1 hectare voor 2 pony's en geen sprietje gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

1 hectare voor 2 pony's en geen sprietje gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:46

Ik heb 2x een halve hectare ter beschikking voor een D en een shet. Deze zijn elk ook nog eens in 2 stukken opgedeeld en toch...slaag ik er niet in om gras over te houden...

Ze eten alles zoooo snel op dat ik ze op een ander stuk moet plaatsen en momenteel heb ik dus 4 stukken van 2500m2 zonder gras!!

Wat doe ik toch mis?

Oja, ik ben ooit begonnen met stripbegrazing omdat ze zich zo rond eten, maar dan strappen ze de boel kapot en duurt het nog langer voor er weer gras op staat....
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-12-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Edit-knop.

LaVieDivine

Re: 1 hectare voor 2 pony's en geen sprietje gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:50

1. doe je aan bodemonderhoud? dus verse mest weghalen, kalk strooien en eventueel bemesten?

2. hebben ze alleen dat of krijgen ze in de winter hooi?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:58

1. De ene wei wordt onderhouden door de boer die eigenaar is, dus wel bemest enzo. De andere niet omdat ik deze slechts 1 jaar mag gebruiken van de gemeente. Daar is nooit mee gebeurd.
2. Zolang er veel gras op stond gaf ik geen hooi bij, omdat ze zo al dik genoeg worden. Nu geef ik uiteraard volop hooi omdat er echt geef spriet meer op staat, en een beetje safe & Sound.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:21

gras begint bij een goede verzorging van het perceel. kalk en bemesting en niet te kort laten eten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:28

Ik vind het niet zo raar dat je nu geen gras hebt hoor, bij wie groeit het gras nu wel met deze temperaturen? Bovendien zal er aan voedingswaarde praktsich niets inzitten, dus je moet bijvoeren.

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:30

niet te lang op 1 stuk laten lopen
en anders flink bij voeren

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:36

"swinters groeit het gras niet dus niet zo vreemd dat je gras op is.
Ik denk dat je toch een paar maandjes bij zal moeten voeren.
Als de temperatuur weer naar de 10 graden gaat ,gaat het gras weer groeien.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:03

Dat bijvoeren is op zich geen probleem hoor. Maar ik begreep niet goed dat er van 1 ha niets meer over is door slechts 2 pony's. Als ik altijd hoor dat 1 ha genoeg is voor 2 paarden om een gans jaar door te komen..

Ik had ook wel verwacht te moeten bijvoeren voor de voedingswaarde alleen al, maar had niet verwacht dat ze van hooi zouden moeten 'leven'.
Dus ga ik er maar van uit dat ik iets verkeerd deed/doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:06

1 hectare is volgens mij het minimale per paard om hem 24/7 buiten te hebben. Maar dat hangt ook totaal van de kwaliteit af.

Ik heb 1 hect. voor mijn paard en pony. Gras groeit met dit weer niet meer, als het hele land vertrapt wordt geroeit het straks in de lente ook minder goed. Dat is dan ook de reden dat ik ze op een kleiner stuk heb staan en bijvoer.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:08

Als je iets verkeerds doet doen wij dat ook.
Ik voer alleen nog wat brokken bij.Ik dnek dat als het gras weer gaat groeien dat je ze of toch nog moet doorgaan met hooi bijvoeren en het andere stuk laten doorgroeien (als ze erin staan niet hele stuk want dan is alles in 1 keer weer op).
Je moet ze dus wel hooi blijven doorvoeren.
Anders moet je opzoek naar een stuk weiland erbij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:09

Door de zeer natte herfst en winters tegenwoordig, word er heel veel vertrapt op het land. Je kan beter 1 stuk helemaal stuk laten lopen in de winterperiode en flink bijvoeren zodat de andere stukken rust krijgen.In het voorjaar slepen, doorzaaien en bemesten. Met slecht weer ( regen) dat dagen aanhoud, zou je dan de paarden weer op het slechtste stuk kunen zetten, om zo je land/gras te sparen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:09

ik laat inderdaad ook 1 stukje vertrappen in de winter en voer bij tot er wat gras staat op de andere weide; dan gaan ze naar daar (eventueel eerst eens dmv stripbegrazing laten afgrazen, dat gaat toch al iets langer mee en dan krijg je minder mestplekken) en krijgt het winterstuk onderhoud en rust en. daarna kan je wisselen van weiland...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:13

Bij mij worden ze ook de wintenmaanden van weiland afgehaald en op de bak en paddock gezet en flink bijgevoerd
gras groeit pas boven de 10 graden

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 10:54

Oh ok bedankt. Dus ik ga er maar van uit dat het normaal is Lachen.
Ze staan nu op een klein paddockje thuis, en de 4 stukken kunnen rusten nu.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:02

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem hoor. Het is gewoon zo dat ik mijn draver ergens moet zetten/stallen in de winter, en als 4 weitjes van 700 m2 al kaal zijn dan laat ik hem het liefst thuis staan. Het resultaat is schrikbarend, er groeit niks nada noppes meer! Dus ik ga noodgedwongen maar opnieuw inzaaien volgend jaar en plaats Cisco&Sanne bij een vriendin.
Nu is het probleem nog erger geworden omdat ik er een Shetje bij heb staan. Ik ga dus het hele gras verhaal gewoon opgeven en dan leeft hij maar van de 365 dagen per jaar er 183 dagen op hooi!
Overigens laat ik de andere 3 weitjes niet te kaal eten, dus ik heb wel gras vanaf maart, maar zal altijd moeten bijvoeren.....
Luxe hoor als je 1 hectare of meer tot je beschikking hebt! Verdrietig
Als ik de Staatsloterij win koop ik een eigen perceeltje Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:05

Uhh, wat is eigenlijk stripbegrazing?????
Slepen is trouwens bij mij geen optie, daar zijn de stukjes te klein en te ontoegankelijk voor.
Wel doe ik netjes om de dag de hoopjes ruimen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:26

stripbegrazing is als je begint met een stukje afgezette wei wat ze kort eten en je het afzetdraadje aan de kant van het langere gras elke keer, of om de zoveel tijd, een stukje verschuift zodat ze weer nieuw vers gras hebben om te eten.

Wij deden het 2x per dag, zodat ze, net als dat je hooi voert, verspreid over de dag extra te eten hebben, en ze zich niet de eerste tijd ongans kunnen eten, om vervolgens de rest van de weide periode sprietjes moeten zoeken tot het kaal is.

Op deze manier hebben paarden ook minder kans om alleen de lekker stukken kaal te eten en de minder lekkere stukken te laten staan. Al zijn ze soms wel volhardend in het weigeren van het eten van bepaalde stukken gras.

Ook vertrappen ze zo langer gras niet zo erg omdat ze eten langs/onder de draad door en er minder doorheen lopen of poepen of plassen en het dan niet meer lekker vinden.

Wij halen wel de mest elke dag (2x) weg om zo te voorkomen dat het weiland 1 grote mesthoop wordt omdat ze langer doen met 1 stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:51

voordrooghooi bijgeven

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:55

Ik betaal me scheel aan hooi...........Volgens mij is op langere termijn een eigen stuk grond kopen het meest rendabel Haha!
Ik duim nogmaals voor die Staatsloterij vanavond Tong uitsteken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:23

Zoezi schreef:
Ik betaal me scheel aan hooi...........Volgens mij is op langere termijn een eigen stuk grond kopen het meest rendabel Haha!
Ik duim nogmaals voor die Staatsloterij vanavond Tong uitsteken

Ik heb drie hectare grond, maar ik moet ook gewoon bijvoeren hoor. Zomers hooi ervanaf halen gaat niet, dan lopen de paarden erop.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:42

Ik heb 2 Haflingers en een Gelderse op 4 ha weide lopen vanaf ongeveer eind september. Ze zijn nu ongeveer op de helft en elke week krijgen ze er een nieuw stuk bij. Het stuk wat is afgegraasd is mooi kort, op het andere stuk staat nog ruim voldoende gras.
In het voorjaar en zomers is het gras voor de koeien, dan wordt het gras ingekuild en bemest. Nadat de laatste snede herfstgras eraf is gegaan voor het jongvee is het gras tot eind februari voor de paarden. Met 4 ha voor 3 paarden bij begrazing van 07.00u tot zo'n 18.00u zou ik dus net genoeg hebben in de wintermaanden, want vanaf maart begint het gras weer te groeien.
Het is niet voor niets dat veel weilanden in de wintermaanden rust krijgen, omdat het gras niet groeit en de zode ook rust nodig heeft om te kunnen herstellen. Misschien is jouw zode gewoon moe en moet je het in de wintermaanden een tijdje rust geven.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:57

O ik wil de loterij ook wel winnen hooi want de weides zijn gehuurd en niet van mij. 1 ervan ben ik volgende zomer al kwijt, dus moet met de helft verder volgende winter :-(.

Zal inderdaad ook met stripbegrazing moeten werken. Mijn ene pony is trouwen ex-hoefbevangen dus dat wordt sowieso oppassen.