Het weideprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biebabeloeba

Het weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:44

Hey ons paardje staat nu deze winter op stal (anders 24/7 buiten) omdat de weide anders helemaal kapotgetrapt wordt, nu begrijp ik wel dat het wss niet goed is voo een weide om het hele jaar door gebruikt te worden, maar zou iemand mij ff duidelijk kunnen uitleggen wat dan wel gedan kan worden om de "schade" tot een min te beperken?
Dus eventjes alle minpunten en daaropvolgend hun oplossing uitleggen?
Thx

friesiszwart

Re: Het weideprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:22

Het land moet tot rust komen en zolang er paarden op het land staan zullen zij het gras wat er nog staat opeten. Daarom in de winter beperkt (qua afmeting) toe laten en de rest is gewoon een aantal maanden verboden terrein.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:25

Weide in kleinere stukjes verdelen, en dan om de 3 dagen (bv) een ander stuk gebruiken. Dan krijgt het gras nog wel wat rust.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:22

een stuk inrichten als winter weide dan kan het andere gedeelte rusten, dat kan je eventueel bemesten en medio april laten begrazen, dan kan je winterweide rusten en eventueel wat doorgezaaid of bemest worden en kan je weer wisselen, als de zon weer gaat schijnen in de lente/zomer groeit het gras in een mum van tijd weer 2 kontjes hoog Cool

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:24

Ik zet altijd een stuk weide af, en dat wordt compleet vertrapt maar ze hebben daar wel een stuk beton en een stal om droog te staan. De rest van de weide mag 'rusten', en in het voorjaar komt het weer helemaal goed met het vertrapte stuk wei, merk je in de zomer helemaal niks meer van! Lachen

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:25

hoe groot is je weiland?

nja ik zou zowiezo de wei in 2e verdelen.
de ene maand op dat stuk,
de andere maand op het andere.

ten 1e het word niet kapot getrapt
ten 2e kan het hele jaar door lekker grazen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:29

In drieen delen. 1 deel (mag kleiner zijn dan de anderen)inderdaad gewoon maar aan gort laten lopen en de rest de hele winter sparen. Anders heb je van het voorjaar niks.
Pas als het gras weer groeit in het voorjaar (april/mei, bij temperatuur boven de 14 graden), je paard in een ander stuk zetten en regelmatig wisselen tussen deze beide goede stukken zodat dat een beetje goed blijft. Het derde stuk opnieuw inzaaien en als het goed gegroeid is, kan dat ook weer gebruikt worden. Maar dan is het al wel juni.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:26

Ik heb ze (3 paarden) het hele land (4 hect.) gegeven, omdat ze een klein stukje land juist kapot lopen door kort draaibewegingen. In het voorjaar bemesten en weideslepen en dan is het weer een mooi landje.

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:13

in een klein weilandje moet je ze ook niet zetten ik heb ze in een groot weiland

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:24

vivian001 schreef:
Ik heb ze (3 paarden) het hele land (4 hect.) gegeven, omdat ze een klein stukje land juist kapot lopen door kort draaibewegingen. In het voorjaar bemesten en weideslepen en dan is het weer een mooi landje.

Da's inderdaad lekker luxe, zo'n groot stuk land. Dan zal het ook vast wel redelijk goed blijven.

Mijn paard staat op een manege waar weliswaar hele grote weiden zijn (ook zo'n 2,5 hectare per perceel) maar omdat er relatief veel paarden op staan, gaan ze toch stuk. In de winter blijven ze op hetzelfde stuk en daar blijft dan weinig van over. In het voorjaar worden ze verweid en dan wordt het stuk opnieuw ingezaaid en trekt het vrij snel bij.