Voerplaat / bestrating, afmetingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Voerplaat / bestrating, afmetingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 10:10

Hoi allemaal,

Wie heeft hier een stuk bestraat voor zijn paarden, om hooi e.d. op te voeren?

Wat zijn de afmetingen (en hoeveel paarden/pony's moeten er op kunnen staan.
Van welk materiaal is het gemaakt (straatstenen, tegels, rubberen matten of tegels, beton gestort, beton roosters etc)
Is het omheind (zoja waarmee) en langs hoeveel kanten kunnen ze naar de weide/paddock toe, of is het aan alle kanten open Lachen
En evt. foto (in linkje).

ben benieuwd! Haha!

MarcR

Re: Voerplaat / bestrating, afmetingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:26

Voor de stal van ons paard heb ik een ruimte van 6 x 3 meter bestraat met straatklinkers, gekregen van de gemeente na de heraanleg van een straat. Ik heb er een afdak over gemaakt, de klinkers liggen gewoon op de grond en rondom heb ik betonnen platen rechtop staande ingegraven. Een zijkant en een deel van de voorkant is afgesloten met planken met daarvoor stroomdraad. Afhankelijk van welk deel van de weide in gebruik is kan ik de rest afsluiten met elastische stroomdraad.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:22

Ik heb een stuk van zo´n 5x10 meter. Heb grint tegels op hun kop gelegd daarvoor. Dan worden ze minder snel glad. De afmetingen en het gewicht van grind tegels is ideaal om paarden op te laten lopen, vind ik.
Overigens heb ik ze gekregen van een bevriende hovenier, dus dat was mazzel hebben

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:16

Wij hebben najaar 2007 een heel stuk laten bestraten. Een pad naar achter van 3 meter breed, en 40 meter lang ongeveer, en dan over de hele breedte van de bak (20 meter) en paddock (16 meter) nog een strook van 5 en 6 meter. De paarden staan bij nat weer in de paddock met schuilstal (3 bij 6) en bestrating (ongeveer 10 bij 5 en 6 bij 3 voor de schuilstal), met nog een extra stuk van zo'n 6 (bij 5) meter bij de doorgang naar de bak. Het zijn grijze betonklinkers (iets dunner dan straatklinkers) in opsluitband

Via de bak kunnen ze het pad om het weiland bereiken. Bij droog weer en harde bodem mogen ze zelf naar het stuk land lopen waar ze op dat moment grazen. Bij nat weer/zachte bodem, worden ze aan de hand gebracht omdat ze anders het pad snel stuk lopen.

Via de paddock hebben ze 2 doorgangen naar het weiland wat direct naast en achter de paddock en bak ligt.

Hier wat links met verschillende foto's van hoe het er bij ons uit ziet:

aanleg bestrating

voorzieningen paarden

hooikast in paddock

Vorige winter liepen er 3 paarden, nu 4. De paddock zoals we hem nu in gebruik hebben is in zijn totaliteit (dus bestrating en zand samen) zo'n 280m2, waarvan dus ongeveer 100m2 bestraat. Dat is ruim genoeg voor ze. Als we ze alleen op de bestrating zouden houden, hebben de lager in rang staande paarden te weinig ruimte om weg te kunnen als de hogeren in rang wat aan het pesten zijn. Wel proberen we ze in de winterperiode, zolang het kan, elke dag een aantal uur weidegang te bieden voor de afwisseling.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:30

Bij de uitloop van de stallen heb ik hier 2 stelconplaten naast elkaar, langs de gehele lengte van de stallen. Alle verharding is hier van stelcon omdat klinkers meestal om de 5 jaar opnieuw gelegd moeten worden > veel werk dus, en omdat er meer voegen zijn, waardoor er onkruid kan groeien. Ook geeft het altijd meer zand vrij met vegen, dus voor mij geen klinkers op het erf. Overigens gebruik ik alleen de ruwe stelconplaten, niet de supergladde.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 08:32

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hadden bij onze vorige stal een mooie voerplaat, maar zijn sinds 1 dec verhuisd en hebben nu de paarden bij huis.
Maar wij hebben al een oplossing gevonden, voor de stal hebben we een ruimte van 3,60 x 12 meter oid. Heel goed en stevig bestraat dus dan hebben we daar geen kosten meer van. Aangezien ik een vaste kudde heb van 4 pony's gaat dit prima. Op het moment heb ik nog 2 kleine voerplaten aan de bak (met rubberen platen) maar als de vorst voorbij is gaan we de ruimte voor de stal klaarmaken Lachen
Waarschijnlijk trekken we er nog een klein stuk van de stal bij, dan is de voerplaat nog wat groter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:22

heb jij straks ook foto's hoe het er bij jullie uit ziet? ben erg benieuwd!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:49

Ja zal ik zeker maken.

Jij hebt ook mooie plek, maar had je foto's al eens eerder gezien.

Zoals het er nu naar uit ziet gaan we binnenkort beginnen, als de vorst uit de grond is.
Een deel van een heg moet namelijk anders gezet worden en dan trekken we gelijk het stuk erbij.
Ook gaat er een appelboom verplaatst worden die aan de andere hoek staat, anders blijft die niet lang heel ben ik bang Knipoog