Prijs van weide erg duur geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Prijs van weide erg duur geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:00

Hallo Bokkers,

ik lees hier vaak mee, maar dit is de eerste keer dat ik een vraagje stel.

Gisteren kreeg ik telefoon van de boerin, ik huur namelijk 1/2 hectare weide, dus enkel de wei, de schuilstal hebben we zelf gezet en het onderhoud doen we ook zelf.
Het land ligt erg laag, dus in de winter kunnen de paarden er niet op want dat is te modderig en het is niet bereikbaar vanaf de straat.
Ik heb nog een andere wei (niet van de boerin) die er aan grenst en daarom is dat makkelijk meegenomen. Mijn ouders hun tuin grenst langs de wei.

Nu wil ze daar 85 € per maand voor krijgen, dus een 1000 € per jaar voor 1/2 hectare.

Ook zegt ze dat er een andere man, een lokale manegehouder, haar evenveel biedt, maar dat geloof ik gewoon niet.
Ik denk dat ze van mij wil profiteren omdat mijn ouders erlangs wonen.
Dit is gewoon té veel en ik heb dus besloten om er van af te zien.
Maar kan ze zomaar zo veel opslaan?
Ik dacht dat huurprijzen van weides vastliggen aan hun kadastraal inkomen, als iemand me dat zou kunnen uitleggen zou ik misschien met haar kunnen onderhandelen.

Wat betalen jullie voor een kale wei?
Alvast bedankt voor alle reacties.

linky

Re: Prijs van weide erg duur geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:05

De pachtprijs voor 1 HA goede weide ligt nog niet eens op € 1000,= !!!
Goed idee dus, afzeggen.................... wat een afzetster!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:49

ik zou het niet weten, ik huur mijn weide ook niet alleen

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:06

Linky, dank je, ik denk er ook zo over, afzetster!
Maar zij rekent anders, per paard 1 euro per dag ??? ofzo, zoals boeren dat doen met dikbillen.

Ik woon in Oost-Vlaanderen, België en ik zou graag eens weten wat Vlamingen zoals betalen voor een -al dan niet- kale weide.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:13

Hoi, ik woon in Limburg, België.
Ik huur een weide van de gemeente van 25 are, hiervoor betaal ik 25 euro PER JAAR. Ok het is geen hectare groot, maar toch, een enorm prijsverschil.
Aangezien ik 2 weides huur van de gemeente, betaal ik 50 euro per jaar. Dat betaal ik graag voor twee mooie weide langs mijn eigen thuis.

Die boerin lijkt me toch wel een enorme afzetster! Ik zou dit zeker niet betalen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:29

prijs hier in de buurt (noord nederland) is volgens boeren zo'n 500 euro per jaar per hectare. Die prijs die jij nu noemt is meer de prijs zoals een manegehouder weidegang verhuurt per paard, met gebruik van zijn accomodatie. Ik denk dat hij heeft verteld wat hij laat betalen per paard en dat zij geld geroken heeft.

En anders voorstellen dat je alleen betaald als je die wei ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Dus wei te nat en paarden er niet op? dan ook niet betalen, dan hoef je niet het hele jaar huur te betalen terwijl je er in de winter toch geen gebruik van kunt maken...

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:41

Ik woon in Vlaams-Brabant, wij huren met z'n drieën een wei van bijna 3ha voor €75/maand (€25 per paard per maand). Wanneer we de wei een hele maand niet gebruiken betalen we niet. Dit geldt wel enkel voor een hele maand, dus niet voor twee weken oid.

In de winter is het wel ietsje anders geregeld, als het weer bijv. maar enkele daagjes toelaat om de paarden buiten te zetten, betaal je minder (is voor mij en één andere huurder niet van toepassing maar het derde paard ('hij heeft het toch zo snel koud, arm dier') mag alleen mee als de zon schijnt.)

Ik vind dit al best veel eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:56

Tja, die heeft geld geroken, zou er voor bedanken, zo snel mogelijk een ander stuk gaan zoeken. Kijk eens of je van de gemeente kan huren, daar zijn hier prijzen als 100 euro per jaar voor.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:00

Dan betaal ik dus eingelijk te veel...

Wei met stal en paddock (heb ik moeten over nemen van vorige huurster) en de oppervlakte is 08 hectometer. Ik woon dan wel in noord brabant NL Weet alleen niet of het in NL anders geld...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:04

veel te veel, hier net over de grens betaal je 950 per jaar voor 1 hectare!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:22

pubelia schreef:
Dan betaal ik dus eingelijk te veel...

Wei met stal en paddock (heb ik moeten over nemen van vorige huurster) en de oppervlakte is 08 hectometer. Ik woon dan wel in noord brabant NL Weet alleen niet of het in NL anders geld...

Als er voorzieningen bij zijn zoals stal of bak/paddock, dan liggen de prijzen meestal toch wel wat anders dan wanneer het alleen kaal agrarisch grasland is hoor Knipoog Dat is appels met peren vergelijken...
En weidegang per paard berekent, of gewoon huur voor de grond, zijn ook 2 verschillende dingen. Prijzen variëren ook per gebied. Rond stad of grote plaats is land meestal duurder dan op het lege platteland en rond de kleine dorpjes...

Het gaat hier ook meer over de plotselinge verhoging in verhouding tot eerst en wat dan ineens de prijs per ha wordt in vergelijking met normale prijzen per ha. Bij ons dus 500 per jaar (noorden) meer stedelijk gebied al snel 1000 euro of meer per jaar...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:34

Je kunt ook anders rekenen. Stel de grond kost 5 euro per m2. (Ik zou willen dat wij voor zo'n laag bedrag onze wei hadden kunnen kopen maar goed....)
Dan kost die totale wei 5000 x 5 = 25.000 euro. Als je dan met een rente van 5% rekent dan zijn de rentelasten alleen al 1200 euro per jaar. Daarnaast heeft de eigenaar nog de kosten voor de OZB en waterschappen. 1000 euro is als je het zo bekijkt dan niet eens zoveel.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:02

Jol1 schreef:
Je kunt ook anders rekenen. Stel de grond kost 5 euro per m2. (Ik zou willen dat wij voor zo'n laag bedrag onze wei hadden kunnen kopen maar goed....)
Dan kost die totale wei 5000 x 5 = 25.000 euro. Als je dan met een rente van 5% rekent dan zijn de rentelasten alleen al 1200 euro per jaar. Daarnaast heeft de eigenaar nog de kosten voor de OZB en waterschappen. 1000 euro is als je het zo bekijkt dan niet eens zoveel.

Ik denk dat je dit kunt vergelijken met kadastraal inkomen in België.
Nu heb ik ooit gehoord (maar ik weet niet of dit klopt) dat de huurprijs ongeveer van de wei de helft is van het kadastraal inkomen.

Wat eigenlijk wel vreemd is want dan scheurt elke boer zijn broek en verhuurt hij zijn wei voor minder dan dat hij er jaarlijks moet voor betalen. Waarschijnlijk krijgen ze misschien nog subsidies ofzo, maar geen idee welke.
Iemand die kennis heeft van deze wetten en hoe dit precies zit?

Joyce, inderdaad, mochten er faciliteiten aangeboden worden zoals stal en paddock, liggen de prijzen anders.
Denkende dat het begin van mijn straat 3 mooie stallen en 1/2 hectare wei verhuurd worden voor 60 euro/maand terwijl een kale wei me 85 zou kosten.
Jammergenoeg is dat verhuurd aan andere mensen

Ik ga dus mijn stal en alle weidepalen, draad en alles wat daarbij hoort mogen afbreken om ergens anders terug op te bouwen, wat weer een hoop werk geeft Verdrietig
Ik snap nog steeds niet hoe de boerin rekend en waarom ze plots zo een prijzen vraagt

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:14

Citaat:
Ik snap nog steeds niet hoe de boerin rekend en waarom ze plots zo een prijzen vraagt

Waarom vraag je haar niet hoe het kan dat ze zo opeens de prijs verhoogd?

Ik begrijp van je dat je de weide niet per se nodig hebt waardoor je de in de luxe positie zit om af te kunnen haken nu ze zo veel gaat vragen.
Wij betalen voor een stukje van 2000 meter 400 euro per jaar. Dit stukje grenst direct aan ons huis en we hebben het hard nodig. De boer waarvan wij dat huren is ook niet gek, die weet ook wel dat wij dat stukje heel hard nodig hebben, en vraagt ons zodoende de hoofdprijs.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:20

Hier (omgeving Mechelen) betaal je ongeveer 300 à 400 per hectare per jaar.
1000 voor een halve hectare is inderdaad zwaar overdreven.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:29

Ik vind het allemaal lage prijzen hoor, het ligt misschien ook aan het aanbod. En of iemand zo'n wei al heel lang heeft. Wij hebben 2 jaar terug 1 hectare gekocht, en die verhuur ik echt niet voor 100 euro per maand want dan snij ik mezelf gigantisch in de vingers..(financieel gezien)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:46

Ik woon in Duitsland en hier heb ik 2.5 ha land....1 ha huur ik voor 50 euro in het jaar. Ik mag er alles mee doen wat ik maar wil...
En tussen de 7.000-10.000 euro heb je 1 ha als je het wilt kopen.

Jarno.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:48

ik betaal 500- voor 80 are
bijna dubbele grootte en helft van prijs dan bij jou dus
is wel in Nl limburg, kale grond
heb zelf stal , bak en paddock op gemaakt en de rest is weiland

ik kon het ook kopen, maar werd echt duur aan rente, zodat ik meer dan 3 dubbele per jaar kwijt was

boeren kunnen tegen veel voordeliger tarief kopen, weet niet precies hoe het gaat maar in elk geval anders dan als een particulier het wil kopen helaas

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:06

mijn paarden staan in pension dag en nacht in een land van 1/2 hectare en ik betaal 50 per paard

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:36

hier in West-Vlaanderen had ik eens gevraagd voor 1 hectare te pachten, was het 250 euro per jaar..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:20

Ik woon in Vlaams-Brabant en betaal 80 euro per maand voor 60 are, maar hooi zit hier wel bijgerekend. Voor de rest doen we alles zelf (water, poep, krachtvoer,...) Er is geen stromend water, elektriciteit of piste. Toen ik er pas stond (exact een jaar geleden) moest ik 60 euro... dus 20 euro opgeslagen in een jaar tijd Hamer Het is dat er hier in de buurt geen weides meer te huur/te koop zijn, of ik verhuisde vandaag nog.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:27

had je een huurcontract van het weitje?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:31

hahahahaha hier huur je ook voor tussen de 75 en 100 euro per maand een land van een halve hectare Lachen

is bij ons een hele gangbare prijs Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:51

Leuke rekensom, dat geld natuurlijk als je nu ergens een wei koopt, maar als het een bestaande wei is van een boer die dat al heul lang in bezit heeft is dat anders. Dan is er nog een regel, betaal je commerciele prijs als huur, dan is het onderhoud voor de verhuurder. Is het onderhoud voor de huurder, dan is het vaak nog zo dat er het eerste jaar geen huur wordt betaald en het jaar daarop een redelijk bedrag.

Er zijn gebieden in Nederland waar weides niet langer dan ik dacht 3 jaar onbeheerd mogen blijven, dan heb je onherroepelijk een brief van de gemeente in je bus wat je plannen er mee zijn. En soort antileegstaand criteria.

Dan is verhuren ook weer tricky omdat je als huurder na ik geloof 5 jaar huren en aantoonbaar huur betaald, recht krijgt de wei te mogen kopen..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:44

Ik betaal voor een halve hectare ook 85 euro maar heb daar dan wel een schuurbij met 2 stallen erin en een zadelkamer en voerhok.
Er is stromend water en stroom en de mest wordt afgevoerd.
Dit is bij een boer.
Ik denk dat het heel veel verschil maakt of je huurt van een boer of van de gemeente.