Mijn paard en pony staan aan huis.
We hebben 2,5 jaar geleden een huis gekocht met 3ha weide in de hoop dat ze het hele jaar op het land konden lopen dag en nacht. Helaas is de bodem er niet geschikt voor, en was ook de bak vaak te nat.
We hebben toen dus wel dat voorjaar voor de schuilstal een paddock aangelegd, en die het jaar erop deels laten bestraten omdat het nog vaak te nat was. Afgelopen najaar hebben we dan nog drainage laten aanleggen, al werkt die in de paddock nog niet naar tevredenheid.
De paarden hier (2 van mijzelf, 2 in pension) staan dus het hele jaar door zoveel mogelijk 24/7 buiten, maar in de wei lopen ze in de winter maar een beperkt aantal uurtjes. Nu met deze vrieskou van ongeveer 10 tot 17:00, als het weer nat is misschien maar een uurtje of 2, maar net hoe nat het stuk op dat moment is.
Ik heb mijn pony nu 10 jaar, en de eerste 2 jaar moest ik hem 's winters zelf loslaten in het winterland of de bak, of de longeercirkel. Dan ging het maar om een uurtje, hoogstens 2 per dag, want we moesten er bij blijven, en anderen wilden ook graag hun paard los hebben. Toen op een pensionstal waar ze beloofden dat hij elke dag in de paddock gezet zou worden, maar daar hielden die mensen zich niet aan. hij kreeg er steeds meer last vanstofallergie en ben vandaar vertrokken naar een particulier met paarden en 2 pensiongasten die de paarden wel in de winter naar buiten deed. Daar stond hij te vaak in de modder en liep zomermok uit de hand en op stal ging het niet goed, dus toen terug naar die eerste stal, waar mijn pony nu wel elke dag buiten mocht vanwege zijn stofallergie, samen met een ruin van een vriendin die ook buiten moest vanwege zijn luchtwegen. De laatste 3 jaar voor we ons huis kochten, heeft mijn pony daar dag en nacht buiten gelopen, ook in de winter. In het begin met wat jong spul en de haflinger van de eigenaar, later kwamen er steeds meer andere paarden en pony's bij.
De kwaliteit van het land/de weidegang ging toen wel sterk achteruit.
Veel stallen met binnenbak bieden geen weidegang/paddock in de winter. De stallen die wel weidegang of paddock/uitloop aanbieden, hebbben vaak een mindere kwaliteit bak, zodat je vaak niet fijn kunt rijden in de winter omdat de bak te nat en te zwaar/soppig is. Dan moet je dus kiezen.
Het lijkt er echter wel op dat er dingen langzamerhand veranderen. Dat stalhouders gehoor geven aan klanten die hun paarden elke dag even buiten willen hebben.
Er is op zo'n 10km een pensionstal met binnenbak gekomen waar de paarden wel het land in kunnen in de winter, en die is niet eens zo duur. Ook een spring/pensionstal (met binnenbak) in de buurt doet de pensionpaarden overdag een paar uur in de buitenbak.
Denk dat wanneer mensen blijven aangeven hoe belangrijk het is dat hun paard elke dag even een paar uur buiten kan staan, en ook bewust kiezen voor stallen die dat bieden, dat andere stallen daar langzaamaan in mee zullen gaan...
Wat betreft een netwerk krijgen... Gewoon kletsen met die oude stalgenoten o zij nog plekjes weten, of dat zij andere mensen kennen die misschien nog plekjes weten. Een advertentie plaatsen op marktplaats met stalling gezocht wil ook wel eens helpen, of in het plaatselijke krantje, een oproepje in een buurt/dorpskrantje van de omgeving waar je wat zoekt... En inderdaad gewoon eens iemand met paarden (of een boer) aanspreken als je die buiten ziet en vragen of zij misschien nog iemand kennen/weten met plek voor een paard, en waar de paarden in de winter buiten mogen... Dan is het niet te direct op hunzelf gericht, maar hebben ze plek, kunnen ze dat altijd zeggen! Vaak vinden het mensen helemaal niet zo raar als je ze aanspreekt en zoiets vraagt. Het is meer voor jezelf zo'n drempel om zomaar op vreemde mensen af te stappen.
Oh ja, en voor de mensen die een bestraatte paddock maar niets vinden...
Met dit weer, en met heftige regen, ben ik maar wat blij met mijn straatje! Ze zakken er niet in weg, en kunnen dus altijd schoon en droog staan daar, ook al is de paddock verzopen. Nu met de vorst is het mooi vlak en kunnen ze er lekker staan en lopen zonder zere voeten. Als het glad is kan ik hem strooien met zout of zand en met sneeuw kan ik sneeuwschuiven (heb ik dus ook gedaan van de week)
De paddock is hobbelig opgevroren, de bak heb ik ondanks dat ie nat was door de regen (die de grond/drainage niet in kon vanwege de vorst) zo goed en zo kwaad als het ging gladgestreken met de sleep zodat die vlak op zou vriezen.
Heb een stal met prachtige (bevroren) agterbergbodem buitenbak gezien, met wel 20 bevroren paddocks waar de kuilen en ijsplassen in stonden en dus niet gebruikt konden worden... Gelukkig hebben zij nog wel een binnenbak zodat ze de paarden nog wel beweging kunnen geven, maar met zulke omstandigheden zit je er wel mooi mee...
Als je dan in elk geval een deel bestrating hebt waar de paarden veilig los kunnen lopen en wat eten, dan hebben ze in elk geval iets beweging en frisse lucht en afwisseling.
Als wij straks ook nog de schuren gaan vervangen voor een nieuwe stal, dan komt er zeker een bestraat en omheind pleintje bij voor de paarden zodat ze in de winter nog meer vrije, verharde en droge loopruimte hebben. Ik heb de afgelopen jaren gewoon gemerkt dat ik het echt niet prettig vind als de paarden in de nattigheid moeten staan, en de paarden vinden het zelf ook niet fijn. Ze zoeken zelf de bestrating op en als het zand dan weer droog is, dan gebruiken ze dat weer meer.