Hoe manen naar 1 kant krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duerte

Hoe manen naar 1 kant krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:24

Hallo allemaal!!

Ik zit met een klein probleempje waarvan ik niet meer weet hoe ik het moet aanpakken.

Sinds een tijd hangen de manen van mijn pony naar 2 kanten.
de voorste helft hangt naar links, en de achterste helft naar recht.

Dit is helemaal vanzelf gegaan. terwijl ik ze altijd naar 1 kant kam, vlecht, trek.

* heb al een x 2 dagen paard met vlechtjes in laten staan. helpt maar even dan gaan ze weer terug.
* al de manen ga trekken trek ik alles naar rechts maar schiet weer terug.

Heeft er iemand een tip om de linkse helft weer naar rechts te krijgen, want zo hebben ze altijd gehangen.

Groetjes!

(hoopt dat het hier goed staat Bloos )

Duerte

Re: Hoe manen naar 1 kant krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 16:29

niemand ervaringen/ideeen/tips???

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:32

Ze zeggen wel eens een hoefijzer er aan hangen Tong uitsteken Maar ben bang dat dat een grapje is! Bloos
Veder misschien iets zwaars er aan hangen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:33

ik heb idd een keer de knotjes er 4 dagen in laten zitten, maar dit hielp idd maar even, daarna gaan ze bij mijn pony ook weer terug. maar het is wel minder dan eerst!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:36

hangt ervanaf wat voor soort manen dat jou pony heeft.
Als je pony heel dikke, stoeve manen heeft dan kan je er niet veel aan doen.
Als ze dunnere manen heeft dan kan je ze het best wassen en dan naar 1 kant vlechten en ze zo dus laten drogen.
Dat heeft toch altijd bij mijn pony geholpen totdat ze dikkere manen kreeg...

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:41

daar valt volgens mij niks aan te doen. Mijn merrie had ook hele volle manen naar 2 kanten. Voor de keuring (PRE) heb ik ze eraf geschoren, stond prachtig! Nu dacht ik, ik laat ze weer groeien maar toen ze weer naar beide kanten gingen vallen, ging gauw de schaar er weer in. Dus misschien een tip Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:45

Ik deed altijd de manen wassen en dan invlechten en een tijd laten zitten. Is nu misschien niet zo handig tenzij je echt zorgt dat je paard verder wel droog blijft.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:47

kun je niets aan doen... gewoon elke keer dezelfde kant opkammen.. maar dan nog is het lastig hoor... Je zult ermee moeten leren leven dat het niet allemaal 1 kant op staat Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:49

Ik heb dit probleem ook. Merrie heeft een heerlijke hals die lekker uitkomt als de manen naar 1 kant hangen. Ik heb een paar keer staartjes gemaakt, gaat een paar dagen goed. Nu zijn ze wat langer en hangen ze beter maar er zijn nog wat eigenwijze plukjes die steeds omvallen Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:51

stug volhouden.. de aanhouder wint Vork Haha!

vaak helpt het al als je regelmatig opvlecht, dan gaan ze na een tijdje wel naar een kant vallen.

als je paard best dikke manen heeft kun je beste flink wat uitdunnen door de manen te trekken.

de mijne had ook ontiegelijk dikke manen, en had bijna aan beide kanten van de hals evenveel hangen Clown
heb flink wat uitgedunt en t hangt nu bijna allemaal naar 1kant. alleen voor nog een kleine pluk niet, maar als ik straks wat regelmatig op wedstrijd ga met vlechten dan komt dat ook wel Knipoog

eventueel na het trekken even vlechten in doen 1 of 2 dagen....

mijn merrie had geloof ik toen ik haar kreeg ook de manen niet naar 1 kant hangen, weet niet meer hoe ik dat toen gedaan heb, maar daar is het uiteindelijk ook bij gelukt, en die hangen nu ook super netjes naar 1 kant Haha!

wel zou ik de manen na die kant doen waar het meeste hangt, dat is vaak makelijker dan andersom Lachen

dus gewoon volhouden Tong uitsteken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:52

lijkt me logisch dat ze niet naar de andere kant willen,
hun haarinzet is zo dat het naar de ene kant of de andere kant valt.
of beiden....
mijn paard had eerst aan twee kanten volledige manen, nu nog maar aan een kant omdat er wat afgeknabbelt/schuurt is( aan de andere kant was het dunner)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:00

Idd stug volhouden. Bij Cadiz heb ik ze tot aan de keuring ingevlochten (4 mnd) en toen bleven ze goed hangen. Nu stata hij alweer paar maanden zonder vlechten en ze hangen weer vrolijk verkeerd. Doe je niks an helaas.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:28

Mischien de manen trekken?
Of wassen met shampoo en het dan op een kant laten drogen?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:36

magic_lover schreef:
stug volhouden.. de aanhouder wint Vork Haha!

Precies! Vork

Ik heb ook maanden zitten vechten met de manen van mijn verzorgpaard Schijnheilig Vanalles geprobeerd. Uiteindelijk is het bij mij gelukt doordat ik haar net gewassen manen (dus nog nat) in vlechtjes had gedaan en zo een aantal dagen heb laten zitten. Sindsdien zitten ze perfect Lachen
Dus ik denk dat je idd gewoon moet blijven proberen. Eens in de zoveel tijd de manen wassen, en dan als ze nog nat zijn invlechten. Dat blijven herhalen, ook als de manen gewoon droog zijn steeds maar weer invlechten, paar dagen laten zitten, vlechten eruit halen zodat de manen even kunnen luchten, Cowboy Magic Detangler http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... 0&ProdID=1 er door heen doen, uitkammen en weer invlechten. Dan moet het echt een keer lukken hoor Knipoog

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:58

enniee schreef:
ik heb idd een keer de knotjes er 4 dagen in laten zitten, maar dit hielp idd maar even, daarna gaan ze bij mijn pony ook weer terug. maar het is wel minder dan eerst!

Niet slim op knotjes er 4 dagen in te laten zitten !
Kunnen de manen gaan uitvallen (als het te strak zit kan het zelfs afsterven) Knipoog

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:06

Oja! Haarlak is ook een goede tip!:)
en vooral niet opgeven Lachen

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:24

ik heb wel eens gezien dat iemand modder in de haarpuntjes hing maar of dit ngeholpen heeft, het zag er ook vreemd uit Tong uitsteken

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:31

Manen naar 1 kant invlechten, gel in ALLEEN de uiteinden smeren. Paar dagen laten zitten. Wel elke dag weer even gel in de punten doen, hiermee maak je het zwaarder aan de onderkant ( modder kan ook ).
Je moet het echt even volhouden, de haarzakjes moeten zich namelijk anders gaan zetten en dat gaat natuurlijk niet 1, 2, 3........

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:37

aha, heb een aantal dingen gezien die ik ga uitproberen Haha!
Bedankt allemaal!! Haha!
en nu maar hopen dat het gaat lukken..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:02

Bij die van mij zijn de manen altijd in de vlechten, en ongeveer 1 keer in de week haal ik het los en vlecht ik ze opnieuw.
Het duurt gewoon een hele tijd voordat het 1 kant op blijft.
Mijn ponys staan gewoon in de regen en alles met die vlechten, en het kan geen kwaad hoor. Ik doe ze alleen niet zo strak

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:20

haf_jessie schreef:
Bij die van mij zijn de manen altijd in de vlechten, en ongeveer 1 keer in de week haal ik het los en vlecht ik ze opnieuw.
Het duurt gewoon een hele tijd voordat het 1 kant op blijft.
Mijn ponys staan gewoon in de regen en alles met die vlechten, en het kan geen kwaad hoor. Ik doe ze alleen niet zo strak

denk persoonlijk dat je het niet 1 kant op krijgt,.. ja tijdelijk waarschijnlijk wel,..maar aan de aanzet vd haren kan je niks doen.
als je zelf een kruintje op je kop hebt,...groeien de haren ook altijd die kant op,.. en gel doet dan wel wonderen,maar als dat weg is,moet je ook weer opnieuw smeren Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:52

@ mackkwek; soms lukt het idd niet, maar het is echt niet onmogelijk hoor. Ik heb ook 'n kruin op m'n kop, maar als ik lang genoeg vol houd kan ik m'n haar ook gewoon een andere kant op laten vallen. Kwestie van iedere keer het natte haar zo kammen als jij het wilt hebben, geld ook als je bv van een middenscheiding een zij scheiding wil maken Lachen

@ G_Forever, ik zou niet snel haarlak in de manen van m'n paard doen. Worden de manen snel droog en pluizig van, je kunt beter wat minder 'agressieve' producten gebruiken (zoals bv Cowboy Magic).