vergunning mesthoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

vergunning mesthoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:20

Om een vergunning te krijgen voor een mesthoop..hoe werkt dat ? Is dat een procedure waar je "buren" bezwaar tegen in kunnen dienen ? of is het gewoon een kwestie van de leges betalen ?

Woody2015

Re: vergunning mesthoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:40

Je moet hier jezelf even goed in verdiepen.
Je zit met de Hinderwet, en een mesthoop moet geloof ik altijd minimaal 16 meter van de bebouwing afliggen.
Je mag de mest ook niet in de grond laten zakken en moet dus op een waterdichte ondergrond liggen.
Verder zullen er vast meer regeltjes zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:41

50 meter van een woonhuis, 5 meter van de sloot minimaal,

vloeistofdichte ondervloer, en vaak nog afgedekt ook :+

bij veel gemeente moet je een milieu vergunning aanvragen voor het opslaan van mest. zelfs een aanhanger moet officieel binnen of afgedekt staan ( als je daar de mest in doet dan)

soms is het beter om niks aan te vragen, slapende honden wakker maken :D

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:31

sassefras schreef:
50 meter van een woonhuis, 5 meter van de sloot minimaal,

vloeistofdichte ondervloer, en vaak nog afgedekt ook :+

bij veel gemeente moet je een milieu vergunning aanvragen voor het opslaan van mest. zelfs een aanhanger moet officieel binnen of afgedekt staan ( als je daar de mest in doet dan)

Idd, dat lijkt me ook het slimste ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:59

Als het maar om kleine hoeveelheden gaat kun je ook overwegen om de mest zelf te composteren. Dat gaan wij ook doen als we over een paar maanden de boel aan huis krijgen.

We maken dan op een onopvallende plaats tussen een aantal struiken een tweetal compostbakken waar we de (vlas)mest in doen, aangevuld met af en toe een laagje klikoafval. Als je je erin verdiept heb je straks je eigen supermest voor je weiland :Y)

Als het je interesseert: er is genoeg te vinden over zelf composteren mbv compostwormen op google.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:00

Inderdaad...slapende honden niet wakker maken, als je alles volgens de regels doet...pfffffffffff, soms is het echt nodig, zeker als je buren hebt die er last van gaan krijgen. Het is ook maar net waar je woont. In Friesland boerde iedereen illegaal met de mest die hobbyboertjes waren.

Ik had mijn mest gewoon op het gras liggen, afgebakend met platen. Een sin het jaar werd het over het land gestrooid.
Ik heb mij toen verdiept in het legaliseren van mest.....ik werd er niet goed van.

Hier in Duitsland waar ik woon moet je ook een mestplaat hebben, ook als hobbyist. Heb ik niet, maar zo verder ook niemand hier. Hier zijn ze makkelijker.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:09

Als die 'slapende honden' wakker worden bijten ze flink!
De controles worden aangescherpt; er zijn nu al gemeentes waar serieus gecontroleerd wordt. Zelf zou ik het niet wagen om zomaar een mesthoop te plaatsen, maar dat is ieder voor zich.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:48

mmm ze bijten niet ineens hoor, eerst krijg je een waarschuwing

je moet pas echt zenuwachtig worden als er in naam der koningin boven de brief staat _O- _O-

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:07

sassefras schreef:

Ik heb een paar Rotterdammers bij in de buurt wonen die niets beters te doen hebben dan mij te stalken, dus dat is geen optie.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:44

ja dan is er niks te kiezen, hoeveel paarden heb je ?? en wat is de bestemming van je grond ????

is er al melding gemaakt bij de gemeente ???

je zal dan een hinderwet vergunning moeten aanvragen bij de afdeling milieu

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:48

Volgens mij moet je een gewone vergunning aanvragen voor het "bouwen" van die mestplaat... En dan een vloeistof dichte vloer, 3 muurtjes en een putje voor de "zijk"