zadelkast zo 'economisch' mogelijk inrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

zadelkast zo 'economisch' mogelijk inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:32

Ik vraag me af of economisch het goede woord is :+

Het probleem: mijn zadelkast puilt uit.. Ik kan mijn zadel er maar amper in krijgen, omdat ik aan de ene zijkant binnenin haakjes heb en aan de andere kant een beugel voor dekjes en dekens enzo. Dat hangt vol, en het is niet handig.. (had ik dat van te voren maar geweten) Onderin heb ik een grote la, en daarin heb ik ook vanalles liggen, van peesbeschermers tot wormspuiten, van een borstels tot medicijnen.. Aan de deur hangen de halsters die ik gebruik en een hoofdstel. Alles wat ik gebruik voor een paard en een pony moet ik kwijt in 1 kast. Ik heb echt niet overdreven veel spullen, heel veel dekjes, of dat soort dingen. Blijkbaar heb ik gewoon een veel te kleine kast..

Nu zie ik wel eens van die dingen voor in een zadelkast, waarvan ik me afvraag of het handig is.. (Kan alles wel gelijk kopen, maar helaas, het geld groeit me niet op de rug..) Bijvoorbeeld, een speciale capbeugel, waar je zo je cap op kan hangen, is dat nou handig? (kan hier zo geen plaatje van vinden) Een zadeldraagding, die je naast je kast kan zetten? Een opbergrekje met haakjes?: Afbeelding

Wat gebruiken jullie om de boel netjes op te bergen? Wat is nou echt dé tip?

Ik denk dat ik sowieso de kringloopwinkels maar eens bij langs moet voor nog een kast, al was het maar om daar de kleine dingen in de te doen die ik niet vaak gebruik, maar wel echt moet hebben.

suuzepuus

Re: zadelkast zo 'economisch' mogelijk inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:34

bij de blokker en xenos hebben ze ook erg handige rekjes en haakjes om je ruimte goed te benutten en is echt een stuk goedkoper dan die paarden winkels!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:36

ach ja, tuurlijk, had ik nog niet eens bij nagedacht! ik was vanavond zo gefrustreerd toen mijn zadel er niet meer in wou, dat ik gelijk in de ruitersportshops ben gaan snuffelen, maar blokker en xenos hebben idd veel leukere prijzen :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:40

Xenos zeker :D
En wat te denken van Leentje Bakker, Kwantum.
Ook bij de Ikea in de opruimhoek kan je wel eens tegen praktische dingen aanlopen, succes met inrichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:41

Of een keer goed opruimen en alles wat je niet regelmatig gebruikt thuis opbergen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:55

Wij hebben pas 2 kasten helemaal practisch ingericht en dat is als volgt:

Kast 1 (ruwweg 1 bij 1 bij 1 meter)
bodem achterin links
- twee boodschappenkratjes op elkaar met daarin dingen die we niet dagelijks nodig hebben maar wel op stal willen houden

bodem achterin rechts
- Ikea rekje (kastje van 45 bij 30 bij 30 of zo met 1 plankje erin) voor voedingssupplementen
- daarop een Ghanese mand ;) met allerlei flessen en zo (shampoo, antiklit etc)

tegen de achterkant zit een plank bevestigd over de hele breedte waarop nog allerlei dingen staan.

voorkant links
- zelfde Ikea rekje
- daarop een heel oud nachtkastje met 2 laden voor alle medicijnen

voorkant rechts
- voerton met supplementen

aan de wand links een rij grote spijkers voor bitten, etc.
Aan de deur een aantal grote haken voor alle longeerspullen

Kast 2 (70 cm breed, 1 m diep, 2 meter hoog)
- 2 zadelsteunen iets rechts van het midden
aan de wanden
- diverse hoofdstelhaken voor hoofdstellen etc
- een zwepengrip van de paardendrogist (kun je ook met slangklemmetjes doen)
- haken voor caps

verder
- een hoge gereedschapstrolley met diverse laden en bakken voor allerlei zooi
- emmer met dagelijkse poetsspullen , beenbeschermers en zo
- een boodschappenkrat voor reserve dingen
- en dan nog hoog diverse planken met daarop dekens, transportbeschermers en zo
- aan de deur diverse haken voor singels, en allerlei dingen die je zo ophangt.

Belangrijkste handigheidjes wat mij betreft:
- draadmandjes (Ikea)
- heel veel haken (ruitersportzaak maar ook oude kapstokhaken bij de kringloop bv ;) ) Een capdrager is leuk maar een gewone haak werkt ook prima
- zwepenklem
- veel doorzichtige kratten of bakken, en zorgen dat je het goed indeelt en dat ook zo houden :j

Ik zou je dekjes dus niet ophangen maar opstapelen, dat geeft ook wat manoevreerruimte.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:39

Kijk, daar heb ik wat aan!!

@ Tamary, ik heb mn paarden thuis staan, en alles is dus al thuis, en ook zeker uitgezocht! Ik heb een heel klein plekje in de schuur voor mijn spullen, en daar moet ik alles op kwijt. Lukt niet dus, en hier moppert mn vader nog wel eens over (ondanks dat de rest van de schuur en 2 andere mega schuren vol staan met oud ijzer, trekkers en andere rommel van hem :+ ), dus ik zal nu echt iets moeten bedenken zodat ik het gemakkelijker kwijt kan in de kast.

@ Lielle: Super, bedankt!! Vooral zo'n zwepenklem lijkt me erg handig! Nou, ik ga morgenmiddag maar even de kringloopwinkels langs op zoek naar een kast, en een avondje ikea plannen! (ik vrees dat ik mn ex niet zo ver krijg dat hij er nog net zo'n kast voor mij bij maakt :+ )

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:36

* Je zou je dekjes op kunnen stapelen op een plank helemaal bovenin je kast, ruimte van ongeveer 15 cm is vaak al genoeg om er een aantal op kwijt te kunnen.

*losse doorzichtige bakken/manden van de hema/xenos ed. kunnen kopen.
Eentje om al je medicijnen in te doen. eentje voor al je losse dingen als handschoenen, scharen etc. etc. kleintje voor je bandages?

Grote Box met peesbeschermers, poetskist e.d. onderin je kast.

*Zwepenklem aan je deur bevestigen. zo slingeren je zwepen niet rond in je kast, nemen ze heel weinig ruimte in!

*Gewone haken om halsters ed op te hangen kan ook aan de deur. Hang 1 haak aan de deur voor je favoriete of meest gebruikte halster, dan kun je daar in ieder geval altijd makkelijk bij!
Haak of hoofdstelsteun ernaast voor je hoofdstel.

* in ieder geval 1 stang of steun om je zadel op te hangen.

Succes ermee!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:44

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:54

tjeee wat een puihoop kan het inderdaad af en toe in d kastjes zijn,,haha, voordeel bij ons is dat er boven in de kast een ruimte is waar ik mn chabrakjes leg, en me cap, in de grote kast staat mn poestkist, hangt mn zadel, me 2 paar laarzen liggen er, hoofdstel hangt er, longeeerlijn en nog meer troep:P t past allemaal, beetje jamme dat ik alleen 3x moet lope voordat k alles heb hahah

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:31

ga eens langs bij een winkel met camping spullen. die zijnn veel foedkoper dan die van de ruitershop! ook zo'n opklapbaar kruje ed zijn daar te koop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:32

deze kost 15 euro, dat ga je niet veel goedkoper vinden in die kwaliteit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:51

Lielle schreef:
deze kost 15 euro, dat ga je niet veel goedkoper vinden in die kwaliteit.

:j als het bestemd is voor ruiters is het meteen de helft duurder, ook al is het precies hetzelfde product.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:57

Dat weet ik, maar ik denk toch echt dat het hiervoor niet opgaat. Ik kom regelmatig in kampeerwinkels en het krukje zoals ik hierboven aanhaal heb ik nog nooit gezien. Ik zeg dus ook wel specifiek in die kwaliteit, dus met een hand op te vouwen en uit te klappen en van degelijk materiaal. Prijs viel me alleszins mee, had het veel duurder verwacht. Maar als je een goedkoper voorbeeld kunt laten zien, laat ik me graag overtuigen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:59

nja euh 12.95.... is niet veel goedkoper dus maar toch...
kwaliteit is niet te zien op een foto maar geloof me. die van 12.95 zijn ook echt wel goed (tot 150 kilo denk ik)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:00

heb je daar een link of foto van? die 2 euro vind ik overigens idd niet echt gigantisch, maar feit is dat het wel goedkoper is.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:06

Ik heb ooit eens bij Blokker een grote plasic bak gekocht met een la erin. Echt hartstikke handig. Je kunt er van alles in kwijt en je kunt er nog wat opzetten ook.
Het nadeel van stapelbakken vind ik altijd, dat wat ik nodig heb meestal in de onderste bak zit :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:54

Kan je niet een plastiek bak met deksel bovenop op je kast zetten, met spulletjes die je zelden nodig hebt?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:20

Stapelbaar bakjes ed zijn eigenlijk de meest efficiente manier om een kastje in te delen. Maak gebruik van de deur door daar hoofdstellen ed aan te hangen. Blokker heeft mooie haakjes van 50 ct per stuk. Kijk ook goed als je ruimte beperkt is wat je echt op stal moet hebben.
Wij zelf hebben 4 kasten, omdat we 4 paarden hebben staan en zijn als volgt ingedeeld.

Kast 1 heeft geen zadelsteun of ophanghaken. Daar liggen alle dekens, schabrakken in die niet veel worden gebruikt.

Kast 2 is de kast voor mijn paarden. Aan de deur 3 hoofdstellen en 1 hulpteugel, aan de zadelsteun hangt mijn cap. Op de grond staat een bakje met weinig gebruikte beenbeschermers en reservemateriaal. 4 flexibele emmers met wat losse spulletjes.

Kast 3 is van mijn vriend. Ook zijn hoofdstellen hangen aan de deur. Reservemateriaal in bakjes op de bodem. Cap hangt aan de zadelsteun.

Kast 4 is de medicijn en schoonmaak kast.

Voor de stal hangen de veel gebruikte dekens en schabrakken. Evenals de halsters en touwen. Mijn paard heeft 2 voerbakken in zijn stal. In 1 voerbak staat de poetskist en de anti-klit.

Zadel hangen ivm risico op diefstal thuis.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:36

Je hebt ook zo'n opstapkrukje waar je binnenin je poetspullen etc. kan doen. Heel handig zijn die, vooral als je boven in je kast iets moet hebben en je niet zo groot bent ;)
Misschien zo'n plastic soort klein kastje kopen met laden zodat je daar losse dingen in kwijt kan, zoals peesjes, beschermers etc.

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:10

Het rekje van de foto uit de beginpost heb ik ook in mijn zadelkast hangen. Het is wel ideaal! Heb er mijn hoofdstellen en halsters aanhangen en in het mandje zitten allerlei spullen zoals bv zadelvet :) Dus het rekje vind ik wel een aanrader :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:14

Wij hebben in onze zadelkamer 100en van zulke rekjes, mandjes, klemmen, haakjes en noem maar op hangen, ideaal! Onze zadelkamer was echt een troep nu ben ik laatst 4uur bezig geweest hem op te ruimen, op praktische wijze, en nu is hy perfect opgeruimd, en alles is zo te pakken. :) Echt fyn die dingen!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:54

Ik lees het al, ik moet in ieder geval even een keer flink shoppen! ;) Gelukkig hou ik daar van :D

Heb nog geen tijd gehad om naar de kringloopwinkels hier in de buurt te gaan, dat word volgende week, maar heb in ieder geval genoeg ideeen om er iets moois van te maken! Bedankt allemaal! :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:41

Ik heb een geweldige kastindeling met allemaal bakjes en rekjes :')
Ik heb ook veeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel spullen :=
Ik zal morgen als ik er aan denk een foto maken van mijn kast :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:01

Waar kopen jullie die rekjes (1e post)? Ik ben nog op zoek naar efficiente manieren om spullen op te bergen. Ik heb ook al eens gezien dat iemand een soort houten rekje had met 4 bakjes om allerlei koekjes enz in te leggen, heel handig! Maar waar koop je het.. hmm.