Hele erge manenexceem bij Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimhorses

Hele erge manenexceem bij Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:47

Heey.
Mijn verzorg shetje heeft echt heel erg last van manenexceem. Ze schuurt ál haar manen eraf, en haar vacht raakt ook helemaal open omdat ze jeuk bij de staart heeft en dan bijt ze maar dan raakt ze haar rug. En ze staat in Friesland, Dokkum dus ook best dicht bij de zee.
Ik dacht, misschien heeft iemand een goede tip tegen de manenexceem? wij dachten eraan om haar met zee water af te spoelen? dat heelt de plekjes goed, en ze zeggen dat zeelucht goed is voor de exceem.
Wij willen misschien de pony wel kopen, om haar er vanaf te helpen. Ik denk dat het ook uit stress en verveling komt. Want ze staat nu niet meer dicht bij mijn huis dus kan ik er bijna nooit meer heen. En toen ze net weer terug was waar ze altijd stond is ze 3 keer ontsnapt, en compleet in de stress geraakt. En ik wil haar zo graag helpen want het is zo'n leuk en lief beestje.
Hopelijk heeft iemand de '' gouden '' tip :D
alvast bedankt! ;)

Fem_daf

Re: Hele erge manenexceem bij Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:10

Als het echt exceem is, heb je de kans dat het voor altijd blijft. Je kan wel de jeuk verlichten.

Even paar dingen controleren: wordt ze regelmatig ontwormd/ heeft ze wormen, allergie (bijvoorbeeld voor bepaald eten), vliegjes in de wei bijv. door stilstaand water, (komen luizen tegenwoordig nog voor bij paarden?) etc. Misschien kan je de oorzaak wel gewoon weghalen.

Wat ik tegen schuren doe is regelmatig amandelolie op jeuk plekken doen. Helpt tegen droge huid en dus ook tegen jeuk. Zowel bij mens als dier. Lekker natuurlijk! (als je amandelolie te duur vindt, kan je vast ook andere olie gebruiken).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:15

nu al?

kijk even in het centrale topic bij medisch. staan heel veel tips en ervaringen, en een hoop lotgenoten ;)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:16

dat nu al dacht ik dus ook....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:40

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:48

Zie de link gegeven door ikenindi.
Hier een slotje.