Graag advies over bodemverharding voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Graag advies over bodemverharding voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:12

Misschien kunnen jullie mij tips geven over het volgende. Mijn paarden staan alle dagen van het jaar 24 uur per dag buiten. In de winter mogen ze 1 weiland kapot lopen. Ze beschikken over een stal met 4 boxen waar ze in en uit kunnen lopen. Voor die stal ik heb ik een soort pleintje met wat bomen. De bodem bestaat uit zand. Op dit pleintje staan ze erg vaak; in de winter lekker dicht bij de stal (en het voer) en in de zomer omdat het er koeler is en je zo lekker in het zand kan rollen. Omdat de paarden er vaak staan ‘verdicht’ de bodem telkens. Het gevolg daarvan is dat tijdens natte periodes (en die hebben we zat hier) dat plein in grote modderpoel wordt. Ik kom er met mijn kruiwagen met mest gewoon niet doorheen! Tot op heden laat ik de loonwerker 1x per twee jaar de bovenste laag zand afgraven en nieuw zand erop aanbrengen. Ook legt hij het geheel ‘op 1 oor’ zodat er maximaal afgewaterd wordt. Dit is niet een superoplossing; weliswaar zijn we even van het water verlost maar zo’n nieuwe laag is erg mul en het is toch vrij snel weer ondoordringbaar. Wat zou nou een oplossing voor dit probleem zijn? Drainage mag niet want het is natuurgebied. Bestraten is te duur en lastig gezien de bomen op het pleintje. Uit ervaring weet ik dat die matten die je in de grond kunt doen ook niet een echte oplossing zijn. Mijn loonwerker komt met het volgende idee: weer afgraven, dikke laag puin erop, een laagje kiezels en goed laten afwateren naar de zijkant. Ik kan een ander stukje terrein als ‘ rolplek’ inrichten maar zit met die kiezels/puin. Dat gaat, zeker in het begin als de boel nog niet goed aangestampt is, in de hoeven zitten met alle gevolgen van dien. Wie heeft er een mening, een soortgelijke ervaring of andere ideeën?

Sonja_vR

Re: Graag advies over bodemverharding voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:10

je zou kunnen kijken of het materiaal voor de paddock van de hit actief stal iets is ?
www.aktiefstal.nl (dacht ik)
hier kun je een simpele drainage onder plaatsen (grind/puin met grof zand en worteldoek , laagje grof zand , de roosters en dan goed top zand ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:36

Als het natuurgebied is mag je er waarschijnlijk ook geen puin storten.
Zoals je nu doet met zand is eigenlijk wel de beste methode, alhoewel duurder en arbeidsintensief.
Bestraten is een eenmalige uitgave, maar dan ben je wel meteen overal vanaf (mits goed afgewaterd en niet kapotgereden door zwaar materiaal.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:02

Onze vorige weide was ook erg vochtig en dit was mijn oplossing :
1. Voor de stal een terras van 4 x 5 meter verhard met straatklinkers, 2e hands van de gemeente
gekregen.
2. een deel van de weide gedraineerd door gaten in de grond te boren, diameter 10 cm, diepte 1,2 meter.
Vullen met kiezel tot 20 cm onder het oppervlakte en dan verder met zand en gras zaaien.
We hebben zo +/- 50 m² gedaan met gaten om de 2 meter. Wij hebben het met een handboor gedaan
maar misschien kan de loonwerker het machinaal.
Werkt goed tenzij het grondwaterniveau binnen die 1.2 meter ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:07

@marc: hoelang heb je er hierna nog gestaan?? Want ik denk dat die gaten door de regen erg snel met aarde dicht gaan lopen en dus niet meer werken.

Mijn ervaring met het zand hier in de paddock is dat de eerste 10/15 cm dichtgeslibt is en dat het daar onder haast gewoon droog is. Regelmatig open laten trekken geeft dus de beste oplossing.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:12

als de gaten gevuld zijn met kiezel en enkel de top met zand, lukt dit heel goed. Dit is ons ook aangeraden omdat we met klei grond zitten, de diameter van de gaten moest wel groter zijn, en ze moesten geboord worden tot we de kleilaag voorbij waren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:16

Maar de kracht van die gaten is dat er lucht tussen de kiezels zit. Omdat hier in het begin idd het water tussendoor wegsijpeld zal het best wel werken. Maar het water neemt ook het zand en aarde mee en dus zal na verloop van tijd de lucht zijn vervangen door zand/aarde en werkt het systeem dus niet meer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:28

Sonja_vR schreef:
je zou kunnen kijken of het materiaal voor de paddock van de hit actief stal iets is ?
http://www.aktiefstal.nl (dacht ik)
hier kun je een simpele drainage onder plaatsen (grind/puin met grof zand en worteldoek , laagje grof zand , de roosters en dan goed top zand ?

Hoi Sonja, dat zijn de matten die ik bedoelde. Ik weet van een manege hier in de buurt dat het het eerste jaar er super uitzag maar vervolgens slibte dat weer dicht....

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:30

DubbelDun schreef:
Maar de kracht van die gaten is dat er lucht tussen de kiezels zit. Omdat hier in het begin idd het water tussendoor wegsijpeld zal het best wel werken. Maar het water neemt ook het zand en aarde mee en dus zal na verloop van tijd de lucht zijn vervangen door zand/aarde en werkt het systeem dus niet meer.

je legt toch gewoon zo'n stukje doek tussen het zand en de kiezels die waterdoorlaat en zand tegenhoud...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:32

DubbelDun schreef:
Als het natuurgebied is mag je er waarschijnlijk ook geen puin storten.
Zoals je nu doet met zand is eigenlijk wel de beste methode, alhoewel duurder en arbeidsintensief.
Bestraten is een eenmalige uitgave, maar dan ben je wel meteen overal vanaf (mits goed afgewaterd en niet kapotgereden door zwaar materiaal.

Hi,
Ik kom jou ook overal tegen *D Puin mag naar de letter van de wet ook niet maar ik mocht het pad dat naar mijn wei loopt (door het bos) wel met puin verharden. Niet officieel hoor! Dus ik gok er een beetje op dat ze met m'n pleintje ook niet zo moeilijk doen.... Bestraten is financieel geen optie. Ben het met je eens dat dat wel de meest ultieme oplossing is maar het moet er echt profi ingelegd worden want er rijdt inderdaad het nodige materieel overheen. Zou een flinke laag puin met daarop kiezels problematisch zijn?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:34

MarcR schreef:
1. Voor de stal een terras van 4 x 5 meter verhard met straatklinkers, 2e hands van de gemeente
gekregen.
2. een deel van de weide gedraineerd door gaten in de grond te boren, diameter 10 cm, diepte 1,2 meter.
Vullen met kiezel tot 20 cm onder het oppervlakte en dan verder met zand en gras zaaien.
We hebben zo +/- 50 m² gedaan met gaten om de 2 meter. Wij hebben het met een handboor gedaan

Ja, zoiets heb ik zelf als eens op een pad geprobeerd en dat werkt ongeveer een half jaartje. Daarna wordt de bovenlaag weer hard en laat niets meer door. Dubbeldun heeft gelijk.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:40

Op een stukje land bij mij in de buurt laat de eigenaar aan het begin van ieder winterseizoen een berg snippers (gehakselde takken enzo) storten. Daar staan de paarden dan heerlijk droog op.
Die snippers komen volgens mij zelfs van de gemeente en zijn van de knotwilgen langs de weg. Daar knabbelen ze in het begin ook wat van, maar na een paar weken niet meer. Het is ook nog een lekker isolerende laag, waar ze eventueel op kunnen liggen. Ik vind het echt een ideale oplossing voor het anders zo drassige weiland (ook kleigrond hier).

En het is een natuurlijk materiaal dus na verloop van tijd vergaan de snippers. Dus je zal er ook geen probleem mee krijgen ivm het natuurgebied.

Je zou eens kunnen informeren bij je gemeente of bijvoorbeeld een loonwerker in de buurt of ze snippers willen storten?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:45

Ik vraag me af of dat niet gaat rotten want het water blijft er dan onder staan, of zie ik dat verkeerd

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:49

Omdat het zand niet verstopt raakt met vanalles (poep, modder, ...) blijft dat ook gewoon water doorlaten. De poep wordt overigens wel van de snippers gehaald, dus iets aan poepscheppen moet je wel doen. Maar dat lijkt me geen punt, je komt toch al om je stallen te mesten, dan pik je die drollen gewoon mee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:50

Is het nodig om precies over dat pleintje te rijden met het zware materieel?

Anders zou bestraten met stoeptegels in opsluitbanden/bielzen ook al heel erg veel kunnen schelen. Stoeptegels kun je vaak wel ergens gratis ophalen of heel goedkoop krijgen (wij hebben nu ook nog een flink aantal m2 op stapels liggen) net als grindtegels.
Verder zou je ook kunnen ophogen met daaronder drainage die afloopt naar een lage kant (ligt nu toch al op 1 oor), dus dan draineer je niet je bodem, maar je draineert je opgehoogde stukje (veel buizen dicht op elkaar is dan wel handig vanwege geringe diepte). Als je voor dat stukje dan die gras/paddockroosters gebruikt, kunnen ze er niet door graven en als je voor het ophogen (onder en boven de roosters)drainagezand gebruikt zakt het water makkelijker weg tussen de roosters. Als het om een kleine oppervlak gaat kun je altijd de roosters weer een keertje weghalen als het niet goed meer werkt en dan na het loshalen/verschonen van het zand, weer terugleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:58

-Takken/snippers zou ik niet doen. Die heb ik ook in de paddock gehad en dat gaat 1 a 2 jaar goed. Daarna gaat het rotten en vormt het een keiharde ondoorlatende koek, óf je moet die laag jaarlijks laten afgraven/afvoeren en opnieuw een laag er op.

-Stenen zijn vaak gratis via een bestratingsfirma te krijgen. Ze halen ze vaak uit tuinen/opritten die opnieuw 'bekleed' gaan worden en moeten ze anders -niet gratis- zelf afvoeren.
Als je een 'zwart' mannetje kunt vinden om ze te leggen zou dat ook kosten schelen.

-Stelconplaten omgekeerd neerleggen is ook nog een optie. Omgekeerd omdat je dan geen kans op uitglijden hebt op de ijzeren profielen en door de ontstane kieren er ook nog water wegloopt.
2e hands kun je die vaak ook goedkoop krijgen. Het leggen is wel duurder; vergt een gladde ondergrond en zwaar materieel.

-Puin kun je 'riskeren'. Goed afwaterend laten leggen, want het slaat ook snel dicht.

-Beton storten misschien nog een optie ??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:19

Het is nodig dat de ondergrond tegen landbouwvoertuigen kan want via het pleintje kom je bij de weilanden.... Beton storten geeft problemen met de ambtenaren want ik krijg nog een aanschrijving over een betonnen plaat onder mijn opvoelbox (nb plaatje van 2 bij 1,5). Bestaten zal wel op dezelfde problemen neerkomen... Puin lijkt mij op zich een prima oplossing maar heeft iemand ervaring met de manier hoe paarden daarover lopen? Geeft het geen problemen zoals hoefzweren, zoolkneuzingen etc? Daar ben ik nou juist zo bang voor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:28

Puin heb je in diverse groftes, hoe groter hoe meer lucht en dus betere afwatering, hoe kleiner hoe minder last paarden er van hebben maar hoe sneller het dichtslaat.
Als je erg grof puin hebt zou je misschien een toplaag van rond grind erop kunnen gooien (dus geen split, maar echte kiezels).
Die heb je ook in duiverse afmetingen.

Als een paard dunne zolen heeft zal hij sowieso op ongelijke harde grond minder prettig lopen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:20

Dan kies ik toch voor afgraven, een laag grof puin en afdekken met grind. Het zal alleen de eerste weken rot lopen zijn. Ik verwacht dat ze na een poosje de bodem wel aangestampt hebben. Ik denk trouwens dat dat puin een ondoordringbare laag gaat vormen en dat het water, als de puinlaag goed gelegd wordt, er vanaf stroomt. Het zou de bedoeling zijn om voor het aflopende water een soort opvangdel te graven waar het vervolgens de grond in kan lopen. Nou maar hopen dat het gauw lente wordt en we aan de slag kunnen! Tot die tijd zijn alle ideeen welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:04

wuswa schreef:
opvangdel
Dat woord kende ik nog niet :D
Overigens heb ik ook een put van 1,5/2 m3 met een koeienrooster erop waar het regenwater in loopt als er echt een hoosbui komt.
Sinds onze oprit bestraat is loopt nl al het regenwater mijn paddock in ;(
Foutje van de heren stratenmakers 8-)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:46

wuswa schreef:
MarcR schreef:
gekregen.

Ja, zoiets heb ik zelf als eens op een pad geprobeerd en dat werkt ongeveer een half jaartje. Daarna wordt de bovenlaag weer hard en laat niets meer door. Dubbeldun heeft gelijk.

Bij een pad kan je beter zorgen dat het water naar de zijkanten kan weglopen.

Wij hebben nog twee jaar op de vorige weide gestaan en het werkte prima.
Ik heb hetzelfde systeem ook 5 jaar geleden toegepast in onze tuin en ook daar het werkt het nog steeds prima.
Als je er doek tussen legt zal het nog beter gaan, bedankt voor de tip als ik het nogmaals doe zal ik eraan denken.
Door de gaten te boren zorg je dat eventuele harde lagen die geen water doorlaten worden geperforeerd en zo kan het water beter weg.
Onze dierenarts en hoefsmid vonden beiden het stuk met klinker zeer goed omdat ons paard dan regelmatig op een harde ondergrond liep en zo zijn hoefmechanisme trainde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:33

MarcR schreef:
Als je er doek tussen legt zal het nog beter gaan, ..
Maar als je gaten boort van 6 cm diam leg je er toch geen doek in ??

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:39

DubbelDun schreef:
MarcR schreef:
Als je er doek tussen legt zal het nog beter gaan, ..
Maar als je gaten boort van 6 cm diam leg je er toch geen doek in ??

bij ons was de diameter groter dan 6 cm, dus dit ging wel goed en het systeem werkt nog altijd, terwijl het hier anders altijd onder water staat, nu niet meer...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 16:34

Bedankt voor de tips weer. Ik ga met de loonwerker overleggen. Ik zit hier op zandgrond en weet dat als je zo'n halve meter graaft, de grond kurkdroog is.