Stal/weide en paard voor zoveel geld overnemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Stal/weide en paard voor zoveel geld overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:13

Graag will ik jullie advies. Mijn 2 paarden staan bij een stal, die 10 minuten lopen vanaf ons huis ligt. Ik kan de stal overnemen, als de pachten zijn quarter verkocht heeft. Echter de pachter kijkt niet om naar zijn quarter en heeft zelfs nog geen advertentie na 2 maanden geplaatst. Ik betaal 180 euro per maand voor 2 paarden en eigenlijk verzorg ik mijn paarden en de quarter en de Fries van een vriendin zelf, samen met mijn vriendin. We huren er nog een extra weide van 8000 m2 erbij. De 14-jarige quarter is al 3 jaar niet bereden en heeft een goede ruiter nodig. Ondertussen verwaarloost de pachter de stal en voert geen reparaties door aan het staldak en de paddocks. Eigenlijk is er maar plaats voor 3 paarden. Mijn 2 paarden staan s’nachts op een stal.

Nu kan ik het stuk land met quarter overnemen voor 4000 euro. Ik krijg dan maandelijks 130 euro van mijn stalgenoot. De 180 euro per maand betaal ik dan niet meer. Ik verzorg dan 4x per week haar Fries, inclusief uitmesten. Ik betaal het mestafvoer/reparaties/stroom. Voer doet ieder zelf. Ik zal 400 euro per jaar aan pacht betalen. Voor de 4000 euro krijg ik een quarter, een 15 bij 30m verlicht en gedraineerde rijbak, die ook bij regen goed berijbaar is, 4000 m2 goed omheinde weide, 3 verlichte stallen, waarvan ik een openstal systeem kan maken, 3x3m zadelkamer, plaats om voer op te slaan, overdakte plaats om 4 grote hooibalen op te slaan, verharde en verlichte poetsplaats, 2 kruiwagen, elektrische waterpomp, hooivorken, 2 badkuipen en 2 tonnen voor water, 2 paddocks, 1 gammele schuilstal. Sommige dingen zijn in goede staat. Staldak moet gerepareerd worden en paddocks gedraineerd. Als ik nu niets doe, wordt alles maar verwaarloosd.

Ik zit in dubio of ik dit zou moeten doen. Het is veel geld (ik kan het betalen), maar in de toekomst wordt het niet minder, plus ik moet een 14-jarige quarter verkopen. Ik woon in Duitsland en deze omgeving is qua prijzen te vergelijken met de randstad. Hier kan je een paard voor 350 m2 bij een pensionstal stallen. Wat denken jullie?

Apple

Re: Stal/weide en paard voor zoveel geld overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:16

Zoals dit klinkt zou ik het gewoon doen. Misschien die quarter in training nemen waardoor je hem gewoon goed kan verkopen. Dan heb je wellicht je 4000 euro weer terug.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:16

doen!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:18

DOEN!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:19

haha ik had precies dezelfde reactie als vjestagirl en lynn_nikita, een koopje, waarom twijfel je?

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:21

Ik zal het wel doen, een quarter is ook niet verkeerd. Veel mensen vragen al rond die prijs voor alleen de quarter. Succes met je beslissing!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:21

Doen! €4000 is veel geld, maar als ik zie wat je ervoor krijgt.. En je betaalt zelf elke maand bijna €200, dat vervalt dan. Denk dat je het er snel uit hebt hoor! En zoals gezegd, de quarter misschein weer oppakken, en verkopen? Wie weet krijg je daar ook nog leuk bedrag voor!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:43

Doen!!!! Dit lijkt me juist een buitenkans!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:44

ik zou dit gelijk doen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:46

Ik zou het zeker doen! Is geen geld voor alles wat je ervoor terug krijgt.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:48

Zou het ook doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:49

Als jij het niet doet, dan doe ik het!!!!
Direkt op inspringen, dit is een koopje!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:50

Ik vraag me af wat het addertje onder het gras is bij deze prijs. Check eens bij de gemeente hoe het zit met vergunningen e.d. Zijn alle gebouwen met toestemming van de gemeente gebouwd? Ik ga ervan uit dat dat soort geintjes ook in Duitsland vervelend uit kunnen pakken voor de nieuwe eigenaar.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:50

Ik heb er niet veel verstand van, maar het klinkt goed Knipoog
Per maand krijg je dan 130 euro, en bespaar je 180 euro.
Na een jaar en een maand heb je dan het bedrag (+ 30 euro extra) er uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:52

Daar zou ik niet over twijfelen maar gelijk doen als je naar je zin is en je het kan betalen.
Er stond hier vorig jaar een verwilderd en niet omheind stuk grond van 4000m2 te koop voor de schrikbarende prijs van €100.00 dus dat wat jij allemaal op noemt is vergeleken daarmee een weggevertje Ja mits er geen addertjes onder het gras zitten

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:55

en al zit er een addertje onder het gras, na een jaar en een maand heb je het qua stalling er al uit, het ergste wat je kan overkomen is dat het niets meer waard zou zijn, en dan NOG heb je niets verloren...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:58

dat is een leuke aanbieding zeg Haha!

Ik zou idd wel eerst bij de gemeente navragen hoe of wat met dat stuk grond en de gebouwen. Ook of je evt mag bouwen en of er een ander bestemmingsplan met de grond is.
Pacht jij dat stuk grond dan of is het van jou?
Aan pacht zijn ook kosten verbonden he!
En wat zijn de kosten voor het afvoeren van de mest?
Moet je ook zorgen voor stalbedekking?
Oftewel haal je eruit wat je erin stopt?
Even alles goed op een rijtje zetten en ziet het er positief uit... meteen doen!!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:02

Zou indd wel even wat dingen nachecken hoe dat zit met de pacht kan zijn dat ze er iets anders mee van plan zijn en t nu nog gewoon aan deze pachter verhuurt word maar dat dit misschien wijzigd als hij ermee stopt.
Klinkt beetje wazig maar hoop dat je snapt wat ik ermee bedoel.

Niet dat jij straks 4000 lichter bent met 3 paarden zit en de plek alsnog neit kan gebruiken!!

Maar als alles klopt zou ik het zeker doen!!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:03

Of het financieel voordeliger is kan ik niet beoordelen want het is mij niet duidelijk of huidige kosten nu incl. voer/hooi/stro zijn en ook niet of dat bij je evt. toekomstige inkomsten het geval is.

Maar ik zou het hoe dan ook doen, de quarter zou ik minder blij mee zijn en zo snel mogelijk verkopen.
Wel goed kijken naar het contract voor de pacht. Als dit jaarlijkw opzegbaar is door de verpachter lijkt het me wat lastiger omdat je dan wellicht 4000,00 betaald voor 1 jaar plezier.
Kijk ook in het contract hoe je het terrein bij opzegging moet qchterlaten, anders heb je ook wellicht nog veel sloop/herstelkosten.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 03-01-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:05

ff langs de gemeente vergunningen checken voor de gebouwen en het houden van paarden.
4 per week dat paard verzorgen is veel, of ben je daaraan gewend?
het klinkt heel aantrekkelijk, wie wil dat nou niet (als je de tijd ervoor hebt)?
succes met je overwegingen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:05

Kaka schreef:
Ik vraag me af wat het addertje onder het gras is bij deze prijs. Check eens bij de gemeente hoe het zit met vergunningen e.d. Zijn alle gebouwen met toestemming van de gemeente gebouwd? Ik ga ervan uit dat dat soort geintjes ook in Duitsland vervelend uit kunnen pakken voor de nieuwe eigenaar.

Hele goede opmerking KaKa!!!!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:08

DOEN

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:17

Ik zou dit niet zomaar doen. Bij pachten zit je vast aan een datum dat de pacht vervalt. Zou toch jammer zijn als dat 1 juni 2009 is en jij net de heleboel hebt opgeknapt. Je moet even goed navragen tot wanneer die datum loopt. Als de pacht periode verlopen is kan de eigenaar met de grond doen wat ie wil en bestaat er een kans dat je er vanaf moet of veel meer geld per jaar moet gaan betalen. Want ik begrijp dan dat je eigenlijk de stallen en dergelijke overneemt voor 4000 euro en daarnaast de pacht gaat betalen? Even goed navragen hoe het met die datum zit, zit dat goed dan zeg ik doen want eigenlijk is het een koopje (en dat maakt het nou net een beetje verdacht). Succes.

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:22

Ik zou dit ook eerst helemaal nachecken.
Het is idd een geweldige aanbieding,maar dan nog zou ik eerst alles goed uitpluizen.
Succes ermee Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:40

uitpluizen, rekenen en dan doen! die quarter een poosje gaan rijden en verkopen (een 14 jarige gezonde quarter die wel wat kan brengt nog wel wat op als leerpaard in NLD)