Vaak verhuizen, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Vaak verhuizen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:07

Onze 3 paarden lopen nooit lang op éénzelfde locatie.
Ik heb hier een weide aan huis, en meestal beschikken we in de zomer ook over enkele grotere 'zomerweides' in de ruime omgeving.
In de winter gaat 1 paard naar een pensionstal. De andere 2 naar hun 'winterweide'.
Ook de paarden die bij elkaar lopen, zijn vaak wisselend. Afgelopen zomer heeft mijn 3 jarige ruin enkele maanden in de kudde gelopen bij een vriendin.
Onze 2 merries hebben terwijl samen op 3 verschillende weides gestaan. Dan heeft er nog even een paard van een andere vriendin bijgestaan.
En toen de ene merrie naar haar winteradres ging (waar ze ook met andere paarden samen loopt) is het ruintje weer naar huis gekomen om de andere merrie gezelschap te houden.

Kortom, onze paarden zijn 'nomadenpaardjes'. Het is niet ongewoon dat ze op 1 jaar tijd op 5 à 6 verschillende locaties staan. En het gezelschap is ook wisselend.
Vaak blijven ze niet langer dan 1 maand op één plek, tot het gras op is en ze weer verhuizen naar elders.

Mijn merries passen zich altijd vrij snel aan. Na 1 dag hebben die meestal wel hun draai gevonden.
Mijn ruintje had deze zomer wel wat meer moeite met de nieuwe kudde. Maar die is natuurlijk nog jong.
Ik heb er dus nooit kwaad in gezien (we doen het al jaren op die manier.)
Maar mijn instructrice heeft er wel eens commentaar op gegeven. Dat zo vaak verhuizen niet goed zou zijn voor mijn merrie.
En nu deed de DA er ook nogal vreemd over.

Dus vraag ik mij af, hoe jullie hierover denken.
Zouden paarden nadeel ondervinden van zo'n nomadenbestaan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:22

Ja dat is een moeilijke.... Ik ben van mening dat dit per paard kan verschillen. Paarden in de topsport verhuizen ook veel en jouw geval komt vaker voor. Of het goed of slecht is.... kijken hoe je paarden erop reageren; sommigen zijn stresskippen (die kunnen dus niet tegen veel verhuizen, zijn een paar dagen van slag, kunnen zelfs koliek ervan krijgen), anderen zijn na een dag gewend. Denk niet dat er iemand is die concreet kan zeggen of het goed is of niet want dat moet wel onderbouwd worden natuurlijk. Het is mij iig niet bekend dat hierover ooit onderzoek is gedaan.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:29

Doen paarden in de vrije natuur niet hetzelfde?
die blijven wel bij een en dezelfde kudde maar die verhuizen ook steeds van grasland naar grasland, ik denk niet dat het slecht is hoor.

Mijn paard leeft een rock en roll-leven zoals ik dat weleens noem, we gaan de 25e verhuizen naar een nieuwe stal na 7 maanden op deze stal te hebben gestaan, dus dat is niet echt schokkend maar hij gaat ook weleens een weekend op wedstrijd waar hij dan op een stal logeert, of we gaan op vakantie waar hij een week op een stal logeert etc. hij logeert gemiddeld 1x per twee maanden ergens voor een dag of een paar dagen en hij vind het prima, hij is het gewend en het is een heel makkelijk paard, nooit geen eetproblemen ofzo en met de kudde ook geen problemen.
ze missen elkaar wel als ze een dag niet samen zijn (hij heeft een dikke oude merrie als vriendin, en ze zijn heel lief samen) maar als twis op wedstrijd is mist hij haar niet echt, meer andersom maar dan staat zij weer met een ander paard zegmaar.

zoals madamX ook al zei, kijk hoe ze erop reageren en als ze happy zijn dan gewoon iedereen lekker laten praten!

aslo

Re: Vaak verhuizen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:19

Tja, weet niet hoor. We hebben in het verleden nogal wat paardjes hier gehad, op zijn kortst 6 maanden. Maar merk toch wel dat vele echt wel even moeten wennen hoor. De één heeft er langer voor nodig dan de ander, maar mijn ervaring is dat het toch gauw een maand duurt voordat ze zich thuis voelen zeg maar. Ik denk dat onze merrie behoorlijk zou stressen als je haar telkens zou verplaatsen, onze ruin zou er wrs minder moeite mee hebben.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:24

Ik weet het ook niet. Ze raken misschien wel gehecht aan elkaar of aan jou. Ze rekenen ook echt op jou lijkt me, jij bent het "vaste" wat ze hebben.

Ik zelf zou neit zo veel van stal veranderen, omdat ik toch zit met hoe ze op andere paarden gaan reageren en hoe ze alles zullen vinden, de wen periode etc. Maar als jou paardjes het goed doen en je het gevoel hebt dat ze happy zijn, waarom niet?

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 07:31

Ik ben vaak van stal verhuisd met mijn paard, maar ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat hij er last van had.
Als er maar eten in z'n bak zit vindt hij het allemaal best :Y)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 07:54

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt.. Mijn pony van 23 zal ik alleen verhuizen als het echt niet anders kan. Zij staat al 15 jaar op dezelfde plek. Het kan dat ze er geen last van zal hebben, maar toch neem ik het risico liever niet.
Mijn andere pony van 3,5 heeft er denk ik minder moeite mee, ze is al best vaak verhuist, maar toch lijkt het me niet echt prettig voor haar om weeer te moeten verhuizen.
In jou geval lijkt het me geen probleem, in het wild gebeurd dat ook..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:25

Ik denk dat het wel scheelt dat je er heel makkelijk mee bent.
Ik ben dat zelf ook, hij gaat mee op vakantie, hij gaat mee op trainingsweek, verhuizen, dagjes weg, weekendjes weg...

Tuurlijk moeten ze dan even wennen maar ik denk dat hij meer moet wennen als hij van stal veranderd dan wanneer je ze overal mee naartoe sleept.

Ik denk wel dat je moet kijken naar hoe je paard is en hoe hij/zij hierop reageert.
Als je maar altijd zorg dat er een basis is denk ik niet dat het zo'n probleem is.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:30

ik ben in januari 2008 verhuisd naar een andere stal. Toen ze van de trailer kwam was ze zo rustig (op de andere stal niet). Nu is ze begin dit jaar verhuisd naar een andere stal en daar doet ze het ook gewoon goed. (heeft wel een ander tinkertje waar ze dikke maatjes mee is al na 1 dag ;) )
Hoop dat de laatste verhuizing naar ons thuis is maar helaas is hier de wei niet af en aangezien mijn (ex) vriend het gisteren uitgemaakt heeft blijf ik voorlopig ook even staan (ivm contacten)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:41

Het scheelt denk ik heel erg per paard.

Silence is in 3 jaar tijd 3x verhuisd en heeft nooit moeten wennen.
Alleen de eerste stal beviel hem duidelijk niet, maar dat had achteraf wel een reden.

Ook gaat hij geregeld ergens een dagje, weekendje of weekje mee naartoe, maar hoeft ook nooit te wennen.
Wat dat betreft is hij daarin heel makkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:47

Ben het met de rest eens, dat verschilt per paard.
Mijn paard moet je dat absoluut niet aan doen, dat is een stresskip en die heb ik onlangs na 9 jaar op dezelfde plek moeten verhuizen, dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad voordat hij weer lekker in zijn vel zat.
Meestal geven paarden wel aan of ze het er naar hun zin hebben, je hebt daar natuurlijk ook binnenvetters in.
Paard van een kennis kan er absoluut niet tegen en veranderd direct van gedrag en wordt een gratenpakhuis, jammer genoeg heeft zijn baas het niet ergens snel naar de zin dus dat paard verhuisd dan ook regelmatig.
Wel ben ik een voorstander van een kudde hetzelfde te houden als daar rust in zit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:59

Maiska schreef:
Ik weet het ook niet. Ze raken misschien wel gehecht aan elkaar of aan jou. Ze rekenen ook echt op jou lijkt me, jij bent het "vaste" wat ze hebben.
Ik zelf zou neit zo veel van stal veranderen, omdat ik toch zit met hoe ze op andere paarden gaan reageren en hoe ze alles zullen vinden, de wen periode etc. Maar als jou paardjes het goed doen en je het gevoel hebt dat ze happy zijn, waarom niet?

Dat heb ik indd heel erg gemerkt. Ik ben de afgelopen anderhalf jaar 5 keer van stal verhuisd. Nicky is indd een typje van : "Waar is de voerbak, oh daar, ok. Home!"

Condo is zo dat hij de eerste dag meestal wat onrustig is(hengst). Zodra hij merkt dat ik de volgende dag er gewoon ben, is het ok.

Nicky en Condo zijn steeds samen verhuisd en dat geeft ook meteen al iets vertrouwds.

Maar je hebt er paarden bij die er slecht tegen kunnen ja.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:07

Wat de rest ook al zegt, gewoon naar je eigen paard kijken. De een boeit het niks de ander heeft meer vastigheid nodig. Ach en het is maar weide wat ze wisselen.
Je ruintje snap ik ook wel, de merries staan merendeels bij elkaar terwijl hij telkens in zn uppie verkast. Logisch dat hij er dan meer moeite mee heeft.
Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt ;)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:21

ik denk dat het erger is als paarden elke keeer weer een ander baasje krijgen :) ..

mijn shet heb ik gekregen in mei vorig jaar.. hij heeft toen in 3 maand tijd 5 andere baasjes gehad .. dat vind ik dus wel zielig .. :P ..

sinds ik hem heb is hij al wel weer 3 x verhuist door omstandig heden.. nu staat hij op een plek waar ik van hoop dat hij kan blijven staan ..

het is ook per persoon verschillend wat je wilt voor je paard.. maar ook zeer zeker om hoe het paard er op reageerd..

paard is belangrijker als de mens (mijn mening) wij kunnen zeggen wat we willen .. paardjes niet ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:43

Van weide veranderen terwijl de kudde hetzelfde blijft is meestal geen probleem. Mijn pony heeft ook toen hij 24/7 buiten stond verschillende weitjes gehad waar ze gedurende het jaar mochten grazen. Het is even interessant en spannend als ze met elkaar de weide verkennen, maar dan is het vaak al snel klaar als er maar genoeg lekker gras staat.

Elke keer een eigen plekje in een nieuwe kudde kost vaak meer moeite en stress. Hangt er dan ook vanaf hoe het paard in de kudde opgenomen wordt. Zijn het vriendelijke paarden en is hij welkom, dan zal hij sneller gewend zijn dan bij een groep met krengen van paarden waar hij eerst achterna wordt gejaagd, een tijd buiten de groep wordt gehouden tot hij misschien ergens aansluiting vind.

Als het steeds dezelfde paarden zijn waartussen gewisseld wordt is het minder een probleem, vaak herkennen de paarden elkaar al snel weer en als dat toen klikte pakken ze de draad op waar ze gebleven waren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:31

Mijn paard is 2/3 maanden van slag na een verhuizing. Paard van een stalgenootje heeft nergens moeite mee, en is thuis al dr hooi en biks dr maar staat.
Die gaat ook regelmatig op wedstrijd en blijft daar een weekje staan.

Bij die van mij hoef ik dat niet te proberen!
Per paard verschillend dus. De mijne is het ook niet gewent.
Denk dus ook een stuk opvoeding/gewenning

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:18

Paarden zijn trekdieren......van nature!
Maar verhuizingen binnen stallen met andere paarden, verandering van bacterien etc...kunnen ze door stress bijvoorbeeld weer sneller ziek worden.

Qua weilanden, als ze met dezelfde dieren leven maakt dit niets uit of ze veelal verhuizen.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:44

Volgens mij scheelt dit inderdaad per paard. Wel heb ik ooit ergens gehoord dat een paard minimaal 3 maanden moet wennen aan een nieuwe plaats. Ik denk niet dat het super goed is voor een paard maar echt slecht kan het ook niet zijn. In een wei veranderen maakt denk ik niet veel uit, gras is gras. Maar ik denk wel een andere stal wel uit maakt. Een stal wordt op een geven moment toch een huisje voor een paard..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:46

Verschilt absoluut per paard. Mijn merrie is wekenlang helemaal van slag, valt af en is haarzelf niet na een verhuizing. De shet en mijn ruin interesseren het geen bal als ze maar te eten hebben...