Help!!! Stalprobleem. Iemand suggesties of tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mo1988

Help!!! Stalprobleem. Iemand suggesties of tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:46

Ik heb het al een tijdje niet meer naar mijn zin op stal en zit al een tijdje te dubben om van stal te veranderen. Maar omdat t nogal lastig is enz, zou ik graag wat meningen willen horen. En ff m'n hart luchten.

Ksta al geruime tijd (bijna 6 jaar) op een pensionstal bij familie (oom van m'n vriend). Heb het er altijd naar m'n zin gehad. Vaak ook meegeholpen wanneer er bv in de zomer het hooi & stro van het land moest, met de koeien wanneer die weer gingen kalveren (want die staan er ook :-P). Gewoon ook een heleboel leuke dingen. Ook met de andere mensen op stal altijd gezellig gehad.

Nu heeft de oom van mn vriend dus sinds van de zomer een nieuwe vriendin die ook maar meteen is ingetrokken en meteen haar paard meenam (en ook meteen een paard erbij kocht. Wat ik niet snap want zelf doet ze dr niets mee. Zelfs het uitmesten laat ze aan hem over! Maargoed iedereen moet zelf maar weten wat ze met dr paard doet...)
Maarja, sinds mevrouw dr is zijn dr nogal wat dingen veranderd.
Zoals dat alle paarden van de zomer op 1 wei moesten, terwijl zij wel dr eigen weitje had voor haar paarden.
De paarden hebben tot november buiten gestaan omdat er nog stallen tekort waren (omdat zij met 2 paarden erbij was gekomen er nog geen nieuwe waren) maar HAAR PAARDEN STONDEN NATUURLIJK WEL BINNEN!
De 'gewone' paarden (de pensionpaarden) moeten kuil eten terwijl er nog een hooischuur volstaat met goed hooi waar haar paarden natuurlijk wlel van eten (want die mogen geen kuil).

Nou zijn dat nog dingen waarvan ik eerst nog dacht, nouja als dat t ergste is, maar echt verdorrie elke dag is er dus zowat wel weer wat. Of er is helemaal geen inkuil om te geven en wanneer je belt er niet wordt opgenomen of me een smoesje wordt gezegd, ow ja dat doe ik zo, en drie uur later is t er nog niet. En nou was ik er vanmorgen en toen kwam ik erachter dat de paarden om 10.30u nog geen eten hadden gehad!

Vorige maand heb ik voor het eerst netjes gevraagd voor iets, (of het goed was dat ik bij de buren in de bak ga rijden omdat onze bak bij elke regenbui helemaal blank staat) waarop eerst meteen wordt gezegd, ow ja tuurlijk. En de volgende dag hoor ik via iemand anders dat er dus heel wat anders was gezegd. Dus ik denk, nou ik bel wel even op om te vragen hoe het nou zit. Ik heb ook geen zin in ruzie want dat is t dus ook niet waard. Dus ik bel op, hoor ik haar op de achtergrond zeggen: ow nee he, toch niet die weer.
Nou toen had ik het echt ff gehad.

Door dit alles zit ik eraan te denken om te verhuizen naar een andere stal. Ik loop echt met een rot gevoel rond op stal. Nou hoorde ik dus al dat bij de buren ze €150,- pm vroegen (bij ons €175,-) terwijl ze het dubbele aan stro krijgen pw en de bak altijd rijbaar is. (Verder is het in de buurt wat ik weet wel duurder en dan zou ik nog +_ 6 maanden moeten wachten.

Het enige nadeel: - de paddock is erg klein bij de buren en mijn sprinkhaan stalt het denk ik wel op prijs om in een grotere plaats even los te kunnen. Maar wat voor mijn het meeste meespeelt is dat ik ook met familie van m'n vriend te maken heb. (Wat ook komt omdat ik het er altijd naar mn zin heb gehad.)

Help!!!! IEMAND SUGGESTIES, TIPS, IDEEËN???????

lovey_ou

Re: Help!!! Stalprobleem. Iemand suggesties of tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:51

Ik zou gewoon op je gevoel afgaan! Vind het raar dat haar paarden maar altijd voor gaan. Misschien kan je het er met je vriend over hebben zodat die met ze oom gaat praten om te vragen waarom zijn vriendin haar paarden voor gaan? Want de band is toch anders tussen hun,,,

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:52

Jeetje wat een moeilijke situatie zeg.
Ik probeer een antwoord te bedenken, maar ik kan zo gewoon niets verzinnen. Ik zou het ook heel moeilijk vinden.

Want als je naar de buren gaat zul je gezeur krijgen, maarja, dat heb je nu toch al. Ik mis in dit verhaal een beetje de mening van de oom van je vriend. Of laat die het allemaal maar over zich heen komen?

Je moet doen wat jij denkt wat voor je paard het beste is.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:54

Wat een vervelende toestand! Ik zou toch voor mezelf kiezen. Het is vervelend dat het familie is, maar gelijke mensen gelijke rechten. Blijkbaar vindt zij dat ze meer rechten heeft dan een ander en dat is jammer. Of probeer er eens over te praten met die oom, probeer uit te leggen dat je het gevoel hebt dat zij meer "rechten" heeft (of neemt) dan een ander. Misschien kunnen jullie er samen een oplossing voor vinden, je hebt er immers toch al die jaren leuk gestaan. Willen ze geen kant op, dan zou ik toch echt vertrekken, op den duur ga je je zo kwaad maken dat je niet meer met plezier naar je paard gaat.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:56

En hoelang is dit al zo? Dus hoelang is diene nieuwe vrouw er??

Kan je er niet eens me die oom over praten zonder dat er mensen in de buurt zijn? Het hem is vragen waarom de anere paarden zo worden benadeelt? Dus zijn mening zoals Iris82 zegt

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:04

Ik heb het dus ook willen bepraten, maar omdat toen ik gevbraagd had om bij de buren te gaan rijden eerst te horen kreeg; ow ja hor is goed. Gelijk heb je. En dan later te horen krijgt dat zij vinden dat ik altijd gematst wordt (terwijl ik dr juist altijd heb meegeholpen en dat echt heb gedaan uit mezelf en niet tegen betaling of wat dan ook). Gewoon het feit dat ik binnen een dag zo anders werd benaderd dat ik het ook helemaal niet zie zitten om zo'n gesprek aan te gaan waarom haar paarden voorgaan. Want ik heb zo'n vermoeden dat het dan gewoon eerst ontkend wordt en dat ik daarna de boeman ben...

En ja mijn vriend vind het ook een raar mens. We gingen altijd samen erheen. Hij sleutelen aan zn crossmotor, of zn trekker (jaja echte boeren zijn we :-P) maar toen ik het met hem er laatst over had (even samen de ergernissen van stal bespreken) zei hij dat hij als het zo doorging ook liever zijn trekker er weg zou halen....

maarja, ook daarom, als ik dan ook nog wegga. Ik heb geen zin in familieruzies. Ben bang dat t allemaal verkeerd uitpakt.

Maarja bedankt al voor jullie reacties.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:12

Dat iemands eigen paarden voorgaan begrijp ik wel, ik ben er ook altijd als de kippen bij om de rechten van mijn eigen paarden te beschermen Bloos
Maar ik begrijp dat er dingen ook gewoon echt veranderd zijn tov vroeger (kuil ipv hooi, paarden niet op stal) en ze hebben nu hun zaakjes niet meer op orde.

Daar zou ik dus met de hele stal eens een vergadering over beleggen, laat de positie van die vrouw er gewoon buiten, maar bespreek wat er veranderd is en dat jullie het daar niet mee eens zijn, eens kijken wat er aangepast kan worden. Kan er niets in tegemoet gekomen worden, dan kun je je conclusies trekken en zou ik vertrekken, maar dan heb je het wel op een eerlijke en nuchtere manier besproken. Hoe de paarden van die vrouw erbij staan zijn jullie zaken niet, hoe je eigen paarden erbij staan, daarvoor moet je aktie ondernemen Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:18

Op de andere plaats is de bak mss iets kleiner maar denk dan aan de andere kant dat je paardje het ook op prijs stelt op tijd of gewoon eten te krijgen, wat nu blijkbaar toch soms niet zo goed gebeurt. Ik zou denk ik voor een andere stal gaan dan die waar je nu staat.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:53

Net als Urielle denk ik dat je het gesprek aan moet gaan met die oom en over de situatie van je eigen paard bespreken.
Wellicht samen met wat ander stalgenoten, samen sta je sterker.
Zeg dat je altijd erg tevreden bent geweest maar dat je het niet eens bent met de veranderingen van afgelopen jaar. Dat je liever hebt dat je paard weer hooi krijgt.
Voer een gesprek zonder aanvallend en veroordelend te worden, erg moeilijk maar daar bereik je het meeste mee.
Heb het niet over die vriendin en haar paarden, daarmee jaag je die oom alleen in de verdediging en raak je van het oorspronkelijke onderwerp af, de verzorging van jouw paard.

En komt er geen oplossing dan wellicht toch verhuizen naar die andere stal.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:57

VVDD > VSW