Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
winia4ever schreef:Dan heb je toch tenminste één medestander aan mij.challie: hoihoi, die van mij wordt in de zomer 2, en hij loopt nu gewoon buiten dus dat moet lukken, in de winter hoor ik altijd wel dat ze niet te veel gepoetst moeten worden, ivm hun vet laag!.
Wat ik zo al doe: wandelen, poetsen, voetjes geven(moeten ze toch leren voor de hoefsmid), grondtraining, wat hij wel of niet mag, leuke dingen leren, kusje geven, flamen, etc etc ook leuk op spelende wijze, longeren ben ik geen voorstander van, omdat je dan juist aan zn jong dier vraagt om kleine rondje om je heen te maken, wat voor mij het idee geeft dat het nog niet gezond is omdat te vaak te doen!..
Maar de basis van opvoeding, dus leren wat wel en niet mag, dus als jij stil staat dat hij moet stil staan, als je weg loopt dat hij moet wachten, of leren vast zetten, wijken voor druk, loopt hij door je heen terug op zn plek drukken, dat vindt ik met juist een jong dier heel belangrijk!.
Zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen omdat ik dit al vaker heb gezegt, en ze vinden dat je paard, paard moet laten, maar in de natuur krijgen ze ook met opvoeding te maken van de "leider"en in dit geval is de mens de leider!.
Heb een filmpje in mn profiel wat ik zoal met hem doe, Givano heet hij een bonte jaarling.![]()
Succes.

! Ik heb liever dat ze iets te vol is zodat ze al haar energie kan gebruiken om te groeien dan dat ze al haar reserves moet aanbreken om zichzelf warm te houden! Ik ga straks (als het ophoud met vriezen en sneeuwen
) beginnen met longeren en dan is ze dat buikje zo weer kwijt! 
En als ik ze zo bekijk maak ik ze daar best blij mee, want met deze (vries)kou kiezen ze er zelf voor om vaker op stal te staan (is nl. stal met paddock).
alleen nu is het bij ons echt spiegelglad en staan ze (helaas!!) op stal..daar baal ik dan wel weer van! Zeker een jong paard moet veel naar buiten vind ik!
mantha81 schreef:Idd en DAAROM fiets ik met mijn 2,5 jarige!!!