Niet wassen in de winter, Wat dan wel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Niet wassen in de winter, Wat dan wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:49

Hee,
ik weet het er zijn veel topics over vieze hafjes, paardjes wassen etc. etc.
Maar hier een andere, waarover geloof ik nog geen topic was (anders sorry!)
Mijn haf is een smeerpoets! Niet normaal meer, zijn staart is zwart en zn kont btw ook..
Hy heeft al maanden diarree, heel vaak DA geweest bloedonderzoek..
dr kwamen zand, wormen (niet met wormenKür te bahandelen), en een soort van allergie tegen brok uit.
nu hebben we speciale brokken van de pavo, dat gaat iets beter, maar hij blijft toch wel een zwarte kont houden..

Maar nu wijk ik af van mijn vraag:P Is er iets waardoor ik mijn staart wel schoner kan houden/ maken?
zelf zat ik te denken aan zn staart in een emmer met sop doen en dan uitborstelen, alleen mijn vader zegt dat dat ook heel koud voor hem kan zijn.. Dus weet ik het ff niet meer...
Ik kan niet zeggen van 'laat maar gaan jóh' want het ziet er echt niet uit Nagelbijten / Gniffelen
'k word er gewoon van aangekeken op de manege, en aangezien die een hele dikke staart heeft word het al gelijk wat moeilijker.. En aangezien ik over een paar weken wedstrijden heb ! Ach gut
Tips, of wat dan ook Lachen ?

Keukenkast

Re: Niet wassen in de winter, Wat dan wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:50

Goed poetsen en eventueel sponsen.
Ook flink sprayen met equistar!

Trouwens, als je een emmer lauwwarm water gebruikt voor de staart, goed uitzwaait, droogt met de handdoek en direct op stal laat, dan is er niets aan de hand! (Ik fohnde de staart van mijn paard wel eens, vond hij niet eng)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:53

Ja inderdaad, de staart dompelen in lauw water. Beetje sop gebruiken en goed drogen.......en daarna in de stal laten staan. Ik zou het overigens niet doen als de temperatuur onder 0 is!
Fohnen..........whahaha, ben benieuwd hoe die van mij daarop zou reageren!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:53

Dankje das een goede ! Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:56

Eruit borstelen wil niet lukken dan? Ik denk dat wanneer je warm water gebruikt en de staart niet verder nat maakt dan de wortel (zo heet het toch? Ben de naam kwijt Vork ) en daarna goed droog maakt met een handdoek lijkt het me toch niet zoveel kwaad kunnen.

Het wassen is nu echter niet slim als je hem helemaal wilt wassen, vandaar de adviezen om het niet te doen. Maar dit betreft niet bij de staart naar mijn mening Lachen .

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:06

Oke dankjullie wel Lachen

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:10

Als je paard gewoon onder een deken staat en je hebt warm water en een stal tot je beschikking kan het ook heus geen kwaad om hem helemaal af te spuiten. Ik zou het dan niet helemaal met shampoo wassen maar alleen afspuiten. Met shampoo doen wij sowieso nooit. Wel is het belangrijk dat je hem daarna snel onder twee of drie wollen dekens zet, anders kan hij het wel te koud krijgen. Maar een staart kun je altijd wassen zonder enige problemen. Succes ermee

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:14

het eraf en eruit borstelen nadat het is opgedroogd is het makkelijkste. Wil je het natmaken, dat kan prima hoor, liefst met lauw water. Fohnen haha kun je natuurlijk ook proberen. Zolang je alleen zijn staart en kont wast. Lijkt me ook fijn voor je paard om dat te doen.
(ik ben ervaringsdeskundig want mijn paard zijn staart is verlamd.)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:16

Oke. ik ga het vanavond doen! Lachen Zal zeker jullie tips opvolgen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:21

Wassen kan best wel ja Ja
Even goed drogen met een handdoek, misschien zelfs met een föhn, en dan eventjes binnen zetten waar het niet vriest. Dan kunnen de kont en benen goed drogen zonder dat hij te zeer afkoelt op de huid.
Heb je warm water op stal?
Zo niet, dan is dit ook erg handig:
MysticTinker @ [EA-CO] Mobiele warmwater-douche; EasyShower

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:22

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:24

Eyck schreef:
Goed poetsen en eventueel sponsen.
Ook flink sprayen met equistar!

Trouwens, als je een emmer lauwwarm water gebruikt voor de staart, goed uitzwaait, droogt met de handdoek en direct op stal laat, dan is er niets aan de hand! (Ik fohnde de staart van mijn paard wel eens, vond hij niet eng)

Geweldig, ik dacht dat ik de enige op de aarde was die dat deed Haha! Ik fohn de staart ook, dan lekker antiklit erin, helemaal uitkammen, en voilaaa Luna haar staart is al zo ontzettend mooi, maar dan... helemaal te prachtig!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:28

Haha super! Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:39

Hoe staat je paard er nu bij dan? Staat ze met/zonder deken en binnen of buiten?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:41

Ik had een tijd geleden wedstrijd en wilde ook even de benen + staart doen (toen was het ongeveer 10 graden boven nul). Heb de waterkoker mee genomen naar stal, water gekookt, koud water erbij en wassen maar!
Ik denk dat je de staart altijd wel kunt wassen zolang je de staartwortel maar niet te veel aanraakt. Daarna op stal, staart goed drogen.
Maar als het echt vriest moet je wel oppassen dat de staart niet bevriest!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:45

en als je dan klaar bent met wassen en drogen vlecht je de staart in en stopt m in een staartzak, blijft ie voorlopig schoon ook!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:49

Ik was de staart van mijn tinker ook gewoon in de winter hoor met koud water (behalve als het echt zwaar onder nul is natuurlijk), ze heeft een witte staart en die is anders ook zo ontzettend smerig! Ik pak gewoon de tuinslang en houdt de staart iets van het lichaam af en ga gewoon wassen (en dan vanaf de onderkant van de staartwortel wassen). Met de emmer kan het ook, maar duurt het wat langer om het sop eruit te spoelen. Het is niet erg als de benen ietsje nat worden, want als het regent worden die anders ook wel nat. Flink wat antiklit erin goed borstelen en in een vlecht! Ik vlecht dan wel vanaf de onderkant van de staartwortel, want anders gaat dat irriteren als je het vanaf de staartwortel zelf gaat invlechten. Fotootje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-K74EWP4F.jpg Ook moet deze vlecht vaak opnieuw gemaakt worden, want als je het iets te laat doet klit het gigantisch in elkaar! Heeft wel zin zo'n vlecht om de staart goed schoon te houden, mijn tinker heeft in de zomer toch vaak wel zo'n schone staart: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GHCUONQE.jpg

Zijn kont kan je eventueel "wassen" met snelreiniger. Dit is een shampoo die je gebruikt zonder water. Gebruik ik meestal voor mijn meerendeel witte tinker, en zelfs de meest gele vlekken zie je nauwelijks meer! Ik weet niet hoeveel poep er aan zijn kont zit? Misschien het ergste eerst weghalen met een borstel en daarna met de snelreiniger?
Dit is de snelreiniger:
http://www.ruiterhuishelden.nl/
En dan zoeken op: equi lux (mijn ervaring is dat het beter op de huid werkt dan in manen of staart, ook al staat dat er wel bij vermeld)