Bemesting weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

Bemesting weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 17:38

Hallo, ik ben hier nog maar pas nieuw op Bokt.nl maar zit al met een vraagje voor binnenkort.
Ik heb sinds vorig jaar terug een nieuwe weide gehuurd maar wat zijn de exacte / juiste maanden van
het jaar wanneer men moet bemesten ? En wanneer ongeveer moet men de weide spuiten tegen het onkruid.
Hoeveel zijn de prijzen hiervoor per 1000 vierkante meter ?

wouterpaard

Re: Bemesting weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:42

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:45

op de meeste gronden in nederland mag drijfmest uitgereden worden van 1 februari tot 1 september.
weiland spuiten tegen onkruid is vaak afhankelijk van het soort onkruid waar je tegen spuit, welk middel je gebruikt. vraag een loonwerker maar eens voor informatie, die kunnen je veel vertellen. ook wat prijzen betreft.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:10

Hoeveel je moet bemesten, met welke mest en in welke maand is o.a. afhankelijk van grondsoort, grassoort en hoe je het weiland wilt gebruiken.
Wat spuiten betreft: tegen welke onkruiden? En hoeveel onkruid? De prijs is afhankelijk van soort middel maar wisselt ook per loonwerker; zelf mag je niet spuiten of je moet een spuitlicentie hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:31

ik spuit wel zelf, maar ik heb dan zo`n ghostbuster achtige spuit op mn rug. Dat mag toch wel? Ik behandel dan alleen de plekken waar al onkruid staat

bemesten doe ik met NPK meen ik , vraag meestal in de zaak na waar ik dat allemaal haal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:00

beste is als je bodemonderzoek laat doen, dan krijg je daar een gericht bemestingsadvies bij.
dan nemen ze op 4-5 plekken in de weide een bodemmonster en onderzoeken dat
kosten zijn niet zo hoog, ongeveer 40 euro.
dan weet je precies waarmee je moet bemesten.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:55

Ik vind het belangrijk de paardenweide niet te extreem te bemesten. Heb meer controle als het gras wat 'armer' is. Dan kan ik nog naar behoefte bijvoeren.
Je moet immers oppassen (vooral bij de gevoeliger rassen) voor hoefbevangenheid, omdat ze teveel binnen krijgen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:35

silinka schreef:
Ik vind het belangrijk de paardenweide niet te extreem te bemesten. Heb meer controle als het gras wat 'armer' is. Dan kan ik nog naar behoefte bijvoeren.
Je moet immers oppassen (vooral bij de gevoeliger rassen) voor hoefbevangenheid, omdat ze teveel binnen krijgen.

Dat is echt achterhaalde onzin.
Te weinig bemesten zorgt voor meer fructaan in het gras, dus grote kans op hoefbevangenheid; overbemesten is natuurlijk ook niet goed, gebeurt nl hetzelfde. Wanneer je goed bemest heb je nergens last van en hoef je ook niet bij te voeren = dus veel goedkoper en gezonder voor het paard, wat dus ook bespaart aan kosten voor de DA.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:54

madamX schreef:
silinka schreef:

Dat is echt achterhaalde onzin.
Te weinig bemesten zorgt voor meer fructaan in het gras, dus grote kans op hoefbevangenheid; overbemesten is natuurlijk ook niet goed, gebeurt nl hetzelfde. Wanneer je goed bemest heb je nergens last van en hoef je ook niet bij te voeren = dus veel goedkoper en gezonder voor het paard, wat dus ook bespaart aan kosten voor de DA.

Oke, sorry misschien was ik een beetje kort door de bocht. Maar ik koop altijd paardenweidemest ipv de gangbare veehouderijkunstmest. Dit omdat mij werd gezegd dat deze niet zo 'rijk' was, waardoor het gras mooier groeide. Ik bemest het gras dus wel degelijk.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:49

S_R_A_H_A schreef:
Hallo, ik ben hier nog maar pas nieuw op Bokt.nl maar zit al met een vraagje voor binnenkort.
Ik heb sinds vorig jaar terug een nieuwe weide gehuurd maar wat zijn de exacte / juiste maanden van
het jaar wanneer men moet bemesten ? En wanneer ongeveer moet men de weide spuiten tegen het onkruid.
Hoeveel zijn de prijzen hiervoor per 1000 vierkante meter ?

iedereen al echt bedankt voor de reacties dat bodemonderzoek zal ik zeker een keer laten doen omdat er bij ons op de weide een soort gras groeit die de paarden niet zo graag lusten.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:19