paard en pony in 1 stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard en pony in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:35

Ik heb een oude stal waar 2 muren in zitten, 1 muur hebben wel al voor de helft weggehaald waardoor er 1 grote paardenstal is ontstaan en nog een pony stal. Nu wil ik alle muren eruit zodat ik een stal van ongeveer 5,5 x 7,5 krijg en daar wil ik mijn paard samen met de shetlander in hebben. Ik heb niet de mogelijkheid ze 24 per dag op de wei te hebben, in de winter ook alleen maar de paddock, dus ze staan ook veel op stal en nu wil ik ze op stal ook samen hebben.

1 probleem, het voer.

Ik ben bang er dat amok komt met voeren, mijn paard is de baas, nog wel...., want de shet is een hengstje van 1,5. Nu kan ik op 2 plekken uit elkaar hooi leggen, maar mijn paard gaat heen en weer lopen, weet ik nu al.

A: krijgt de shet niet te veel als hij bij zoveel hooi kan, want ik moet mijn paard nl behoorlijk veel voeren (altijd honger en vrij snel schraal)

B: ontstaat er niet op eens een probleem dat 1 van 2en niet meer mag eten.

Ik wil 2 automatische drinkbakken ver uit elkaar hebben zodat er altijd 1 kan drinken.

Wie heeft ervaring in 2 paarden in 1 stal.

Hoe zal ik het hooiprobleem oplossen, een grote hooiruif in het midden zodat ze beiden altijd van elke kant er bij kan? Maar dan weer die shet, eet die zich niet kapot??

Mijn paard heeft nat hooi nodig, gaat dat wel in een hooiruif??

In de zomer, voor en najaar, staat ze wel op de wei en een behoorlijke rijke wei, dus dan moet ik zeker met de shet oppassen als ik nog hooi bij voer...

Wie heeft er goede suggesties??

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:39

wij hadden ook eens het leuke idee om een grote stal (5,5 bij 3,5) 2 paarden (veulens/jaarlingen/twenters etc) bij elkaar in te doen.

nou wat een ramp... er was altijd 1 het slachtoffer die flink gemept en in de hoek gedreven werd door de ander..

we hebben het verschillende keren geprobeerd met verschillende paarden en combinaties, maar telkens hetzelfde probleem :=

schijnt dat 2 paarden in 1 hok zowieso niet zo'n goed idee is, je kan beter meerdere in 1 hok dan schijnt het(natuurlijk dan wel een grotere ruimte hebben).

(overigens de paarden die we bij elkaar in hadden stonden ook gewoon probleemloos bij elkaar in de weide, dan was er niks aan de hand, ook aan de hand van de 'rangorde' de paarden in de stal doen hielp niet, dan kon soms de onderste in rang in het land, op stal ineens de baas zijn....)

ik zou dan zelf in jou geval denk ik eerder toch een schotje ertussen plaatsen, apart hokje voor de shet en aparte voor je paard, eventueel gewoon boven open zodat ze wel gewoon contact kunnen hebben maar wel beide hun eigen 'veilige' plekje hebben :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:44

ik heb geen ervaring met twee in 1 stal. Denk dat mijn paard er geen kandidaat voor zou zijn. Misschien kun je voor je paard een hoge ruif/net ophangen waar de pony niet bij kan. Als je voordroog voert inplaats van hooi hoeft het niet meer nat (heb ik uit ervaring ondervonden)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:44

Ik heb 3 pony's die samen 1 inloop stal delen(een draver ,een fjord en een mini).
Ze krijgen non stop voordroog, dus ook de mini!
Ik heb het vrijdag nog aan de dierensarts gevraagd,kon volgens hem geen kwaad,de pony's waren niet te dik!
Ik denk dus dat het voor je shet geen kwaad kan als hij veel hooi krijgt.
Met het formaat stal wat jij beschrijft moet het volgens mij goed kunnen.
Ik zou geen ruif midden in de stal zetten,maar 2 aan de muur,aan weerskanten van de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:49

Colunder, het is geen inloop stal, dus ze kunnen niet er uit.

Ik ben dus ook bang dat het niet goed gaat en ik ben er natuurlijk niet altijd bij, buiten staan ze altijd samen en idd klieren doen ze zeker wel met elkaar, maar buiten is meer ruimte.

Tja ik denk dan weer gezellig voor ze, maar misschien ook wel niet..., overigens staat mijn paard altijd bij het muurtje zodat hij de shet ziet, kan nl niet een moment zonder zijn kind... :+ meneer de opoe. Het muurtje is voor hem halverwege halshoogte, dus als hij er over reikt, dan kan hij in de rug bijten :D van de shet. Sociaal contact hebben ze dus wel.
Misschien idd wel te voorbarig. Is de schuur gewoon te klein er voor. ;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:10

mijn vorige shet heeft een tijd bij een b pony in de stal gestaan.
hij had een blessure, en de b pony was erg oud en braaf.
ging altijd goed.
maar ja, ook qua voer hadden ze hetzelfde nodig dus dat is wel weer anders dan bij jou.

ik weet wel van een geit, die bij een paard in de stal stond, ging goed, totdat de geit zich letterlijk kapot heeft gegeten in krachtvoer..

naast de mogelijke ruzies die kunnen ontstaan moet je ook rekening houden met een shet die op de achterbenen kan staan en zo dus bij het krachtvoer van het paard kan.
hooi moet vind ik best uit 1 ruif kunnen, paarden op de groep in het land eten toch ook naast elkaar uit 1 hooinet oid?
als het onbeperkt is heeft de shet altijd wel kans om mee te eten, en zo gaat je paard niet steeds heen en weer rennen.
waterbak, 1 lijkt me genoeg hoor, ze staan er niet de hele tijd bij ofzo he.

het gebeurd meer hoor, mensen die een pony bij een paard inzetten, dus het is niet persé onmogelijk.

mik2987

Re: paard en pony in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:50

tja het zal toch de eerste paar dagen aankijken zijn. het kan goed gaan maar ook niet... ik heb op een manege stage gelopen waar alle pony's van a'tjes tot de d-pony's bij elkaar stonden dus ook 2 in een stal. je moet natuurlijk wel kijken of het klikt maar verder nooit problemen gehad.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:52

oja en met het voeren van krachtvoer zetten ze er daar 1tje vast aan een halster.
meestal liet degene die dan los stond die andere wel met rust.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:57

Ik heb mijn paard en shet al zo'n 4 jaar samen in de stal. Maar wel met een plankje er tussen en een gedeelde ruif. waar ze samen uit eten. Toen ik ze nog bij elkaar had joeg het grote paard steeds de shet weg. Ze hebben beide een aparte ingang in de inloopstal. De shet eet gewoon mee met het hooi. Niet te vers, maar we voldoende voor beide.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:59

Wij haddden vroeger op de manege twee pony's in een "ruime" paardenstal staan. En dat ging wel goed, hoe ze het deden met voeren weet ik eigenlijk niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:20

Ik heb een paard en een Shetje bij elkaar in een stal van 5 x 3 meter. Echter, zij hebben wel een uitloop naar buiten van ruim 50 m². Heb dag en nacht de deur open zodat ze lekker heen en weer kunnen lopen en dat de pony ook nog wat ziet.. deuren zijn wat te hoog voor haar. :D

Voeren was voor mij ook een aandachtspunt, Shet is hoefbevangen geweest dus mag niet te rijk voer hebben.
Mijn paard krijgt ook nat hooi. Heb eerst wel hooi gevoerd in een net, pony mocht de restjes opeten. Maar vond het zelf niet echt praktisch. Mijn merrie zat zo ruw aan dat net te trekken om er plukjes uit te krijgen, dat ik het maar weer gewoon op de grond heb gegooid.
Ik verdeel de portie altijd in 3 kleinere bultjes. Het voordeel hiervan is dat er altijd één bultje 'onbemand' is.

Nat hooi in een ruif is naar mijn idee geen probleem.

Krachtvoer was bij mij een probleem... pony at eerst keurig d'r eigen muesli op en begon dan aan de portie van mijn paard. Heb nu een voerbak opgehangen waar de pony niet bij kan, brengt een stuk meer rust met zich mee.

Onderlinge concurrentie zul je altijd wel enigszins houden.

Je zou het eens uit moeten proberen (mits de mogelijkheid er is om de situatie terug te draaien). Je merkt gauw genoeg of het werkt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:26

ik heb ook een paard en pony samen. ze hebben wel allebei hun eigen stal maar die staan 24/7 open en grenzen aan de paddock. ze krijgen allebei in hun eigen stal te eten en ze hebben allebei een voer en waterbak op eigen hoogte. ze slapen vaak samen in 1 stal! dat vind ik echt super leuk! bij mij gaat het prima!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:27

wij hebben een deurtje doormidden gezaagd voor als de stallen wel dicht moeten (als ik ga rijden enzo) zo kan de kleine ook nog wat zien!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:28

Op de manege zetten ze bij het voeren de paarden even aan een halster + touw vast zodat hij niet bij de ander voer kan smokkelen.. misschien een ideetje?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:33

Ik vind twee paarden in één stal maar een eng idee. Als ze ruzie krijgen kan degene die het onderspit moet delven niet wegkomen. In een inloopstal of de wei kan dat wel. Ik zou er in dit geval voor kiezen om er twee aparte stallen van te maken waarbij ze wel contact met elkaar kunnen maken (dus bijvoorbeeld tralies ertussen).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:35

Mijn shet en fjord stonden ook samen. Ging altijd erg goed.
Maar die stonden dan ook al 14 jaar samen.
Maar ook met andere paarden waar ze klik mee hadden was het geen probleem ze samen te zetten.
Het voeren deden we los. De fjord kreeg in een hoge voerbak zijn eten zodat de shet er niet bij kon. Hooi ging gewoon gezamelijk. Ik legde altijd 2 hopen neer, maar de mannen aten altijd samen van 1 hoop.
Het zal even een kwestie van proberen zijn.
Hoe reageren ze op elkaar als ze samen in een kleine omgeving staan?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:35

als ze ruzie krijgen ismij shet toch echt de pineut. kwpn en een shetje van 80 cm....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:07

Je hebt nu twee stallen naast elkaar ik begrijp dat zij met de hoofden bij elkaar kunnen. Ik zou dat dan zo laten. Kunnen zij kontakt hebben met elkaar en heeft ieder zijn eigen voer.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:04

Mijn jaarling staat met nog een andere jaarling op een grote stal (4x7 ongeveer).
In mijn profiel staan er ook foto's van, waarop je kan zien hoe het hekwerk is. Dankzij dit hekwerk, kunnen ze beiden eten zonder ruzie te maken.

We hebben 1 waterbakje, en dat gaat gewoon goed.

Ziggy's stalgenoot is een merrie, met een écht merrie karakter, en Ziggy is een mietje (lees ruin, allemansvriend). Dus er word wel eens op elkaar gemopperd door ze, maar echt grote ruzies zijn er niet geweest.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:14

IK heb een paar jaar een C en een D pony samen in 1 grote stal gehad. Ging prima. Tijdens het voeren zette ik ze altijd vast, zodat de C pony, die al oud was en niet zo snel at, ook genoeg binnen kreeg.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:03

Mijn merrie staat samen met een andere merrie in een stal met een kleine uitloop.
Ze hebben op 2 plekken hooi te eten, maar eigenlijk staan ze altijd samen zij aan zij te eten.
In het begin was er natuurlijk wel wat strijd wie de baas was, maar toen dat eenmaal over was, ging en gaat het nog steeds prima.
Ik vind het heerlijk dat ze altijd een ander hebben om sociaal mee te zijn en zij vinden het zelf ook zeer prettig.
Toen de ene nog bijvoer kreeg, hielden we ze in de gaten bij het eten, maar degene die het bijvoer kreeg, zorgde er ook wel voor dat de ander er niet bij kon komen.
Ik ben er een zeer grote voorstander van!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:05

Mijn buurman had een friese merrie en een shetlander ook samen in 1 stal :j
Hij had dan een klein stukje ''stal'' gemaakt voor de shet, zodat zij rustig kon eten en drinken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Dus een stal in een stal?

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Mijn jaarling heeft samen met een ander gestaan en heeft daar flink wat te verduren gekregen.. waarschijnlijk om het eten wat we nooit hebben zien aankomen aangezien ze elkaar geen vlieg kwaad deden. Ik ben er dus geen voorstander van !

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:09

Ja zoiets ja :j
met een deurtje met een boven en onderkant die allebei dichtkunnen..
het bovenste deel was altijd dicht en het onderste altijd open! zodat de shet dus een schuilhokje had :j