ijsklonters aan de sokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

ijsklonters aan de sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:05

Hoi,
mijn welsh pony staat overdag buiten, en door de sneeuw heeft hij enorme ijsklonters aan zijn sokken hangen.
Zou het kwaad kunnen? Is hier iets tegen te doen?
De grootste klonters heb ik eraf geprutst, maar ik kreeg lang niet alles eraf..
Is het bijvoorbeeld gevaarlijk voor eventueel mok te krijgen? (hij heeft 1 keer mok gehad)

Groetjes!
Lotte

Grobegni

Re: ijsklonters aan de sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:40

MIjn trekpaard staat dag en nacht buiten en heeft ijspegels aan zijn sokken, buik, staart en baard. Niets aan te doen, morgen gaat het dooien en is het zo weg. Nu krijgt ie er sowieso geen mok oid van, aangezien het ijs droog is Knipoog Als hij 's avonds op stal gaat, smelt het ook wel weg neem ik aan. Gewoon lekker laten hangen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:52

Ja dat van mijn pony is grotendeels gesmolten('s nachts staat hij op stal), maar ik was bang dat hij mok zou krijgen van het ijs dat dan water wordt...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:12

Grobegni schreef:
MIjn trekpaard staat dag en nacht buiten en heeft ijspegels aan zijn sokken, buik, staart en baard. Niets aan te doen, morgen gaat het dooien en is het zo weg. Nu krijgt ie er sowieso geen mok oid van, aangezien het ijs droog is Knipoog Als hij 's avonds op stal gaat, smelt het ook wel weg neem ik aan. Gewoon lekker laten hangen!

Hier nog één!
Haha, van de week had ze aan d'r baard ijspegels hangen, was gewoon een muziekje als ze bewoog Haha!

Niets mee doen, smelt vanzelf wel weer Lachen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:43

Aan de baard van mijn pony hangen ook ijspegels, maar daarvan ben ik niet zo ongerust...
Maar mok wordt gestimuleerd als de koten vochtig zijn, en als ijsklonters smelten, wordt dat water, en kan er misschien vocht aan de koten komen.

Maar zou dat in dit geval ook zo zijn? Of moet ik me er niets van aantrekken?
Het ziet er in ieder geval mooi uit Tong uitsteken Een kleine pony met van die witte olifantenpoten eronder Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:02

Ik zou me er niet zo druk over maken, mits je niet regelmatig de kootholtes wast met zeep of er constant borsteld. Als je dat niet doet, zit er een prachtige natuurlijk vetlaag die het water prima kan afvoeren..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 13:06

_rosita_ schreef:
Ik zou me er niet zo druk over maken, mits je niet regelmatig de kootholtes wast met zeep of er constant borsteld. Als je dat niet doet, zit er een prachtige natuurlijk vetlaag die het water prima kan afvoeren..

Ah ok, dat wist ik niet van die vetlaag. Aan de kootholtes kom ik praktisch nooit, en wassen met zeep al helemaal niet.
De reden waarom ik me zo druk maakte, was dat mijn pony al mok heeft gehad door tijdens de regendagen in wat hoger gras te staan. Toen heeft me dat heel wat moeite gekost om dat genezen te krijgen(hij had het aan de 4 benen), en ik zou het liefst niet nog een keer meemaken. Mijn pony heeft er toen ook veel last van gehad, vond het echt zielig.
Ik heb al eens horen zeggen dat als ze het 1 keer hebben gehad, dat het wel eens sneller zou kunnen terugkomen, daarom dat ik me even kwam informeren...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:12

Vaak is mok ook iets wat van binnenuit komt..... En vaak ook met verhoogde weerstand is op te lossen...
Voor nat gras/pegels etc zou ik niet bang zijn hoor... niet aan klooien en de natuurlijke vetlaag zijn werk laten doen Haha!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:41

waar blijven de foto's? dit lijkt mij een grappig gezicht?
ik zou me er geen zorgen om maken trouwens!

mariekjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:41

ik denk dat het geen kwaad kan nee,
maar het lijkt mij wel verstandig een paar
extra grote sokken te kopen maat 50 ofzo iets Tong uitsteken
want ja baasjes geen koude voeten paarden ook geen koude
voeten he Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 15:38

rakni schreef:
waar blijven de foto's? dit lijkt mij een grappig gezicht?
ik zou me er geen zorgen om maken trouwens!

Haha sorry, foto's heb ik er niet van genomen Haha!
Maar het zag er inderdaad best wel grappig uit Clown

Vandaag was het +1 graad, dus zal de sneeuw wel snel weg zijn. Want blijkbaar gaat het deze week dooien, en regen ook heb ik gehoord Verdrietig

Maar in ieder geval goed dat ik me geen zorgen hoef te maken Knipoog

Bedankt voor de reacties!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:09

Mijn bijna 2 jaars had vorige week ijs aan z'n oren hangen.. Geen gezicht, maar hij leek er geen last van te hebben!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:12

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:26

Lekker laten hangen die pegels :) (inmiddels zijn ze vast gesmolten denk ik?) Die van ons zijn ook gevoelig voor mok (vooral Iranda), zij krijgt het niet zozeer van water maar van veel in modder staan (dan gaat het "broeien" daaronder) en 's zomers als het heel zonnig is (soort zonnebrand lijkt het dan).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:50

Iranda schreef:
Lekker laten hangen die pegels :) (inmiddels zijn ze vast gesmolten denk ik?) Die van ons zijn ook gevoelig voor mok (vooral Iranda), zij krijgt het niet zozeer van water maar van veel in modder staan (dan gaat het "broeien" daaronder) en 's zomers als het heel zonnig is (soort zonnebrand lijkt het dan).

De pegels zijn inderdaad gesmolten ondertussen ;)
Romeo heeft er in de zomer niet echt last van(tenzij het pijpenstelen regent), de enige plaats waar hij last heeft van zonnebrand, is zijn neusje(maar die smeer ik dan in met zonnebrandolie :+ )