help! ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

help! ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:39

beste mensen,

ik heb voor een meid gezorgt dat ze bij ons op stal kom komen staan
ik huur de stallen af van een man
de afspraak was 1 keer in de 3 maanden ontwormen
daar zijn ze mee accoord gegaan
ik heb bij mij wormenquren beschikbaar gestelt voor de prijs van 6,50
dit leek mij een nette prijs

nu deze week moet er weer ontwormt worden volgens schema
en werkt ze niet mee zegt ze ik ontworm niet ik ontworm maximaal 2 keer in het jaar

aangezien ik ook met mijn paarden bij de grote stal kom en daar volgens het zelvde schema werk omdat ook de paarden mesten in de bak uiteraart en er ook paarden in de bak staan en mijn paard mest en heeft owrmen het andere paard eet het op voornamelijk veulens krijgen die ook wormen
en als de klant niet mee ontwormt kunnen mijn paarden ook wormen krijgen jullie kennen het verhaaltje neem ik aan wel

kwalitatief gezien zijn het hele goede wormenquuren en spotgoedkoop bij ons

maar nu werkt ze niet mee
wat voor rechten heb ik en hoe kan ik mijn recht bewijzen

mvg

fjordjes

Re: help! ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:40

heb je iets zwart op wit? heeft ze bijvoorbeeld een contract ondertekent ofzo?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:50

fjordjes schreef:
heb je iets zwart op wit? heeft ze bijvoorbeeld een contract ondertekent ofzo?

nee helaas niet
maar we hebben het er wel mondeling over gehad
maar de prijs van de wormenkuur is toch ook niets van te zeggen
en als we nu elke maand ontwormen okey
maar 1 keer in de 3 maanden

wat ze dan als arugement zecht ik kan toch zine als mijn paard wormen heeft
en nee ze is geen dierenarts of wat dan ook gewoon een hobby eigenaar of wedstijden maar heeft niet voor geneestkunde ofzo geleerd

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:53

Tjah .. waarmee ontworm je? Met welke werkzame stof? Kan je niet beter een mestonderzoek doen en daarna je wormenkuur uitzoeken ..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:56

Tja als ze niet wil ontwormen oke dat is haar goed recht(had ze alleen wel moeten zeggen toen jullie mondeling die afspraak hebben gemaakt) maar ik zou dan wel van haar eisen dat ze mestonderzoek bij ahar paard liet doen en evt als daar uit komt dat het nodig is laten ontwormen.

Groetjes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:57

GirlyMelis schreef:
Tjah .. waarmee ontworm je? Met welke werkzame stof? Kan je niet beter een mestonderzoek doen en daarna je wormenkuur uitzoeken ..

ik heb de wormenkuuren bij de dierenarts gekocht op zijn advies en het is goed om alle wormen te verdelgen ik weet niet hoe ik het moet zeggen

die dierenarts vind 1 keer in de 3 maanden ontwormen een mooie tijd en het is niet schadelijk dan

maar afspraak is afspraak toch
ik zit er het meest mee als mijn paarden met de mest in de aanraking komen
dan kan ik dus niet meer naar de andere stal ik sta uiteraart niet te wachten op wormen
zoals niemand

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:59

de pest is dat wij eigenlijk geen poot om op te staan hebben
de man waar wij de stallen van huren heeft er geen verstand van ik denk niet dat wij dat kunnen eisen
maar kan ik haar dan eventueel wel verbiedden in de bak te rijden tot ze ontwormt

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:00

Maar als je ontwormt met een werkzame stof die je paard niet nodig heeft dan kan hij daar wel resistent tegen worden .. Vandaar de tip om mestonderzoek te laten uitvoeren bij alle paarden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:06

ik heb het bij de dieren arts na gevraagden wij hebben echt een super dierenarts
hij zij dat het niet kan schade als je het een keer in de 3 maanden doet

wil ik op de andere stal en in de binne bak blijven komen ben ik dus verplicht andere stalling/weidegang te zoeken
want asl niet alle paarden die bij onze paarden in contact komen mag ik niet met de paarden op hun terein

dus ik moet dus eigenlijk op zoek naar iets anders

ik ga vanavond even praten met de eigenaar
ik laat me punt 1 niet zomaar weg jagen er staat geen gek op me voorhoofd
maarja als ik weg ga is hij 2 klanten kwijt en verdient hij dus niet meer op ons maargoed dat zal mij niet zoveel boeien
ik heb er nu al spijt van dat ik gezecht heb dat er bij ons nog plek was

maargoed

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:36

gemeen dat ze nu anders gaat praten,
afspraken zijn afspraken,

misschien moet je er nog eens over praten?

ik ontworm treouwens ook 2x per jaar, nooit geen problemen gehad..

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:43

Deze afspraak is waarschijnlijk mondeling overeengekomen. Mondeling is echt ook rechtsgeldig! Geen wormenkuur? Geen stal zou ik zeggen! Het zijn regels van de stal waar ieder zich aan heeft te houden. Ook kan je om verdere problemen te voorkomen een contract opstellen waarin alle regels duidelijk vermeld staan. Deze laat je tekenen door ieder die op stal staat. Gaan ze hier niet mee akkoord, dan kan je ze de stalling ontzeggen.

Tevens is het zeker goed om de paarden regelmatig te ontwormen, de duur van de werkzame stof is per wormenkuur verschillend, dit staat op de verpakking. Hou je daaraan en voorkom problemen! Wormen kunnen zeker ernstige schade aanrichten.

Wissel overgens af met de werkzame stoffen die in de wormenkuren zitten, wisselen van merken heeft geen zin als je bijvoorbeeld alleen maar ivermectine kuren geeft :D iets wat veel mensen vergeten / of niet weten.

Succes!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:24

Je moet inderdaad afwisselen, maar wel met producten die je paard nog heeft. Je kan er wel ivermectine en pyrantel inkiepen maar als je paard wormen heeft die daar niet gevoelig voor zijn en je doet dat vaker kan een paard resistent worden. Heb je dan wel een keer ivermectine of pyrantel nodig dan werkt het niet meer. Maar dat terzijde ;).

Is dat het standpunt van je stalgenoot, dat ze niet weet waar tegen ze ontwormd? Of vind ze het hele ontwormen onzin?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 06:36

sorry het is heel belangrijk dat er goed en regelmatig ontwormd wordt. Ik zou zeggen nu mee ontwormen anders vertrekken per 1 maart 2009.
(rieel een maand opzegtermijn)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:08

Maarr waar maak jij je eigenlijk druk om.
Als jouw stalhouder als regel heeft dat er per kwartaal ontwormt wordt, en zij vertikt dat, dan is dat toch niet jouw probleem.
Of kun je anders iets duidelijker uitleggen waar die regel vandaan is gekomen? Heb jij die opgesteld? Of verstrekt je uitsluitend de kuren? En wie heeft uiteindelijk dan besloten dat er per kwartaal ontwormt werd? jij of de stalhouder?
Als ik jouw verhaal namelijk goed begrijp, ben je een pensiongast en dus niet de aangewezen persoon om andere klanten op hun rechten/plichten te wijzen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:25

Ik zou haar vragen een mestonderzoek te laten doen bij haar paard en als hij lage waardes heeft hoeft ze hem ook niet te laten ontwormen, prima toch

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:08

Ja lastig zeker als je niet zwart op wit hebt...mondeling is ook rechstgeldig alleen ga dit maar eens winnen zonder concreet feit.

Als je paarden ontwormt moet je ze allemaal ontwormen....of liever gezegd onderzoeken. Want mestonderzoek en de daaraan type kuur is het beste. Daarbij is een mestonderzoek een moment en hier bestaat dan ook de kans dat je niet alles ziet.

Je kan haar gaan overtuigen over het feit dat als de paarden ontwormt zijn en zij heeft wormen/eieren dat andere paarden weer herbesmet kunnen worden. Daarbij regels hanteren. Hier wor dom de 3 maanden ontwormt, degen die hier neit aan mee werkt zal een andere stal moeten gaan zoeken.
Als zij een mestonderzoek doet om te overtuigen dat er geen kuur nodig is lijkt mij dat reeel om de kuur over te kunnen slaan.

Ze huurt uiteindelijk van de eigenaar, dus die zal de medeling moeten melden. Dan sta jij erbuiten en blijf je neutraal.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:57

;) Je moet zowiezo gewoon elke dag de mest uit de bak en de wei halen.

En teveel ontwormen is dus helemaal niet goed , er is al veel te veel resistentie , omdat mensen gewoon klakkeloos ontwormen zonder dat ze weten OF de paarden wormen hebben en WELKE WORMEN ze dan hebben..
Ga idd eerst eens na of de paarden besmet zijn en dan pas behandelen .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:31

starjo schreef:

En teveel ontwormen is dus helemaal niet goed , er is al veel te veel resistentie , omdat mensen gewoon klakkeloos ontwormen zonder dat ze weten OF de paarden wormen hebben en WELKE WORMEN ze dan hebben..

waarom moet dat elkedag?
nog nooit gedaan maar goed

ik heb er voor gezorgd dat zij bij ons op stal kwam de man waar ik de stallen van huur ik een kennis
ik heb zelf alles bepaalt de eigenaar staat hier infeite helemaal buiten

ik heb de eisen gesteld
dat er om de 3 maanden word ontwormt
en 1 keer in het jaar geent

maar omdat het niet mijn stal ik kan ik haar er helaas niet van afsturen
helaas staat ze nog niet zolang bij ons maargoed dan mag het nog niet zo zijn dat ze zich niet aan de afspraken houd

het zelvde is de eerste paar maanden geweest dat ze van mij een pak zaagsel pakte daar heb ik geen problemen mee als er maar betaalt word
maar vervolgens moet ik zelf achter het geld aan zitten ja hallo ik ben geen gekke henkie

maargoed
en aangezien ik dan niet op de grote stal mag komen en in de binnebak als de paarden niet geent en ontwormt zijn daar zit ik mee
dan kan ik mijn paard wel ontwormen maar als zei d'r paard niet ontwormt kan mijn paard net zo goed wormen krijgen

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:59

jessj22 schreef:
starjo schreef:

waarom moet dat elkedag?

ik heb er voor gezorgd dat zij bij ons op stal kwam de man waar ik de stallen van huur ik een kennis

ik heb de eisen gesteld

helaas staat ze nog niet zolang bij ons maargoed dan mag het nog niet zo zijn dat ze zich niet aan de afspraken houd

het zelvde is de eerste paar maanden geweest dat ze van mij een pak zaagsel pakte daar heb ik geen problemen mee als er maar betaalt word
maar vervolgens moet ik zelf achter het geld aan zitten ja hallo ik ben geen gekke henkie

maargoed
en aangezien ik dan niet op de grote stal mag komen en in de binnebak als de paarden niet geent en ontwormt zijn daar zit ik mee
dan kan ik mijn paard wel ontwormen maar als zei d'r paard niet ontwormt kan mijn paard net zo goed wormen krijgen

Elke dag de mest verwijderen houd de infectiedruk laag.
ALS een paard nl wormen heeft dan zitten de eieren van die wormen in de mest, en je zegt zelf dat de paarden van de mest staan te eten. ;) in de bak. Dus kunnen ze ze op die manier dus binnen krijgen.
Dus dat lijkt me logisch als je daar mee begint.

En ik denk dat het wel mee zal vallen dat jou paard wormen zal krijgen van haar paard.
Zij doet twee maal per jaar ontwormen en eigenlijk is dat voldoende hoor.
Net zoals ik al eerder zei je moet alleen ontwormen als je paard wormen heeft, doe een mest onderzoek bij je dierenarts, zo kun je gerichter behandelen . En als er niets uit komt hoef je ook niets te doen, scheelt ook aanzienlijk in je portomonee.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 08:47

nou ik heb de eigenaar een mailtje gestuurt
we gaan binnekort met z'n 3 rond de tafel

maarja ik denk niet dat er veel uit zal komen

als ik met voeren alleen hallo zeg krijg ik een bot antwoord tegen
ja waarom praat je tegen mij maarja ben benieuwt wat het zal gaan opleveren

want ik wil gewoon in de binnebak kunnen rijden en op de grote stal moet ik ook regelmatig naartoe heel simpel
afspraak is afspraak

dan had ze dat van begins afaan moetten zegge

groetjes

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 08:48

waarom moet dat elkedag?

ik heb de eisen gesteld

maargoed
dan kan ik mijn paard wel ontwormen maar als zei d'r paard niet ontwormt kan mijn paard net zo goed wormen krijgen[/quote]

Elke dag de mest verwijderen houd de infectiedruk laag.
ALS een paard nl wormen heeft dan zitten de eieren van die wormen in de mest, en je zegt zelf dat de paarden van de mest staan te eten. ;) in de bak. Dus kunnen ze ze op die manier dus binnen krijgen.
Dus dat lijkt me logisch als je daar mee begint.

En ik denk dat het wel mee zal vallen dat jou paard wormen zal krijgen van haar paard.
Zij doet twee maal per jaar ontwormen en eigenlijk is dat voldoende hoor.
Net zoals ik al eerder zei je moet alleen ontwormen als je paard wormen heeft, doe een mest onderzoek bij je dierenarts, zo kun je gerichter behandelen . En als er niets uit komt hoef je ook niets te doen, scheelt ook aanzienlijk in je portomonee.[/quote]

ik zeg dat de paarden van de mest kunnen gaan eten ;)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:19

Nou haal het dan gewoon weg. >;)
Doe niet zo moeilijk

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:30

mondelijke afspraken zijn misschien wel rechtsgeldig.. maar er is niks te bewijzen .. het is jou woord tegen het die van haar.. en kan je dus helemaal niks..

k zou zeggen.. stel een contract op dat er per kwartaal of wat jij wilt ontworm word.. de huur prijs.. dat er een maand opzeg termijn is.. bla bla bla met alles wat er in moet staan ..

en als zij dat weigerd te ondertekenen ... dan vertrekt ze maar..

zo zou ik het doen.. :)

succes :D

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:06

Ík vind dat je je veel te druk maakt over dat ontwormen. Jouw paard zal niet zomaar wormen van haar paard krijgen. Ontworm lekker in je eigen schema en bemoei je niet met het doen en laten van je mede pensiongast.
En in die binnenbak waar je wilt gaan rijden hebben ze ook niks te zeggen want jij ontwormt wel degelijk zo vaak.