Dunne manen toiletteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Dunne manen toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:12

Axel heeft té dunne manen om het te gaan trekken. Ik ben bang dat er dan helemaal niks meer van over blijft. Om het toch nog wat van af te halen, dacht ik aan knippen. Niet via de hals weg knippen, zegmaar, maar de manen eerst omhoog en dan via de "kapper's geknip" de manen verkorten. Deze methode heb ik een tijdje terug op een stage bedrijf geleerd. Maar dat is inmiddels al weer 2 jaar geleden.

Toch wil ik nog wat tips voordat ik de schaar er in zet. Tips zijn welkom, ik wil de manen zo natuurlijk mogelijk houden, maar dat is logisch.

Stral

Re: Dunne manen toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:16

Kan je je techniek eens wat toelichten? Zelf trok ik vroeger altijd de manen, maar eigenlijk vind ik het resultaat niet zo mooi... Vraag mij echt af hoe die wedstrijdpaarden (zie je bij het springen vaak, en soms op dressuurfoto's bij Imke ofzo) die manen zo mooi recht én gezond krijgen zonder dat het er inderdaad 'geknipt' uitziet... Want ik ben dan ook nog eens eigenaresse van een onvaste hand dus knippen is écht risicovol Lachen

Nu ja, laatse keer dus toch de manen geknipt, en was eigenlijk nog goed gelukt, maar dan inderdaad langs de hals weg gedaan. Maar denk niet dat dat de manier is die topgrooms toepassen... Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:18

Even een stipje Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:21

zelf doe ik altijd het gewoon recht afknippen en daarna met de schaar verticaal (handvat onder) de manen inknippen zodat er kleine verschillen komen zodat het er niet geknipt uit ziet..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:23

ik doe de manen ook altijd knippen maar dat is meer luiheid Bloos maar mijn paard heeft kroes manen Haha! dus dan zie je ook haast niet dat je ze knipt Haha!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:39

Die toppaarden hun manen worden geknipt of met een scherp mesje afgesneden.Kan zijn dat ze eerst getrokken worden indien nodig en dan rechtgeknipt.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:40

Ik weet niet hoe het precies ging hoor. Maar ik herrinner me vaag, dat een stukje manen dus omhoog gekamt werden. De lucht in zeg maar, dat knip je daar een stuk(je) vanaf. Volgende stukje pakje een deel van het vorige stukje vast en knip je het weer gelijk. Zo herhaal je het over de gehele manen kam.
Als er nog ongelijke stukje inzaten was dat wel gewoon via de hals er af knippen.

Maar zoals ik al zei, het is twee jaar geleden. Precies weet ik het niet meer, dus hoopte ik dat iemand deze methode kent of doet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:41

ik gebruik een uitdunschaar dan lijkt het ook nog een beetje op trekken

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:06

Morgen ga ik de uitdaging aan. Ik ga niet al te kort door, maar laat er eerst nog een flink stuk aan. Staat het niet, ga ik toch maar trekken.

Iemand misschien tips voor té dunne manen niet nog dunner maken met het verkorten.

Die verdunschaar heb ik geen ervaring mee. Hoe werkt dit, als een normale schaar?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:22

ja ongeveer wel duurt alleen langer dan met een gewone schaar omdat deze niet in een keer knipt waardoor je dus een look krijgt alsof het getrokken is. Ik doe altijd eerst een lijntje trekken met krijt op de manen waarna ik netjes knip en recht want dat is voor een probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:27

Ik knip altijd. Hierbij houd ik de schaar met de punt in richting van de manen groei (in het verlengde van het haar dus) en knip ik dus als het ware kleine hapjes eruit. Je bent er iets langer mee bezig maar iedereen zegt altijd dat ze er zo netjes bij staan al ik geknipt heb dus dat werkt prima.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:29

Met dunne manen knip ik ze gewoon recht af Haha! Ook veel makkelijker om ze dan te vlechten want dan heb je veel minder sprietjes Clown

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 08:38

Eclaiire schreef:
Ik weet niet hoe het precies ging hoor. Maar ik herrinner me vaag, dat een stukje manen dus omhoog gekamt werden. De lucht in zeg maar, dat knip je daar een stuk(je) vanaf. Volgende stukje pakje een deel van het vorige stukje vast en knip je het weer gelijk. Zo herhaal je het over de gehele manen kam.
Als er nog ongelijke stukje inzaten was dat wel gewoon via de hals er af knippen.

Maar zoals ik al zei, het is twee jaar geleden. Precies weet ik het niet meer, dus hoopte ik dat iemand deze methode kent of doet.

Ja dat klopt Ja , Mijn moeder is kapper en knipt het ook altijd zo, Je pakt een pluk en daar knip je een stukje van af en pak je een ander plukje er bij en knip je die even kort als dat andere plukje en zo ga je door

Even offtopic, Mijn paard heeft korte manen en dan dikke maar hoe krijg je ze dan dunner?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:47

Dunne manen kun je het beste knippen idd, wij maken ze dan altijd eerst even wat nat, zetten ze met de kam omhoog en dan een stukje eraf. Dan een afgeknipt stukje meenemen met de volgende pluk idd. Als ze dan weer hangen even nalopen en als alles gelijk is, knippen we van onderaf heel iets in, zodat het er natuurlijker uitziet. Een uitdunschaar vind ik persoonlijk een ramp, want je krijgt dan allemaal kortere stukken erin en das een crime mbt invlechten. Dikke manen trekken we, eventueel de dikkere stukken bij een paard met verder dunnen manen dito.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:07

Deze methode lijkt me wel iets Lachen . Ik ga het denkik eens proberen. Want ik trek altijd. Maar hij heeft nogal dunne manen.

Maar enkel van aslo hoor ik dat ze de manen eerst nat maakt (wat we nogal logish lijkt.).
Dus daarom vraag ik mij af of "de anderen" dit ook doen.

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:14

Ik snij de (dunne) manen.
Op de manier van trekken: een pluk pakken, tegen kammen en het plukje wat overblijft tussen je vingers op de gewenste lengte afsnijden (speciaal mesje).

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:34

Ik vraag me ook altijd af of je de manen het best nat kan maken voor het toiletteren?

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:40

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:59

NoireIdylle schreef:
Hier op de site van Anky staat die manier beschreven met foto's:
http://www.anky.nl/index.asp?page=webtips&subpage=Manen%20toileteren&lang=nl

Doe het sindsdien ook altijd zo, gaat super!

Maar met deze methode lijkt het mij nogal moeilijk om alles op de zelfde lengte te knippen. En ik heb de inruk dat je dan nogsteeds niet echt "inkort".. Omdat je een stuk naar boven "schuift".
Of zit ik hier fout?

Mij lijkt dat "van de hels weg" dan beter voor dunne manen.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:05

Die Anky methode is ook wel wat voor mij!
Mijn pony heeft echt hele dikke manen. Ik deed ze altijd met uitdunschaar maar daar word het bij mij altijd lelijk Tong uitsteken
Ik ga het zó eens proberen, wij hebben ook wel zo'n mesje en een gewone manenschaar!
Ze hoeven bij mij niet korter, maar dunner.

___VV___ schreef:
Op de manier van trekken: een pluk pakken, tegen kammen en het plukje wat overblijft tussen je vingers op de gewenste lengte afsnijden (speciaal mesje).

Dit is bijna hetzelfde wat anky dus altijd doet Lachen
Is snijden ook netter?

[edit] Gaat het dan niet er uit steken als je het ingevlochten hebt?
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 10-01-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:30

En is het gelukt gister?
Ik ben wel benieuwd want mijn
pony heeft ook zulke dunnen manen
en ik weet ook nooit wat ik er
mee aan moet?? Verward

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:34

Idem hier, ik kijk uit ook naar de resultaten Lachen Ga die Anky-methode toch ook eens uittesten binnenkort...

Wat doe je dan met een paard met een extreem dikke manenkam (toch wel zo'n 3 vingers breed), als ik het trek, springt het langs beide zijden van haar nek, maar knippen is nu ook niet mooi volgens mij... Iemand ervaringen hier?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:59

___VV___ schreef:

Zo doe ik het ook bij dunne manen, maar ik pak gewoon een fruitmesje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:00

Stral schreef:
Idem hier, ik kijk uit ook naar de resultaten Lachen Ga die Anky-methode toch ook eens uittesten binnenkort...

Wat doe je dan met een paard met een extreem dikke manenkam (toch wel zo'n 3 vingers breed), als ik het trek, springt het langs beide zijden van haar nek, maar knippen is nu ook niet mooi volgens mij... Iemand ervaringen hier?

De manen trekken, daarna dagelijks natmaken en glad borstelen, eventueel extreem springerige manen invlechten naar rechts.
Zeker niet knippen of snijden, dan worden de manen nog dikker.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:10

Even een stipje hier.
Mijn paardje heeft ook hele dunne manen en trekken zie ik niet zitten.
Alleen als ik kijk naar de anky methode, dan schuif je dus manen omhoog (touperen), knipt onderaan stukje eraf, maar als je dan het opgeschoven/getoupeerde stukje weer kampt is het toch langer als het afgeknipte?