Staart schoon krijgen zondet te wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Staart schoon krijgen zondet te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:57

hoi..

ik heb zondag een wedstrijd en moet op een pony van de manege. maar... ik heb een probleem.

de staart is heel vies en zit onder de opgedroogde poep |(

de staarten mogen niet gewassen worden omdat het te koud is.

daarom vraag ik jullie hulp.

weten jullie misschien hoe je de staart weer mooi schoon kan krijgen zonder hem te wassen.

ik hoop dat er wat uitkomt :(:)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:01

als je zorgt dat de staart alleen nat wordt en niet je paard is dit geen probleem hoor, ik doe de staart van mijn haflinger ook zo omdat ie altijd smerig is.

Ik zie anders niet echt een oplossing

Oakland1990

Re: Staart schoon krijgen zondet te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:02

Misschien droogshampoo, hoewel ik betwijfel of dat werkt voor zo'n smerige staart. Als je hem nou wast met warm water en daarna goed opdroogt. Zoooo koud is het ook weer niet.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:09

marieke84 schreef:
als je zorgt dat de staart alleen nat wordt en niet je paard is dit geen probleem hoor, ik doe de staart van mijn haflinger ook zo omdat ie altijd smerig is.

Ik zie anders niet echt een oplossing

ik heb de manege eigenaar al een mailtje gestuurd... ik hoop dat dit gaat werken maar ben bang van niet... iemand anders misschien nog een idee??

@ oakland1990 we hebben alleen koud water bij de wasplaatjes ;( was anders wel een goed idee ;)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:12

neem gewoon de waterkoker mee van thuis, je hebt daar wel een stopcontact, dan het kokende water mengen met wat koud tot het de gewenste temperatuur heeft, zo doe ik het. Staart erna goed uitspoelen en afdrogen met een oude handdoek

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:16

alle opgedroogde modder en mest kun je er wel met je handen uitpluizen,
dan een beetje antiklit spray en je staartje is zo goed als nieuw. :o
succes met je wedstrijd!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:21

Sanneeerrd schreef:
alle opgedroogde modder en mest kun je er wel met je handen uitpluizen,
dan een beetje antiklit spray en je staartje is zo goed als nieuw. :o
succes met je wedstrijd!

bedankt;) maar helaas werkt dit niet ;( heb dit donderdag ook geprobeert.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:25

Ben bang dat het toch wassen wordt... alleen dan zorgen dat je de staart heel goed afdroogt met een aantal handdoeken. En het idee van zelf warm water meenemen vind ik nog niet zo'n slecht idee. Probeer het eens te overleggen met de eigenaar van de manege, zo kan je toch niet op wedstrijd komen en staat voor de manege ook niet goed lijkt me.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:58

Gewoon wassen hoor, krijgt je paard niks van. Wij hebben schimmels en tja die moeten voor een concours ook gewassen worden. We hebben geen binnen wasplaats, dus het gebeurt buiten. Heb wel warm water, maar anders gewoon met koud water, desnoods middels een emmer. Staart erin, insoppen, wassen en via de emmer weer uitspoelen. Klaar is kees. Paarden zijn geen watjes, die kunnen best wat hebben en de staart al helemaal :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:01

aslo schreef:
Gewoon wassen hoor, krijgt je paard niks van. Wij hebben schimmels en tja die moeten voor een concours ook gewassen worden. We hebben geen binnen wasplaats, dus het gebeurt buiten. Heb wel warm water, maar anders gewoon met koud water, desnoods middels een emmer. Staart erin, insoppen, wassen en via de emmer weer uitspoelen. Klaar is kees. Paarden zijn geen watjes, die kunnen best wat hebben en de staart al helemaal :)

het probleem is nou net dat het niet mag van de manege eigenaar ;(

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:27

Beetje vreemd hoor.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:33

aslo schreef:
Beetje vreemd hoor.

ja zij zeggen dat het te koud is. en nu moeten ze reageren op mn mailtje want daar staat in of ik het ook met een emmertje mag doen..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:36

Ik denk dat het met deze kou best kan, maar als het niet mag dan mag het niet.

De staart van mijn haf is ook niet om aan te zien, was bang toen het heel erg vroor dat de staart zou bevriezen als ik hem zou wassen :o
Wat je wel kunt doen is de waterkoker mee en met warm water alleen de poep eruit halen. Al is het maar een oude handdoek die je in het warme water hebt gedoopt, het moet toch al veel schelen en de staart wordt niet zo nat als met wassen. De poep lost dan zo een beetje op. Misschien een paar keer achter elkaar doen en goed droogwrijven met een droge doek. Handdoeken nemen goed het vocht op :j
Het duurt natuurlijk wel wat langer dan normaal de staart wassen, maarja dat moet je er voor over hebben hè ;)

Succes met je wedstrijd!!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:37

Citaat:
ja zij zeggen dat het te koud is. en nu moeten ze reageren op mn mailtje want daar staat in of ik het ook met een emmertje mag doen..

Met een emmertje is denk ik hetzelfde idee als wassen..het wordt even nat

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:40

ik was Joerie zijn staart ook altijd, als het vriest fohn ik de staart droog, anders bevriest het en breken de haren af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:47

Zo lang je de staart niet tot aan de staartwortel nat maakt is het ook niet te koud. Dus ik zou inderdaad gewoon een emmer (liefst warm) water nemen, staart erin roeren, wassen, afspoelen tot aan de staartwortel en klaar.

Als ik de staart van mijn paard doe wassen dan kan dat met gemak met koud water, maar ik moet niet aan de staartwortel komen, dan gaat hij draaien ;) Maar de onderkant is dus geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:54

Je kunt een emmer met warm water nemen en de staart daar in roeren, dus vasthouden onder de staartwortel en roeren en de poep laten losweken. Je kan steeds een emmer met schoonwater nemen.

Dan neem je een paar oude handdoeken en wrijft de staart zo droog mogelijk. Daarna spuit je antiklit erop en wacht je tot hij droog is, je kunt dan heel makkelijk doorkammen en de staart ziet er mooi uit. Is wel even een werkje maar je kan het misschien ook een avond van te voren doen en de staart vlechten voor de nacht. Stel er is weer een stukje vies, maak je dat weer zo schoon met de emmer.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 15:49

ik ga wat proberen alleen ik heb nog steeds niet goed antwoord op mn vraag:P dat komt denk ik ook omdat het een lastige vraag is|( iemand nog iedeeen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:54

antiklit gel wasvoor mij toen het vroor echt een goed oplossing.
Op een pinnenborstel en dan aan het staarteind beginnen en zo naar boven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:56

Sorry, maar poep krijg je er alleen uit door het los te weken in water. Als de staart zwart is zie je het niet zo, je zou alleen antiklit kunnen proberen, maar ik vrees dat dat niet echt zal helpen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:00

Wat raar van de manege-eigenaar, zo koud is het nu toch niet meer :?
Ik heb gisteren onze palomino ook haar staart gewassen, ik laat gewoon de deken erop, en klap de deken bij haar kont wat om, en lekker wassen, ze gaf er niks om, ik doe het ook nog eens met koud water ;) heb geen warm water bij de stal.

Kan je het hem toch niet uitleggen, dat het anders geen gezicht is op wedstrijd met een vieze staart, succes.