Ijs op de rug van m´n Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Ijs op de rug van m´n Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:00

Hallo,

Voor het eerst heeft mijn Shetlander vanacht buiten gestaan. Ik heb haar nu iets meer dan een weekje. Deze morgen zat er nogal wat ijs op haar rug en in haar manen, terwijl dat bij mijn draver niet zo is. Moet ik ze nu wel of niet buiten zetten? Kan dit kwaad? Ik wil er absoluut geen deken op leggen, maar wil wel zeker weten dat het het beestje niet schaad. Ik heb het overigens nog nooit gezien bij paarden/pony's.........
En waarmee kan je het ijs er het beste mee afkrijgen? Zodra je borstelt valt er wel wat uit, maar ik heb het idee dat je ook de huid extra nat maakt ermee omdat het smelt. En dat lijkt me ook niet echt gezond met dit weer.

Groetjes Linda Knipoog

Steenbok12

Re: Ijs op de rug van m´n Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:03

dan vraag ik me af hoe het ijs op je rug komt van je shet.. Is ze misschien nat geweest?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:06

ChantalSmook schreef:
dan vraag ik me af hoe het ijs op je rug komt van je shet.. Is ze misschien nat geweest?

Ja dat vroeg ik me ook al af...........snap er niks van. Gisteren met licht was er nog niks te zien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:06

Het zegt juist iets heel erg goeds over de vacht van je paardje. Hij isoleerd het lichaam namelijk zo goed dat het ijs dat bovenop de vacht zit (net zoals op het gras) niet smelt! Voel maar eens goed in de vacht op de huid. Je zult merkendat hij juist lekker warm is. Goed nieuws; jouw shetje heeft een super vacht!

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:07

Ik denk dat dit zelfs niet zo erg is. Het wilt namelijk toch zeggen dat de vacht echt issoleerd, en het water er op blijft en dan aan vriest, ipv erdoor te gaan.

Maar zoals hierboven hoe komt het dat je pony nat is??

Verder zou ik het er op laten liggen Nagelbijten / Gniffelen, lijkt mij niet zo aangenaam als je het "erin" gaat borstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:07

Bij mijn shet ook hoor Lachen Niets bijzonders.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:08

dauw dat is bevroren. Mijn shetje heeft ook zo'n mooi laagje. Shetties hebben zo'n dikke vacht dat de dauw zo ver van de huid ligt dat deze kan bevriezen, ik zou me dus eerder zorgen maken over de draver dan de shet (niet dat ik zeg dat de draver het koud heeft hoor)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:08

Inderdaad!! Jouw Shet is supergoed geisoleerd. Dus je hoeft helemaal geen zorgen te hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:11

Het is nog zo'n donzig veulenvachtje Haha! Gelukkig, fijn om te horen dat het juist isolerend is. Maar dan nu de vraag hoe het er op komt!
En nudat het niet dooit overdag, kan dat er dan de hele dag opblijven liggen zonder problemen?
Ik heb ze nu in de stal gezet, hopelijk dooit het daar wel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:14

Vooral niets aan doen. Niet poetsen, ook niet binnen zetten, gewoon zijn gang laten gaan.
Dit betekent alleen maar dat jouw shet een prima pak met haar heeft, dat voldoende ventileert. Het zweetvocht namelijk is door de haren naar buiten gegaan en bevroren, daarom ligt er een ijzig laagje.
Juist als dit niet zo zou zijn had je een probleem. Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:19

LDRD schreef:
Vooral niets aan doen. Niet poetsen, ook niet binnen zetten, gewoon zijn gang laten gaan.
Dit betekent alleen maar dat jouw shet een prima pak met haar heeft, dat voldoende ventileert. Het zweetvocht namelijk is door de haren naar buiten gegaan en bevroren, daarom ligt er een ijzig laagje.
Juist als dit niet zo zou zijn had je een probleem. Knipoog

Waarom heeft mijn wollige draver dat dan niet? Is het omdat de draver een warmbloed is en een Shet een koudbloed? De Shet heeft wel veel langere haren en een dichtere vacht.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:33

En dat verschil in vacht doet het hem nou juist. Daarom heeft de draver het niet en de shet wel. De draver zal het dus ook eerder koud hebben.
Je hoeft hier echt niets aan te doen (zou ik ook juist niet doen). Het ijs laagje ontstaat net als dat het op het gras ontstaat; gewoon door dauw die bevriesd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:07

Je kan een draver niet vergelijken met een shet. Een draver heeft een dunnere minder isolerende vacht. Het vocht dat deze verliest bevriest niet omdat er nog te veel lichaamswarmte ontsnapt die opvriezen voorkomt. Het blijft dus nat. Overigens is dat in principe bij een goede vacht slechts de bovenvacht dit nat blijft en niet de ondervacht.
Een shet is gewoon gebouwd op barre omstandigheden, een draver niet.

Blubbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:04

haha mijne heeft het in zijn baard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:55

Hier zijn de Shetlanders ook de hele dag wit van de vorst en hangen de pegels in hun snorharen en baard. Als het sneeuwt blijft er zelfs een laagje van een paar cm op hun rug liggen. Ik doe er niets aan, dat regelt de vacht/pony zelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:59

Die shets hebben een mega bontjas aan. Voel eens wat een warme voetjes. Jouw shet is nog een baby, lekker buiten laten, is goed voor ze, als ze maar niet alleen staat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:01

wat is de natuur toch mooi he, vind het altijd schitterend als ze hier zo'n deken van sneeuw of ijs over de ruggetjes hebben.
Top winterjas heeft die kleine van jou Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:04

mijn paardjes waren vanmorgen ook een beetje bevroren!
wou een foto maken, maar net daarvoor gingen ze rollen:(
die van mij zijn trouwens een tinker/haflinger en een kleine pony, iets van wels oid

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:22

ik snap er ook nix van, miss is hij idd ene beetje nat geweest ofzo...?:O

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:25

Dat is normaal hoor, en hoe dat ijs/nattigheid daar komt.. Er ligt toch ook een laagje ijs op de plantjes en op het gras?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:33

de onderlaag van het haar houd warmte vast,
daardoor kan vocht uit de vacht ontsnappen naar buiten toe.
als het daar dan heel erg koud is dan bevriest dat.

illustratie:
Afbeelding

dus op de huid is het lekker warm en aan de buiten kant is het net zo koud als buiten

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:37

Als er ijs op je pony ligt betekend dat hij supergoed is geisoleerd, als hij zijn warmte niet goed vast kan houden zou dat juist naar buiten gaan en er geen ijs op zijn rug liggen..
Dat is te vergelijken met een huis, ik ben dit jaar verhuisd en in mijn oude huis lag er nooit sneeuw tegen de muren, in het nieuwe huis(nieuwbouw) plakte het zelfs aan de ramen!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:39

Hier hebben de jaarlingen (KWPN) smorgens ook een witte rug van het ijs, inderdaad heel goed geïsoleerd dus. En nee ze zijn niet nat geweest van regen ofzo, en ook niet van zweet. Gewoon hetzelfde vocht als waar het gras nu wit bevoren van is.
*edit: ziet er ook heel anders uit dan de foto van ellepel, geen druppels maar meer een soort vlokkenlaagje

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:44

Dit had ik ook vandaag me onze paarden ( ze hebben een inloop stal en kunnen altijd zelf bepalen wat ze zelf willen ) nu het zo koud is staan ze eigelijk alleen maar buiten vinden ze heerlijk.vandaag toch maar naar binnen wegens hangjongeren die het leuk vonden rotjes op onze paarden te gooien kom daar aan was ze hellemaal wit heb ze allebei op stal gezet en het der afgehaalt met wat stro.
Komt gewoon omdat het zo aan het vriezen is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:12

Malenka schreef:
Het zegt juist iets heel erg goeds over de vacht van je paardje. Hij isoleerd het lichaam namelijk zo goed dat het ijs dat bovenop de vacht zit (net zoals op het gras) niet smelt! Voel maar eens goed in de vacht op de huid. Je zult merkendat hij juist lekker warm is. Goed nieuws; jouw shetje heeft een super vacht!

precies! een goede paardenvacht laat geen warmte ontsnappen, zodat alle warmte voor het dier zélf gebruikt kan worden. als je voelt, voel je een warme huid, maar meer naar buiten toe zijn de uiteinden van de haren koud. toch zal je pony het niet koud hebben, hij houdt de warmte daar waar het lichaam het kan gebruiken, nl dicht tegen zich aan.

dit is beslist niks om je zorgen over te maken, wees er maar blij mee! bij ons zijn ook meerdere paarden (mn gisteren met die mist) met de rijp op de vacht en op de manen, en kleine ijspegeltjes in de baarden. niks mis mee, alleen maar een teken dat je paard geen warmte verliest.