Zelf bepalen wie er op je paard rijdt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiralief

Zelf bepalen wie er op je paard rijdt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:40

Hallo allemaal,

Het is eigenlijk meer een algemene vraag over wie je op je paard laat rijden.
Nou gaat het om eventuele bijrijders, hoe en wat is dat bij jullie op stal geregeld.
De stal waar ik stond begon daar moeilijk over te doen.
Maar het is toch mijn paard, en je bepaald toch eigenlijk zelf wie en hoe vaak je er iemand op laat rijden?
Dat de staleigenaren willen weten wie er op je paard rijdt kan ik helemaal inkomen, maar is het niet een beetje een raar verhaal dat je zelf de enige bent die erop mag rijden, en dat ze bijrijders verbieden?!?!?!?!

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij anderen is, ik ben zelf in eerste instantie als bijrijder op die stal gekomen en heb toen een paard gekocht omdat ik het een goede stal vond.
Mijn paard is nu verkocht vanwege geen klik, en mijn idee was om bijrijder te worden van iemand die daar dus ook staat en dan rustig naar een ander paard te gaan kijken.
Dat verhaal ging dus niet door, omdat ze nu hebben besloten om geen bijrijders meer te willen.

Zoals ik al zei, ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is???

cissy

Re: Zelf bepalen wie er op je paard rijdt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:44

misschien willen ze wat minder vreemde mensen over de vloer, heb je wel aangegven bij de staleigenaren wat je plannen zijn, ze kennen je tenslotte al omdat je daar al een poosje rondloopt, waarom doen ze er dan moeilijk over?

bij ons op stal zijn ook bijrijders maar er wordt wel verwacht dat de eigenaar ze netjes even komt voorstellen aan de pensionhouder en dan kunnen ze ook een sleutel van het hek krijgen.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:45

ik bepaal zelf wie er op mijn paard gaat zitten maar als de eigenaar bepaalde mensen er niet op wilt hebben dan accepteer ik dat.

Meestal is daar een goede reden voor, de manege eigenaar heeft over het algemeen erg veel ervaring, hij ziet wat er wel en niet kan. Mensen die nog niet veel ervaring hebben moeten dan ook niet op een paard gaan zitten die lastig kan zijn.

Het is hun terrein, en veiligheid gaat voor alles.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:46

Wat raar zeg...
Wij hebben ook een pensionstal, maar het is toch prima dat mensen die wat minder tijd hebben een bijrijder hebben, komen de paarden iig geen beweging en aandacht te kort!
Weet je wat de reden van deze regel is?

Wij willen wel weten wie de bijrijders zijn en als mensen bezoekers meebrengen naar stal moeten ze er zelf bij zijn, wij willen geen vreemd volk alleen op het erf hebben lopen, want dan raak je het overzicht kwijt, maar verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:47

ik rijd meestal zelf, of eens af en toe mijn nichtje

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:47

Ik vind dat wel een beetje raar!
Ik ben zelf ook een tijdje verzorgster geweest van een een paard op een pensionstal. Wel zonder dat de eigenaresse dat wist (verhaal in profiel) Nou scheelt het dat ze mij al konden, en daarom mocht ik een pasje aanvragen. (Anders kom je het erf niet op) Maar nu komt als mij veulen van de opfok komt mijn paard daar ook te staan, en als ik daar een verzorgster voor wilt vind hij dat helemaal niet erg. Ik zou dan wel even met de nieuwe verzorgster naar de stal eigenaren toelopen om haar even voor te stellen zodat hij weet, dat zij mijn paard doet. Hij schrijft dan ook alle gegevens van haar op ( voor het pasje om het erf op te komen) Maar hij zou mij niet verbieden om een verzorgster bijrijder te nemen voor mijn paard. Beslis ik ten slotte zelf.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:49

Ja, dat veiligheid voor alles gaat snap ik, en dat ze sommige mensen niet op het terrein willen hebben ook.
Nou wil het feit dat ze het heel jammer vonden dat ik nu dus weg ga, en dus ook niet meer terug kom omdat ik niet mag bijrijden.
Er zijn wat "lastige" bijrijders geweest en ik denk dat ze het daaorm doen.
Ze hebben ook gezegd dat ik heel erg welkom ben als ik weer een paard heb, maar ik heb gezegd dat ik op deze manier geen zin meer heb om op die stal te staan.
Ik wil me toch graag ergens welkom voelen, en dat idee heb ik nu niet.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:49

Naja ik vind dit wel een beetje raar idd.
Wat is er mis met bijrijders? als je er maar niet 10 meeneemt, maar gewoon 1 of 2 vaste is er toch niks aan de hand.

Bij mij op stal is het zo dat als je iemand meeneemt je diegene wel even voor moet stellen. Nu hoef ik dat niet meer te doen omdat ik er al 5 jaar loop en ze weet dat ik niet zomaar vreemde mensen mee neem.
Bij mij op stal doen ze er gelukkig niet moeilijk over Lachen

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:51

Het is voor mij ook de eerste stal waar ik dit tegen kom, en vroeg me af of het meer voorkomt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:54

Ik heb er niks over te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Ik huur een manegepony, dus ze loopt ook mee in de lessen Nagelbijten / Gniffelen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:17

Ik vind ook dat de eigenaar van het paard zelf moet beslissen wie er op zn paard mag rijden.
Overigens heb ik wel vaker vreemde verhalen gehoord: men betaald extra pensiongeld wanneer men een bijrijder heeft.... Belachelijke regels.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:22

Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen wie er op rijdt, stel dat je zelf een tijdje niet kan? Maar snap ook wel dat ze minder 'vreemde' mensen willen hebben rondlopen. Kan je niet met de staleigenaar gaan praten? Ze kennen jou immers al.
Ik sta bij een boer en ik mag zelf bepalen wat ik doe en laat.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:23

madamX schreef:
Ik vind ook dat de eigenaar van het paard zelf moet beslissen wie er op zn paard mag rijden.
Overigens heb ik wel vaker vreemde verhalen gehoord: men betaald extra pensiongeld wanneer men een bijrijder heeft.... Belachelijke regels.

Die reden ken ik, ja. Bij de vorige stal waar ik stond mocht mijn 'bijrijdster' ook plotseling niet meer komen (geenéén bijrijdster). Toen vertelde ik dat ze geen bijrijdster maar aandeelhoudster was omdat zij bijdroeg in de kosten... Daar werdt de eigenaar van de stal toch even stil van (was ook iemand die een beetje wereldvreemd is) Haha!
Uiteindelijk een maand later naar een andere (veel betere) stal met m,n toen hoogdrachtige dame...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:25

dat is idd een beetje raar, ik rijd mijn paard altijd zelf en wil er ook niemand op hebben maar kan me voorstellen dat het soms echt niet anders gaat, dus dan moet er toch de mogelijkheid wezen dat dat paardje ook beweging krijgt.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:31

Ik heb er met ze over gesproken een week geleden toen mijn paard daar nog stond.
Ze zouden er op terug komen, maar ze gaven eigenlijk al aan dat ze voor niemand een uitzondering wilde maken.
Ik heb toen ook aangegeven dat ik me dus op deze manier echt NIET welkom voel op een stal, maar dat was niet zo, ik was juist heel welkom alleen niet als bijrijder, want dat willen ze niet meer.
De dag dat mijn paard weg ging zijn ze er op terug gekomen, en hebben gezegd dat ze het echt niet willen, ik zou meer dan welkom zijn als ik weer een eigen paard heb, maar dus niet als bijrijder.
Ik ga daar dus niet meer staan, dat heb ik ook tegen hen gezegd, stel nou dat ik zelf minder tijd heb en dus niemand voor mijn paard mag regelen.
Dat er geen vreemde mensen op het terrein mogen komen snap ik, en dat je wilt weten wie er bijrijders zijn ook.
Maar het verbieden??
Ik baal er gewoon erg van, er zijn genoeg stallen waar ik kan rijden zo is het niet, maar ik zou daar iemand helpen met een heeeel leuk paard en die was er erg blij mee.
Vind het erg jammer dat het zo moet.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:36

Opzich vind ik dat wel vreemd, want het is immers jouw paard en jij bepaalt inderdaad wat daarmee gebeurd en door wie hij gereden/verzorgd wordt..
Aan de andere kant snap ik hun mening wel.. Ze gaan met jou die afspraak aan, jij betaald en "bent te vertrouwen". Een bijrijder is (no offence) soms laks en dat geldt tevens voor de omgang met spullen en afspraken etc.
Jammer dat het zo moet inderdaad!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:48

Eyck schreef:
Aan de andere kant snap ik hun mening wel.. Ze gaan met jou die afspraak aan, jij betaald en "bent te vertrouwen". Een bijrijder is (no offence) soms laks en dat geldt tevens voor de omgang met spullen en afspraken etc.
Jammer dat het zo moet inderdaad!

Ik heb nog nooit problemen gehad met bijrijders die 'laks' zijn; zij komen voor het paard en zijn daarmee net zo serieus alsof het hun eigen paard is, en voor hen voelt dat ook zo. En zo gedragen zij zich ook, dus automatisch houden zij zich aan de regels. Toch geef ik hen voor alle duidelijkheid ook de stalregels op papier mee. Dit is eigenlijk niet noodzakelijk (ze houden zich immers toch automatisch aan de regels) maar het versterkt wel het gevoel dat een bijrijder hier net zo serieus genomen wordt als een eigenaar van een paard.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:51

Bij ons mag je het zelf weten, maar ik heb eens op een manege gestaan waar dat niet zo kon als hoe ik het nu doe Knipoog

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:04

Mijn bijrijder is de gene die mij les geeft.
en de eigenaar van stal kent haar ook,en veel op stal kennen haar
en ik weet dat ze niet zomaar iemand meeneemt die druk is . of veel schreeuwd.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:07

Bij ons maken ze er geen probleem van.
Maar ik ken ook stallen in de omgeving waarbij je dus geen vreemde mensen mag nemen. Zo ook geen bijrijders e.d.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:08

Bij mij op stal willen ze wel weten wie mijn bijrijdster is, en als er iemand aan mijn paard komt zonder dat ik er ben (op haar na) krijg ik het ook te horen..

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:10

bij ons zijn er zoveel paarden (ongeveer 90) dus er is eigenlijk altijd wel iemand aanwezig die oplet. als ze iemand tege komen die ze niet kennen gaan ze vragen wat ze komen doen en dat soort dingen.

best fijn gevoel als je weet dat er niet zomaar iemand op stal kan komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:19

Bij ons op stal is het helemaal geen probleem. Mits je je als bijrijder gewoon even netjes voorstelt. Nou hebben wij geen echte bijrijders op stal. Ik was de enige. Plus de moeder van een stalgenootje die een paard rijdt. Maar er is nooit moeilijk over gedaan. Ik werd net zo behandeld als de pensionklanten. Kreeg met kerst een cadeautje, maar werd ook gewoon gevraagd de mest uit de paddock te halen, net als iedere pensionklant. Nu heb ik zelf een paard en zijn ze alleen maar blij dat ik het daar zo naar mijn zin heb. Nu hebben ze er een pensionklant bij Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:37

TS ik vind het ook erg jammer dat het zo gelopen is...Ik zag dat je een leuke klik met mijn poown hebt en had het je graag gegund. Knipoog
Daar komt nog bij dat het voor mij een manier is om mijn instructrice vaker te kunnen laten komen, omdat jij dan ook zou gaan lessen en mijn instructrice niet voor 1 persoon naar stal kan komen...Ik hoop ook dat ik straks wanneer mijn studie begint ik voldoende tijd overhoud voor mijn pony. Ik vind het persoonlijk behoorlijk krom dat je als eigenaar niks te zeggen hebt over wie er op je pony rijd en ik vind het ook een gemiste kans dat we niet op een goede manier met ze uit zijn gekomen......

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:41

ik ben de enige die op mijn paard RIJD. vriendin zit er wel eens op om uit te stappen. en heeeeeel af en toe nog iemand. maar voor de rest rij ik er zelf op. nou sta ik ook op mn eigen stal. stalgenoot mag en durft er nieteens op. daarbij vind mijn paard het niks iemand anders op zn rug te hebbe