Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sonja_vR schreef:je zou kunnen kijken of het materiaal voor de paddock van de hit actief stal iets is ?
http://www.aktiefstal.nl (dacht ik)
hier kun je een simpele drainage onder plaatsen (grind/puin met grof zand en worteldoek , laagje grof zand , de roosters en dan goed top zand ?
DubbelDun schreef:Maar de kracht van die gaten is dat er lucht tussen de kiezels zit. Omdat hier in het begin idd het water tussendoor wegsijpeld zal het best wel werken. Maar het water neemt ook het zand en aarde mee en dus zal na verloop van tijd de lucht zijn vervangen door zand/aarde en werkt het systeem dus niet meer.
DubbelDun schreef:Als het natuurgebied is mag je er waarschijnlijk ook geen puin storten.
Zoals je nu doet met zand is eigenlijk wel de beste methode, alhoewel duurder en arbeidsintensief.
Bestraten is een eenmalige uitgave, maar dan ben je wel meteen overal vanaf (mits goed afgewaterd en niet kapotgereden door zwaar materiaal.
Puin mag naar de letter van de wet ook niet maar ik mocht het pad dat naar mijn wei loopt (door het bos) wel met puin verharden. Niet officieel hoor! Dus ik gok er een beetje op dat ze met m'n pleintje ook niet zo moeilijk doen.... Bestraten is financieel geen optie. Ben het met je eens dat dat wel de meest ultieme oplossing is maar het moet er echt profi ingelegd worden want er rijdt inderdaad het nodige materieel overheen. Zou een flinke laag puin met daarop kiezels problematisch zijn? MarcR schreef:Onze vorige weide was ook erg vochtig en dit was mijn oplossing :
1. Voor de stal een terras van 4 x 5 meter verhard met straatklinkers, 2e hands van de gemeente
gekregen.
2. een deel van de weide gedraineerd door gaten in de grond te boren, diameter 10 cm, diepte 1,2 meter.
Vullen met kiezel tot 20 cm onder het oppervlakte en dan verder met zand en gras zaaien.
We hebben zo +/- 50 m² gedaan met gaten om de 2 meter. Wij hebben het met een handboor gedaan
maar misschien kan de loonwerker het machinaal.
Werkt goed tenzij het grondwaterniveau binnen die 1.2 meter ligt.
wuswa schreef:MarcR schreef:Onze vorige weide was ook erg vochtig en dit was mijn oplossing :
1. Voor de stal een terras van 4 x 5 meter verhard met straatklinkers, 2e hands van de gemeente
gekregen.
2. een deel van de weide gedraineerd door gaten in de grond te boren, diameter 10 cm, diepte 1,2 meter.
Vullen met kiezel tot 20 cm onder het oppervlakte en dan verder met zand en gras zaaien.
We hebben zo +/- 50 m² gedaan met gaten om de 2 meter. Wij hebben het met een handboor gedaan
maar misschien kan de loonwerker het machinaal.
Werkt goed tenzij het grondwaterniveau binnen die 1.2 meter ligt.
Ja, zoiets heb ik zelf als eens op een pad geprobeerd en dat werkt ongeveer een half jaartje. Daarna wordt de bovenlaag weer hard en laat niets meer door. Dubbeldun heeft gelijk.
DubbelDun schreef:MarcR schreef:Maar als je gaten boort van 6 cm diam leg je er toch geen doek in ??Als je er doek tussen legt zal het nog beter gaan, ..