Bevroren bak slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Bevroren bak slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:18

Hallo bokkers,
Ik zie overal vragen betreft de bak in dit seizoen,is die bevroren,is die rijbaar etc etc.
Maar mijn vraag is meer,hoe slecht is het voor de benen van je paard/pony om te rijden/losgooien/longeren op een ondergrond die echt steenhard is ( en hobbelig,van de bevroren hoefafdrukken ) neem aan dat dit erg slecht is? Stel paard/pony zet z'n hoefje verkeerd neer,schuin op z'n bevroren hoefafdruk,nou dit zal niet goed zijn denk ik?
Daarom laat ik mijn pony alleen maar los in de bak zodat ze dr stal tenminste uitkomt en nog iets beweging krijgt,en daar doet ze alleen maar in stappen,enkel hier en daar een paar pasjes draven als ze iets interesants ziet Clown Verder staat ze veel in de molen en lopen we aan de hand buiten beetje rondjes te wandelen.
Hoop op nuttige reactie´s!!

Groetjes Chantal.

criollolover

Re: Bevroren bak slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:21

wat jij met je pony doet is precies het enige wat je kan doen met een bevroren bak. absoluut niet rijden of longeren!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:21

Ik denk dat het slecht is. Weet ik eigenlijk wel zeker. Zoals jij het beschrijft kan een pony/paard blesures krijgen.
Maar er zijn ook materialen waar ze niet van bevriezen heb ik gehoord..

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:08

Ik doe het zeker niet, gewoon stappen zou nog kunnen maar met dit weer zijn de paarden nogal fris en willen ze meestal niet stappen maar wel draven of beetje zot doen.. dus gaan we momenteel enkel buiten wandelen op de weg waar ze dus wel stukjes kunnen draven enz.

Zou niet willen dat ze door een misse pas een blessure oplopen.. er is er al eentje dat meer dan 1 maand mank staat.. enja door wat? waarschijnlijk zo iets heel onozels maar me grote gevolgen.. Hij heeft tot in de rug pijn gehad en staat volledig stil..

Gezondheid enz van het paard gaat toch voor op het rijden Knipoog

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:51

Ja crazygirl1 dat ben ik absoluut met je eens...het gaat me ook zeker niet om het rijden hoor,ik wandel net zo graag met der..maar ze staat anders hele dag binnen dus denk zet dr in de bak dan kan ze nog een beetje bewegen...( ze gaat uitzich zelf echt niet rennen! al laat je een bom naast dr afgaan staat ze te kijke van Joh moet ik daar van schrikken? ) maar ze vind het buiten gewoon zo leuk vandaar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:54

Ik rijd alleen als de bak niet bevroren is inderdaad, zoals het afgelopen week was wil het gewoon niet.
Wel hebben we op onze nieuwe stal een andere bak met van de kunstspul eroverheen, die isoleert het zand wel wat en dus konden we gewoon stappen en over de hoefslag normaal draven, in het midden van de bak werd het wat minder.
Ik laat ze dan lekker rusten (wel buiten, ze staan bij ons niet op stal anders moet je er inderdaad wat mee doen) en als ik iets wil doen ga ik ermee naar buiten.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:57

ik zelf vind het geen punt ik rijd alleen in stap in het bevroren weiland heb namelij geen bak maar ik draaf en galopeer niet op bevroren grond dan ga ik meestal nog even een buiten ritje maken over straat en dan even lekker drafen Tong uitsteken en mijn pony komt elke dag wat voor weer het ook is buiten dus dan kan ze haar energie ook kwijt want dan voelt ze zelf wel hoe hard ze kan gaan op bevroren grond

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:54

Ik rij zelf als de bak helemaal bevoren is, alleen in stap.

De bak veert dan niet meer en als deze hobbelig is, zal je paard sneller struikelen. Hierdoor is de kans op blessures groter.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:14

Voor en tijdens de vorstperiode heb ik de bak steeds gesleept (nou ja, manlief dan). De ondergrond is dus helemaal vlak. Wel is de vering natuurlijk weg. Stappen en draven gaat prima. Voor galopperen en longeren (heb je minder controle wat ze doen) heb je die vering wel nodig. Op een ongelijke ondergrond zou ik absoluut niet rijden; de kans op blessures is veel te groot.
Als ik naar de paarden in de wei kijk -op een ongelijke ondergrond- doen ze heel voorzichtig. Ik zie ze eigenlijk niet draven. Ze lopen een beetje op hun eigen manier, en dat kunnen/mogen ze onder het zadel natuurlijk niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:18

bij ons op stal slepen ze de bak ook voor het gaat vriezen, daardoor is hij goed vlak en kunnen we prima stappen en draven.
bij mijn schoonouders hebben ze tapijdsnippers die bevriezen nagenoeg niet waardoor ze altijd kunnen rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:39

hangt er vanaf hoe bevroren.

Als hij een losse bovenlaag heeft dan kan je gewoon nog rijden, is de bak echter hobbelig opgevroren en kan je de klonten niet kapot trappen dan begin ik er niet aan.

Echter gister zat er nog best vorst in de grond, maar de bovenlaag was aardig los, ik heb zelfs kunnen lessen. Wel met beleid en ik weet dan mijn paard geen gekke dingen doet.
Op de paddock waren zo ook aardig aan het uitrazen en dat scheelt natuurlijk, de overtollige energie was mijn paard al kwijt.