afspraken met staleigenaar over voeren, weidegang etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

afspraken met staleigenaar over voeren, weidegang etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 10:50

Naar aanleiding van het topic over bevroren faciliteiten heb ik een vraag die daar een beetje op lijkt:
Wat mag je verwachten van de staleigenaar - vooral in dit soort winterse perioden? Zijn er bij jullie op "stal" duidelijke afspraken over bijvoeren, wanneer wel of niet in de wei zetten, hoeveel paarden maximaal in de wei (ivm afmetingen schuilstal), melden bij veranderingen (nieuw paard in de groep, wei verkleinen etc)? En staan die op papier, of heb je die te horen gekregen toen je daar nieuw op stal kwam?

Bij de pensionstal waar wij nu staan (eigenlijk een best luxe stal met binnenbak, longeercirkel, solarium etc) zijn de paarden die op stal staan al 3 aaneengesloten weken niet buiten geweest. Ik moet er niet aan denken dat die van ons (die gelukkig 24/7 op de wei staan, zelfs toen het -21 was) zo lang binnen zouden staan. Bij onze paarden op de wei liep het ook niet prachtig (al wat langer niet, maar dat is een ander verhaal). Daar werd 1x per dag het ijs op de waterbak gebroken en evt water bijgevuld en het kuil werd aangevuld als het op was (helaas niet onmiddelijk, staleigenaar is van mening dat ze eerst de restjes op moeten eten en dat het niet erg is als het een tijdje op is). Wij vinden dat niet genoeg, omdat de paarden kuil nodig hebben om zich warm te eten en ook meerdere keren per dag zouden moeten kunnen drinken. Een hele dag zonder kuil of water vinden we veel te lang. (Wij zijn dus erg vaak erheen geweest...)
We lopen wel tegen meer dingen aan en ik vraag me af of we deze dingen toen we hier een jaar geleden zijn gekomen wat duidelijker hadden moeten vragen. Of dat het terecht is dat we ervan uit zijn gegaan dat niet steeds de "voorwaarden" zouden veranderen, en dat de paarden 's winters voldoende bijgevoerd zouden worden.

Hoe is dat bij anderen (vooral die 24/7 op de wei staan) gegaan? Is het bij jullie wel goed afgesproken? En houdt de staleigenaar zich er ook aan? Of moest je er bijvoorbeeld zelf achteraan dat je paard op tijd kuil en water kreeg?

friesiszwart

Re: afspraken met staleigenaar over voeren, weidegang etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:16

Ik neem aan dat je toen j op stal kwam staan afspraken met de eigenaar gemaakt heeft wie waarvoor zorgt. En beiden heb je je eraan te houden. In geval van automatische drinkbakken en voeren door de pensioneigenaar zou ik het niet meer dan normaal vinden dat de eigenaar water zal geven (meerdere keren per dag). Daarbij wel een aantekening dat als jij als pensionklant daar bent hierbij kan helpen op het moment dat je aanwezig bent.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:25

Alle zaken die je noemt staan bij mij standaard in een contract. Daarnaast kunnen er aanvullingen of wijzigingen komen maar die deel ik altijd schriftelijk mede aan mijn pensionklanten. Mijn advies zou ook zijn, zorg ervoor dat je afspraken zwart op zit hebt; dat voorkomt misverstanden met allen ellende van dien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Bij ons op stal gaat mijn paard 's nachts naar binnen en overdag naar buiten. Als het niet vriest heeft ze buiten water, als het wel vriest alleen binnen (we slepen zelf wel met emmers). Buiten krijgt ze geen eten, binnen wel. Binnen en buiten zetten gebeurd door de eigenaar van stal, die ze echt alleen bij windkracht 10+ binnen laat staan.

Ik verwacht van mijn stalhouder dat hij dit ook daadwerkelijk doet. We hebben geen schuilstal, maar een maximale groepsgrote van 5 paarden. Als er een nieuwe bij komt weten we dat allemaal ook al weken van de voren, omdat we maar 10 stallen hebben, en iedereen alles weet.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 14-01-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:31

Onze paarden staan 24/7 buiten, wij hebben zelf de zorg op ons genomen om ze 2x daags water en ruwvoer te geven. De stalhouder doet níets aan de weide; ook niet betreffende onderhoud, bemesting, onkruidbestrijding e.d..

Er is wel een box beschikbaar, voor extreme omstandigheden. Zo hebben onze paarden afgelopen week 's nachts binnen gestaan. Ook dan zorgen wij zelf voor het binnen en buiten zetten, en dat er gevoerd en gewaterd wordt.

Als er nieuwe pensionpaarden komen, worden we daarover wel ingelicht. We proberen dan in onderling overleg aanwezig te zijn als die paarden bij de onze geintroduceerd moeten worden.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:49

Ik had hier een heel verhaal staan maar dat is niet opgeslagen, grr... Chubby, wist jij van tevoren dat er niets aan voer en water gedaan zou worden?

Een contract over dit soort dingen zou inderdaad fijn zijn geweest, dat hebben we dus niet. Goed om te horen dat dat wel voorkomt.
We hebben wel een contract met regels over de betaling van stalgeld, opzegtermijn etc, maar niets over wat de staleigenaar moet leveren. Mondeling afgesproken dat hij zorgt voor kuil en water op de wei (wat hij doet mbt een soort tractor, daarmee neemt hij een grote baal kuil of watertank mee naar achteren). En dat er vóór de zomer een schuilstal zou staan (die er uiteindelijk half oktober pas stond, zonder vergunning, nadat wij de laatste week de paarden na aandringen binnen hadden gezet omdat het zulk naar weer was en ze niks hadden tegen de wind/regen). Allemaal al niet prachtig.
Nu is het dus een verschil van mening - mag de kuil af en toe op zijn en zo ja hoe lang, en is 1x op een dag water geven voldoende - waar we niet uit zullen komen. Na een gesprek geeft hij wel toe en is hij bereid tot van alles, maar vervolgens doet hij niet altijd wat hij zegt.

Bij een volgende stal zal ik extra op mijn hoede zijn. Maar aan de andere kant, zo'n contract lijkt me zo wantrouwend, helemaal omdat we eigenlijk graag weer op een wat kleinere stal of bij een particulier zouden willen staan...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:56

Ik ben ook niet zo van de contracten, maar heb wel geleerd dat je niet op mooie blauwe ogen moet vertrouwen. Een ander voelt niet vaak dezelfde verantwoording voor jouw paard. En vaak zijn afspraken over dit soort verzorging ook nog eens relatief en aan eigen normen onderhevig.

Normaal gezien zouden de paarden 's nachts binnen staan in de winterperiode. Op stal zijn er automatische drinkvoorzieningen en wordt er gevoerd en gemest. Binnen en buiten zetten wordt per toerbeurt gedaan.

Wij hebben echter in het najaar de optie gekregen de paarden buiten te laten met een korting op het stalgeld. De voorwaarden daarvan zijn toen besproken en we hebben dus inderdaad bewust gekozen voor 24/7 buiten en zelf verzorging. In eerste instantie waren we met 3en om deze zorg te verdelen, dan was ik gemiddeld 5x per week aan de beurt. Helaas zijn we nu nog met 2en en is het dus gewoon elke dag 'feest'. Wat dat aangaat ben ik blij dat de vorstperiode ff voorbij is, want nu doet het watervat het tenminste weer, dat gesjouw met én 3 jerrycans én een kruiwagen kuil of hooi is best zwaar, de paarden staan een eindje van stal weg (onverhard).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:55

Chubby schreef:
Ik ben ook niet zo van de contracten, maar heb wel geleerd dat je niet op mooie blauwe ogen moet vertrouwen. Een ander voelt niet vaak dezelfde verantwoording voor jouw paard. En vaak zijn afspraken over dit soort verzorging ook nog eens relatief en aan eigen normen onderhevig.

En waarom niet? het is waar wat je zegt: 'een ander voelt niet vaak dezelfde verantwoording voor jouw paard'. Daarom ben ik juist voorstander van contracten. Zo kan een potentiële klant van tevoren zien wat er geboden en verwacht wordt, en op die manier een beslissing maken. Dat vind ik beter dan dat men pas na een aantal maanden dingen opmerkt. De klanten weten bij mij precies wat ik van hen verwacht en zij weten ook precies wat mijn verplichtingen jegens hen zijn: dat voorkomt een hoop ergernis. Soms kom ik inderdaad potentiële klanten tegen die op een bepaald punt het niet met mijn bedrijfsvoering eens zijn; dat zien en horen zij dan in het eerste gesprek, waarin ik alle regels en verplichtingen vertel. Met alle respect en zonder ruzie adviseer ik hen dan een andere stal te zoeken. Zo laat je ieders in hun waarde en zijn zij tevreden en ben ik tevreden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:57

Ik ben er ook niet zo van, máár... ;) Dus je hebt helemaal gelijk: beter meteen duidelijkheid!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:28

Ik heb geen contract (wel stalregels gehad volgens mij) en over deze omstandigheden is ook niet duidelijk gesproken ofzo. Maar gelukkig sta ik op een superfijne stal, ze zorgen ervoor dat de paarden zoveel mogelijk alsnog naar buiten kunnen, al is het maar voor even of op een klein stukje (in de bak bv met de groep) en wanneer de paarden naar buiten waren hebben ze de stal dmv heteluchtkanon verwarmd om ervoor te zorgen dat de boel niet bevroor.

Toen het in het begin bijna niet te doen was met de sneeuw hebben ze mijn paard alsnog buiten gezet samen met een andere omdat ze zulke dikke stalbenen kreeg :)

Erg fijn, omdat ik er zelf bijna niet kan zijn om te verzorgen of ergens naar toe te gaan om voor beweging te zorgen. Ze letten supergoed op en zorgen voor de pensionpaarden of het hun eigen paarden zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:46

Ik heb mijn stalhouders volop uitgehoord voordat ik er kwam staan met mijn paard. Ik weet dus dat wij in 99% van de gevallen dezelfde mening toegedaan zijn: paarden moeten iedere dag naar buiten kunnen, in een schone stal staan, voldoende water en (ruw)voer krijgen, hun welbevinden en gezondheid zijn belangrijk.
Er gebeurt dan ook eigenlijk nooit iets waar ik het echt niet mee eens ben.

Bij ons zijn ze welgeteld 1 dag niet buiten geweest en dat was omdat er volop sneeuw lag en het erf (nog) niet sneeuwvrij te krijgen was. De volgende dag is er meteen een oplossing gekomen in de vorm van buitenzetten in de buitenbak ipv in de wei. Wat (ruw) voer betreft krijgen alle paarden en basis van de stalhouder en regelen wij onderling dat de paarden op maat naar arbeid/ conditie/ omstandigheden iets extra's krijgen.

Wij worden altijd van te voren geïnformeerd als er een nieuw iemand komt en als er veranderingen zijn (ze gaan weer de wei in of worden verplaats) laten ze dat weten aan de mensen die daar 'in geintereseerd zijn'. (bijvoorbeeld omdat paard gevoelig regeert op gras)

Een goed gesprek aangaan was in deze dus voldoende om eigenlijk bijna blindelings te vertrouwen op een nette verzorging voor mijn paard.

joyce B

Re: afspraken met staleigenaar over voeren, weidegang etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:16

ik zou niet zo goed een standaard kunnen maken op de verzorging bij mij thuis. Deze is afhankelijk van hoe lang en hoeveel ze in de wei staan, hoeveel gras er staat en hoeveel we weg zijn etc.

Wel is van te voren duidelijk dat het een "doe het zelf"stal is, waarbij iedereen helpt bij de gezamenlijke verzorging. Daar maken we in onderling overleg een rooster voor (zomers 2x per dag, winters 3x per dag) waarbij we zoveel mogelijk tegemoet proberen te komen aan elkaar mogelijkheden.

De dingen die moeten gebeuren per dag(deel) zijn bekend, maar kunnen dus ook af en toe veranderen als de omstandigheden daar om vragen (hoe vaak en hoe veel voer, uren weidegang, hoe laat in de wei, of uit de wei, samen of in tweetallen etc. wei/paddock uitmesten, vegen, water geven met tuinslang of jerrycans etc)

Hier is de totale verzorging dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid, hoewel je natuurlijk altijd hebt dat sommige mensen zich meer verantwoordelijk voelen dan anderen.

Bij een normale pensionstal zou ik wel graag willen weten wat ik kan verwachten, en zorgen voor voldoende water bij vorst vind ik dan wel noodzaak omdat je zelf misschien niet elke dag aanwezig kunt zijn. Tuurlijk kan er hulp gevraagd worden, maar dan moet er gezamenlijk vor gezorgd worden dat alle paarden water krijgen zodat niet 1 of 2 paarden waarvan de eigenaar niet komt overgeslagen worden ofzo...

Snap ook wel dat als paarden op de wei staan en gras hebben en daarnaast ruwvoer bij krijgen, dat de eigenaar niet meteen veel bijgeeft als het oude nog niet op is. Wel is belangrijk in de gaten te houden of ze nog wel eten van het oudere ruwvoer. Hier blijft ook regelmatig wat liggen, en daar eten ze dan ook niet meer van omdat het te kort is of te stoffig/zanderig, of gewoon niet lekker meer. Zou ik dan wachten tot ze dat ook op hebben, krijgen ze eigenlijk te weinig binnen. Dit soort dingen zou je dus eigenlijk gewoon moeten bespreken met de eigenaar.