wettelijke afmetingen stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

wettelijke afmetingen stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 09:46

Hallo allemaal,

Ik ben een algemeen verslag over paarden aan t maken voor school nou moet er ook een stukje stalling in en kan ik niet echt vinden wat nou de exacte mimimale afmetingen van een stal zouden moeten zijn?

Vjestagirl

Re: wettelijke afmetingen stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:51

Ik geloof 3x3 maar ze zijn bezig met wetgeving dat het (2xschofthoogte)x(2xschofthoogte) moet worden, met als minimum 3x3

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:17

Dat is een advies. Wettelijke afmetingen zijn er niet!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:19

Alani schreef:

En dat is het enigste kloppende antwoord.Er zijn geen wettelijke regels voor het houden van paarden.In elke andere sector met het houden van dieren wel,maar voor paarden is er niets geregeld.
Advies is wel de eerder genoemde 2 x schofthoogte.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:26

kazary schreef:
Alani schreef:

En dat is het enigste kloppende antwoord.Er zijn geen wettelijke regels voor het houden van paarden.In elke andere sector met het houden van dieren wel,maar voor paarden is er niets geregeld.
Advies is wel de eerder genoemde 2 x schofthoogte.

Dat is niet waar. In agrarische setting zijn er hier en daar wat eisen, maar dat heeft meer betrekking op het maximaal aantal dieren t.o.v. het beschikbare oppervlak aan weidegrond i.v.m. het uitrijden van mest en betreft voor zover ik weet alléén groot vee (dus geen pluimvee, konijnen enz). Voor asiels en pensions zijn er wat regels en dat was het.

Maar goed, om on topic te blijven: in Nederland zijn hier inderdaad geen wettelijk vastgestelde afmetingen voor. In Duitsland wel. Als je het leuk vindt om erbij te vermelden wil ik de Duitse regels wel even voor je opzoeken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:38

Niet banketstaaf.Voor varkens, kippen en koeien (vee net als een paard),daar is precies beschreven hoeveel m2 per dier ze moeten hebben.Zelfs hoever de spleetjes in een rooster uit elkaar mogen zitten staat beschreven.Ook bij asiels is een wet en daar staat ook beschreven wat minimale eisen voor een hok zijn. (honden en kattenbesluit)

Daarnaast heb je de mestwet,maar die heeft niets te maken met hoeveel grondopervlakte een dier moet hebben als staltuimte.
Laatst bijgewerkt door kazary op 08-01-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:40

je mag paarden ook in stands houden. dat is maar iets van 1x2 m

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:18

suuzepuus schreef:
je mag paarden ook in stands houden. dat is maar iets van 1x2 m

van wat ik weet zijn stands inmiddels verboden - om te bouwen- dus staan er al stands dan mag je paard daar in. (met de eisen van hierboven)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:48

Welke eisen van hierboven?Die niet wettelijke aanbevelingen?
Daar hoeft geen 1 persoon zich aan te houden.En zover ik begrepen heb mogen stands ook nog gebouwd worden.Ook daar staat niets over in de wet.Er is alleen niemand meer die dat nieuw gaat bouwen,want mensen zullen daar nooit een paard op pension gaan zetten omdat er genoeg beters te krijgen is.Dus puur uit belang van geld verdienen zul je ze steeds minder zien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:35

Babje & Kazary; dat heeft te maken met het hobbymatig houden of bedrijfsmatig houden van paarden.

Voor een particulier (hobbymatige paardenhouder) zijn er geen verplichtingen vwb afmetingen boxen. Sterker nog je hoeft niet eens bij de gemeente een tekeningen in te dienen.
Kazary dat laatste is helemaal waar!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:55

Ook voor de bedrijfsmatige is geen verplichting.Alleen een aanbeveling.De meeste nieuwe bedrijven hebben dan de standaard maar 3x3.Terwijl als je 2x de stokmaat aan zou houden je vaak grotere stallen zult moeten hebben.
Er zijn voor bedrijven wel de verplichtingen als vloeistof dichte vloeren.Maar dat heeft niets met de afmeting te maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:04

het mooiste zou zijn als elk paard een uitloop zou hebben. een stal van 3x3 en een uitloop zodat ze zelf de keuze hebben of ze binnen of buiten willen staan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:48

suuzepuus schreef:
het mooiste zou zijn als elk paard een uitloop zou hebben. een stal van 3x3 en een uitloop zodat ze zelf de keuze hebben of ze binnen of buiten willen staan!

Wordt wel erg tochtig in de stal als elke box een uitloop. Een paard moet gewoon veel weidegang kunnen hebben en niet halve dagen in een zandbak staan.

Buiten de afmeting om vinden paarden het vaak ook heel prettig als ze met hun hoofd uit de stal kunnen. Ook daar wordt -in gebruik- een stal ruimer door. Maar dat moet je ontwerp wel toelaten.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:53

De wettelijke afmetingen voor een paard is minimun (2xschofthoogte)^2

nou dat staat toch in mijn cursus huisvesting, dus ik neem aan dat het waar is.Tong uitsteken

x

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:56

Noek__ schreef:

nou dat staat toch in mijn cursus huisvesting, dus ik neem aan dat het waar is.Tong uitsteken

x

Oh ja?
Staat er dan ook een verwijzing naar het artikel uit het wetboek????
Wat is dat dan voor cursus?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:05

Noek__ schreef:

x

Helaas, je lesstof klopt niet. Zie mijn eerder post.

Op het moment dat het verplicht zou zijn dan zul je bij nieuw- of verbouw van een paardenstal altijd een tekening van de boxen erbij moeten doen en dat is niet het geval. Sterker nog er wordt niet een naar gevraagd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:33

Alani schreef:
suuzepuus schreef:

Wordt wel erg tochtig in de stal als elke box een uitloop. Een paard moet gewoon veel weidegang kunnen hebben en niet halve dagen in een zandbak staan.

Buiten de afmeting om vinden paarden het vaak ook heel prettig als ze met hun hoofd uit de stal kunnen. Ook daar wordt -in gebruik- een stal ruimer door. Maar dat moet je ontwerp wel toelaten.

hebben paarden last van tocht dan?? die van mij staan zoals ik als iedeaal beschrijf (2 x een 3x3 box en dan een uitloop van 15x 20) en ze zijn nog nooit v erkouden geweest!!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:15

Je hebt tocht en wind....het laaste is geen punt, het eerste wel.

Ik kan mij herhinderingen dat bij een bouwvergunning van een paardenschuur in Frieland ik een milieuvergunning nodig had en hierin werden de minimale maten geadviseerd in de bouw van 3 bij 3 meter. Met verplichtte urine afvoer/opvang en mestplaat met speciaal beton.
Je zal maar met een shire aan komen zetten....

Het spreekt voor zich dat de maatbepaling per paard bepaalt dient te worden. Hier zijn de stallen voorzien van open wanden zodat ze erover heen kunnen met hun hoofd zodat ze letterlijk meer ruimte buiten de stal kunnen benutten. Stallen beginnen hier met een minimum van 3.25 bij 3.30m. In verhouding zou hier een paard tot 1.65m goed in kunnen passen waarbij het dier goed kan bewegen en liggen.

Het mooiste is nog hoe groter hoe beter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:20

Paarden kunnen idd slecht tegen tocht, daarom snap ik die stallen met die roosters ertussen ook niet, dat zijn echte tochtgaten.
Toen ik een stal wilde bouwen moest ik anders wel degelijk een vergunning aanvragen waar de maten van de aparte stallen op stonden.
Wettelijk is er idd geen regel, maar op Europees niveau zijn er wel richtlijnen in de maak die overgenomen gaan worden en waarschijnlijk meegenomen in de nieuwe Dierwelzijnswet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:25

Is dat niet meer dat de gemeente duidelijk kan zien hoeveel paarden jij gaat maar ook kan houden?Ik verwacht als jij daar een paar hokjes van 2 x 3 had getekend dat het ook wel goed was geweest,als je maar niet meer stallen in getekend hebt als je daar mag houden aan paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:47

Ik weet niet of de gemeente hier uitmaakt hoeveel paarden ik mág houden Haha!
Als hobby-eigenaar ben je niet bedrijfsmatig bezig en gelden er andere regels, lijkt mij.
Maar dat is weer een ander verhaal Haha!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:54

Een stal moet tochtvrij zijn.. kunnen paarden niet tegen!

Volgens mij is het idd niet wettelijk (er zijn zowiezo weinig goede dierenrechten vind ik)

maar beschreven staat ; staloppervlak ik de schofthoogte x2 in het kwadraat.

Maar je kunt het natuurlijk niet aanpassen aan elk paard want dat krijg je denk ik wel een hele rare stal.

Bij mij thuis op stal hebben we boxen van 3,5 m bij 3,5 m. En daar staat van shet tot paard van 1.78...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:04

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of de gemeente hier uitmaakt hoeveel paarden ik mág houden Haha!
Als hobby-eigenaar ben je niet bedrijfsmatig bezig en gelden er andere regels, lijkt mij.
Maar dat is weer een ander verhaal Haha!

Juist op de veluwe, en op sommige plekken in de randstad, heb je vaak scherpere regels hoeveel paarden je hobbymatig mag houden. Wil je meer paarden houden moet je een vergunning aanvragen.
Heb dat een keer gelezen in een plaatselijke bepaling van een gemeente daar ergens.
Bij sommige gemeentes is het 2, bij andere 5, bij ons is het 7, en gemeenten mogen dat zelf bepalen, dus zal het vast nog in meer variaties bestaan. Daarboven beschouwen ze het dan niet meer als hobbymatig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:45

Klopt inderdaad.Per gemeente verschillend wat ze zien als hobbie en wat niet.Maar die willen dus zeker wel weten hoeveel paarden je wilt gaan houden.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:48

voor mijn shet zijn we een stal ( blokhut) aan het bouwen van 3x2 met uitloop, en ik heb beschikking over een weiland :D