in, moeilijke tijden voor de beestjes.. ;) , maar dan strooi ik liever op het erf wat vogelvoer voor ze ;)

En mijn merrie, eet ook eerst wat hooi en knabbelt dan weer lekker door.. Misschien moet ik er ook niet zo zwaar aan tillen, maar als ze met z'n drieën in zo'n voerbak zitten te pikken, is het wel zo op :o , merkte dit dus van de zomer!
Equilin: http://www.equilin.nl , en dit is in een bixvorm, ik wil dat ze dit wel binnenkrijgt, omdat ze op muesli staat en geblesseerd is geweest..
Ik merkte trouwens vandaag, dat ze het gewoon zonder morren op at, misschien moet ik het idd maar apart gaan geven. Muesli zelf eet ze namelijk wel gewoon zo op :) .

Bedankt voor jullie reacties! ;)